בעיצומה של המלחמה, צפוי להתקיים היום (ראשון) דיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת במטרה להיערך לקראת חג הרמאדן. הישיבה תיערך על רקע חילוקי הדעות הכבדים בנושא בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למערכת הביטחון.

תיעוד מזעזע: גבר חובט באגרופו באישה במחאה בתל אביב
המצוקה של הרשות הפלסטינית שמאיימת על תכנית "היום שאחרי" ברצועת עזה

חילוקי הדעות שהתגלעו בין הצדדים, נוגעיפם לסוגיית כניסת מתפללים מוסלמים מיהודה ושומרון להר הבית בתקופת הרמדאן. עמדתו של בן גביר היא כלל לא לאפשר לתושבי יהודה ושומרון כניסה להר, ובקרב ערביי ישראל לאפשר כניסה מגיל 70 ומעלה. עמדת המשטרה היא לאפשר כניסה מגיל 60 ביו"ש ומגיל 45 בקרב ערביי ישראל. עמדת שב"כ היא כניסה מגיל 45 ביו"ש וכניסה ללא הגבלה בקרב ערביי ישראל.

בן גביר טוען כי אם תתקבל עמדת מערכת הביטחון, עשרות אלפים יניפו דגלי חמאס בהר הבית. הפיגוע ביום שישי האחרון הביא את המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים לעשות חושבים מחדש, בעיקר נוכח העובדה שהמחבל הוא תושב מזרח ירושלים, מה שמעלה את רמת המסוכנות.

לאחר שבן גביר טען כי במידה שההחלטות באשר להר הבית תתקבלנה בקבינט המלחמה, כשגלנט, גנץ ואייזנקוט הם אלה שיהיו השותפים להחלטות האלה, ברור מה יוחלט. נתניהו בתגובה הבטיח כי ההחלטה בנוגע למדיניות בהר הבית בתקופת רמדאן תגיע לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני.

השר בן גביר מסר בתגובה כי "אסור לאפשר בשום אופן כניסה של תושבים מהרשות ה'פלסטינית' לשטח ישראל. לא יכול להיות שנשים חטופות נאנסות בעזה, וישראל תאפשר חגיגת ניצחון של החמאס בהר הבית. העמדות של חלק מגורמי הביטחון הממליצות לאשר כניסה מאסיבית של תושבי הרש"פ להר הבית מלמדת שהם לא למדו דבר מהשבעה באוקטובר".

"אני ממליץ לאותם גורמי ביטחון להציץ בסקרים שנערכו ברשות הפלסטינית, שם יגלו את התמיכה האדירה בטבח שביצע חמאס בשבעה באוקטובר. אני אתנגד בתוקף לכניסת תושבי רש"פ לישראל ואני מקווה שכך ינהגו יתר חבריי לקבינט המורחב שרק בו צריכה להתקבל ההחלטה ולא פורום מצומצם שהגם שאני נכלל בו לא משקף את הדעות של כלל חברי הקבינט".

בתוך כך, לקראת הדיון אצל רה"מ על המדיניות לגבי הר הבית בתקופת הרמדאן, מוקדם יותר במשרד החוץ התקיים דיון הכנה מקיף בסוגיה. מספר תובנות מתוך הנייר שהוכן לשר החוץ ישראל כ"ץ (נזכיר כי כ"ץ יהיה בין משתתפי הדיון אצל רה"מ שמתחיל בשעה זאת):

א. כבר נעשתה פנייה של האמריקאים למשטרה כדי לבחון את היערכותה לרמאדן הדבר מעלה חשד שמא ארה"ב תהיה מעורבת השנה יותר מהרגיל.

ב. עמדה של שב"כ ומל"ל הינה לא להגביל את הגילאים של המתפללים שהם ערביי ישראל – הגבלת ערביי ישראל הינו תקדים בעל משמעויות נרחבות.

ג. גורמים בכירים במשרד החוץ מזהירים מתקדימים כדוגמת איסור על ערבי יו"ש לעלות להר הבית (דרישת השר בן גביר) - דבר שלא היה כמותו בשנים עברו.

ד. גורמים במשרד החוץ מציעים להחליט על הקלות כלכליות שיבואו לידי ביטוי בכניסת מספר רב יותר של פועלים לעבודה בשטחי ישראל.