שבוע בלבד עד לרמדאן, ובמערכת הביטחון ובדרג המדיני טרם הכריעו כיצד תערך השנה עליית המתפללים המוסלמים להר הבית בחודש זה. מחר (שני) צפוי לערוך ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וגורמי שב"כ וצה"ל לדיון נוסף בסוגיה ההגבלות, ככל שיוטלו על העולים להר הבית. 

גלנט זועם על חבריו לקואליציה: "אין מקום למתקפות כאלה, גם לא מפוליטיקאים"
"סוס טרויאני": אמסלם גילה את הסיבה האמיתית לנסיעת גנץ לוושינגטון?

גורמים המעורים בפרטים מציינים ל"מעריב" כי "המפכ"ל שכהונתו הוארכה עד ליוני לא ינסה לסתור את עמדתו של השר לביטחון לאומי שהתבטא בפומבי".

בקרב כוחות הביטחון סבורים כי הגבלת הכניסה להר הבית בתקופה זאת עלולה לעורר הסלמה אולם במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי עומדים על כך שתתבצע הגבלת גיל. ייתכן, שגם במשטרה רוצים הגבלת גילאים אלא שנוכח המידע המודיעיני לא מן הנמנע שמדובר כגורם לבעייתיות. ההחלטה תתקבל הלילה ולאחריה היא תובא מחר לאישור ראש הממשלה שכבר קיבל את עמדת המשטרה במסגרת דיון הקבינט הביטחוני. 

במשטרה לא יאפשרו הכנסה של אמצעים פרובוקטיביים או כאלה שיש בהם כדי להוביל להמרדה והסתה, ובכל מקרה יקיימו שיחות עם המואזינים וראשי הדת כדי למנוע השמעת דברי הסתה ותמיכה בטרור.

ביממה האחרונה נפגש המפכ"ל שבתאי עם השר לביטחון לאומי לקראת הדיון והשניים דנו בשורה של מתווים אפשריים. במהלך הדיון סיכמו השניים כי נכון להטיל מגבלות על העולים להר, אלא שהשר בן גביר הבהיר במהלך השיחה כי נכון להגביל את מספר המתפללים בהר לאלפים בודדים בלבד, על מנת לאפשר למשטרה היערכות מיטבית ויכולת תגובה מהירה במידה ויפרצו הפרות סדר אלימות. 

יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנגד המפכ"ל הבהיר לשר כי עמדתו היא לאפשר כניסת ערביי ישראל ופלסטינים מיהודה ושומרון תוך הגבלה מספרית כלשהי על העולים להר, וזאת משיקולי בטיחות. בשב"כ דרשו שלא להגביל בכלל מחשש מהלהטת השטח. כמות ההגבלות, גיל העולים ומספר העולים, יוחלט מחר בדיון אצל ראש הממשלה ב-17:00 בירושלים.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל תציג את עמדותיה הרשמיות בפני הדרג המדיני ולא באמצעות כלי התקשורת ותמשיך לעשות כל שלאל ידה בכדי לשמור על האיזון בין חופש הפולחן לבין שלום הציבור וביטחונו".