המתיחות לקראת הרמדאן: דיון מתוח נערך הערב (ראשון) אצל רה"מ בנימין נתניהו על המדיניות לגבי העלייה בהר הבית בתקופת הרמדאן. במהלך הדיון, סוכם עקרונית כי יש לשקול הגבלת עלייתם על ההר של ערביי ישראל, כאשר זו אחת הדרישות של השר בן גביר. האחרון גם דרש לאשר עלייה של ערביי ישראל רק מגיל 70 ומעלה ורה"מ נתניהו לעת עתה ביקש לבחון את ההשלכות של כל האפשרויות שהוצגו וההחלטות תתקבלנה בהמשך. דרישה נוספת של בן גביר, פריצה להר הבית כדי להוריד כרזות של סינוואר בכל מחיר - לא התקבלה.

עוצמה יהודית על סערת הר הבית: "לשנות את תפיסת מערכת הביטחון"
לקראת רמדאן נפיץ: "המשטרה תחת בן גביר זו בעיה מאוד גדולה"

יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
יואב גלנט, בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

לשכת ראש הממשלה מסרה כי "ראש הממשלה קיבל החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעים ע״י גורמי המקצוע".

כל פרסום אחר איננו נכון.

ח"כ גלעד קריב הגיב להחלטה ואמר: "נתניהו מסכן את ביטחון אזרחי ישראל בחיזוריו אחרי אנשי כהנא, ומעמיד פעם נוספת את האינטרסים הפוליטיים מעל המלצות הדרגים הביטחוניים. אחרי שבמשך ארבעה חודשים עמד מרקם החיים המשותף של יהודים וערבים בישראל במבחן, מבקש נתניהו להעניק רוח גבית דווקא לגורמים הקיצוניים והמסיתים, בדיוק כפי שעשה במשך כל שנות שלטונו ביחס לחמאס.
נתניהו מוכיח פעם נוספת שהוא טוב לקיצונים ואסון למתונים".

ח"כ ואליד אלהואשלה מרע"מ מסר: "נתניהו שוב נכנע לבן גביר, בעוד החלטה מסוכנת וגזענית שעלולה להוסיף שמן מיותר למדורת האלימות.  הפרובוקטור בן גביר רוצה להבעיר את ירושלים. במקום להעמיד אותו במקומו ולשמור על חופש הפולחן והתפילה של האזרחים המוסלמים במהלך חודש הרמדאן הקדוש, נתניהו משתף איתו פעולה. אני קורא לכל הגורמים האחראיים בממשלה ובראשם לשרים גלנט, גנץ ואיזנקוט, לפעול לביטול ההחלטה המבישה שהשלכותיה עלולות להיות קשות לכולנו".

ההחלטות שסוכמו הגיעו ברקע אזהרות חוזרות ונשנות של בכירים במערכת הביטחון במהלך הימים האחרונים. בחדשות 13 דווח כי במהלך הדיון אצל רה"מ התקיים עימות בין המשתתפים. שר הביטחון יואב גלנט אמר: "התרעה אסטרטגית של שב״כ אינה דבר שמוגש כל יום מציע שנסתכל עליה באחריות". הרמטכ״ל הרצי הלוי ציין: "צריכים לקבל החלטות ולהבין מה ההשלכות, ומה יקרה אם נדרש להסיט כוחות מעזה ליהודה ושומרון".

ראש השב״כ רונן בר: "הערכה שלנו שהחמאס ינסה לקשור את נושא הדת ולגרור את ערביי ישראל אם יהיו הגבלות". מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס בזלזול: "שמענו את ההערכות שלכם גם לפני ה-7 באוקטובר באשר לסינוואר ולחמאס".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: מרק ישראל סלם,רויטרס)

עוד דווח בחדשות 13 כי בין היתר, הוחלט כי ישראל תאמר בצורה ברורה ופומבית שלא תפגע בחופש הפולחן במהלך החודש הקרב וכן תתאפשר כניסה לפלסטינים מגיל 60 ומעלה או ילדים עד גיל 10 וערביי ישראל תחת הגבלות.

כמו כן, במשרד החוץ כבר התקיים במהלך היום דיון הכנה מקיף בסוגיה הנפיצה, כאשר נחשפו מספר תובנות מתוך הנייר שהוכן לשר החוץ ישראל כ"ץ.

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

בין היתר, עולה כי נעשתה פנייה של האמריקאים למשטרה כדי לבחון את היערכותה לרמדאן, כאשר בישראל העלו חשד שמא ארה"ב תהיה מעורבת השנה יותר מהרגיל. עמדת שב"כ ומל"ל הינה לא להגביל את הגילאים של המתפללים שהם ערביי ישראל, זאת מאחר והבהירו כי הגבלת ערביי ישראל תהיה תקדים בעל משמעויות נרחבות.

עוד עולה מהדיון במשרד החוץ כי גורמים בכירים במשרד הזהירו מתקדימים כדוגמת איסור על ערבי יו"ש לעלות להר הבית (דרישת השר בן גביר), דבר שלא היה כמותו בשנים עברו. גורמים במשרד החוץ הציעו לקדם הקלות כלכליות שיבואו לידי ביטוי בכניסת מספר רב יותר של פועלים לעבודה בשטחי ישראל.