משלחת של חמאס, ובראשה ח'ליל אל-חיה וזאהר ג'בארין, תגיע לקהיר תוך שעות כדי למסור את תשובה הסופית בנוגע להסכמות שהתגבשו בפסגת "פריז 2", כך אישר מקור מצרי לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" היום (שבת).

עסקת החטופים בדרך לפיצוץ? התנאים שחמאס מסרב לקבל | דיווח
המגעים לעסקת חטופים נמשכים: אלו הוויתורים והלחצים מצד המתווכות

על פי הדיווח, המקור המצרי הסביר כי למשלחת הישראלית שתגיע לקהיר יש סמכות לנהל משא ומתן, לאחר שתוודא שתגובת חמאס עומדת במינימום שנקבע על ידי ממשלת ישראל. בהקשר זה אומרים מקורות בחמאס לעיתון הקטארי כי לא יעשו כל הנחות לממשל האמריקאי והישראלי בתהליך המשא ומתן העקיף.

בכיר בחמאס אמר בראיון לאל-ערבי אל-ג'דיד, כי ארגוני הטרור לא ימסרו כל פרט או מידע ללא מחיר, ו"צריך לשלם מחיר גדול במונחים של הקלה על תושבי עזה וכינון הפסקת אש". הוא הבהיר כי מה שעולה לגבי הדרישה של ישראל לקבל רשימת שמות של חטופים חיים על מנת לחדש את המשא ומתן להפסקת אש לא מייצר לחץ עליהם. "לכל דבר בתהליך המו"מ צריך לשלם מחיר, וכן יש דרישות ברורות על ישראל ליישם אותם עד שישחרר את החטופים ויציל את הנשארים בחיים", אמר.

בתוך כך, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ מוחמד בן עבדול רחמן אל תאני נועד עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בשולי הישיבה החמישית של הוועדה העליונה המשותפת בין שתי המדינות שהתקיימה בדוחא. סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר דיווחה כי במהלך הפגישה נסקרו ההתפתחויות האחרונות במצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון, בנוסף לדיון במאמצים המשותפים בין שני הצדדים, עם שותפים אזוריים ובינלאומיים, להגיע להפסקת אש מיידית ולהמשך כניסת סיוע הומניטרי לרצועה ללא הפרעה. 

ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת קטאר (צילום: רויטרס)

קודם לכן,  עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי בשעות הקרובות צפויה להגיע לקהיר גם משלחת ישראל, על מנת לקדם את המגעים. על פי הדיווח, ישראל תציג את שמות המחבלים שהיא מסרבת לשחרר ותדרוש לקבל את רשימת החטופים שייכללו בעסקה הקרובה. שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, אמר: "איננו יכולים לומר שהגענו להבנות במשא ומתן בין ישראל לחמאס עדיין". עם זאת, קיימת חוסר ודאות לגבי נכונות הדיווח.

עוד דווח בעיתון, כי ישראל קיבלה אזהרות, לפיהן כל עיכוב ואי קיומם של הדיונים, "מבזבז את הזמן ומעכב הגעה להסכם הפסקת אש לפני תחילתו של חודש הרמדאן". מקורות ששוחחו עם העיתון הלבנוני ציינו כי בימים האחרונים נעשה לחץ אמריקני על ישראל שלא הצליח, וכי מצרים, אחת המדינות המתווכות, עדיין דבקה בכך שיש להיצמד למסלול שעליו הוסכם בפסגת פריז האחרונה.

כזכור, גורם בכיר מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הועברה טיוטת הצעה לארגון הטרור, שכוללת הפוגה שתימשך 40 ימים ושחרור מחבלים ביחס של עשרה מהם על כל חטוף. כמו כן, הגורם ציין כי ההצעה כוללת התחייבות להכנסת 500 משאיות אספקה לעזה מדי יום, והעברת אלפי אוהלים לעזתים שפונו מבתיהם במהלך המלחמה.

לצד זאת, כתבת "מעריב", אנה ברסקי, חשפה מוקדם יותר השבוע כי ישראל אינה פוסלת הגעה להסדר ארוך טווח. "מה שנידון בתקופה האחרונה בשיחות בין ארצות הברית, ישראל והמתווכות זו האפשרות להגיע להסדר כולל, כאשר העסקה ההומניטרית תהיה בפועל השלב הראשון שלו", אמרו  גורמים המעורים בשיח בין הצדדים, "מובן שכעת, כל עוד הניסיון להגיע לעסקה כוללת לא הבשיל, לא מדברים בפומבי יותר מדי על השאיפה הזאת, והשתיקה נובעת בין היתר גם משיקולים פוליטיים, כדי לא להרגיז את הענף הניצי בממשלה".

הגורמים הדגישו כי מדובר בעמדה עקרונית שבה מחזיקים מקבלי ההחלטות בירושלים, ולא במנדט ספציפי שניתן לגורמים המקצועיים שיצאו היום לקטאר. "בינתיים על הפרק עומדת הפוגה זמנית בלבד", הדגישו, "ואם בסוף לא יהיה הסכם כולל, אז ישראל תחדש את האש ותחזור ללחימה. עם זאת יש הבנה בין הצדדים – וזה מה שהמתווכות אומרות לחמאס – שהמגמה היא לנסות להגיע להסדרה כוללת ללא חידוש הלחימה".