חמאס קיבל כ-100 מיליון דולר בשנה מאיראן, וכן הכנסות מתיק השקעות עולמי ותרומות דרך ארגונים ללא מטרות רווח בחו"ל, לפי גורמים במערב שדיווחו ל"וול סטריט ג'ורנל". מתחילת המלחמה סומנו ארגוני צדקה כאלו ואחרים כארגוני סרק, אך כעת (ראשון) ארה"ב מודיעה: ללא הוכחות, לא ייחסמו כספי הארגונים.

סייעה בהעברת כספים לחמאס: כתב אישום נגד אחותו של בכיר הארגון שחוסל בביירות
עוקף את הסנקציות והמצור על עזה: כך חמאס מעביר כספים מאיראן

המבצע הצבאי של ישראל, שלל מחמאס את מקור המימון הגדול ביותר שלו: כ-600 מיליון דולר בשנה שהקבוצה גבתה מסים בעזה. כתוצאה מכך, מימון זר, כולל מארגוני צדקה, הוא כעת קריטי עבור חמאס. ישראל וארה"ב יחד עם עוד 12 מדינות הקימו כוח משותף לאיתור ארגוני צדקה שמתרימים עבור חמאס. בפועל ארה"ב עדיין לא חוסמת את כספי הארגונים שאותרו, כיוון שהיא מבקשת מישראל הוכחות חותכות יותר.

ארה"ב ואחרות פעלו נגד מספר ארגונים שסומנו על ידי ישראל, אמר בכיר בארה"ב, אך במקרים רבים "בעלות ברית ביקשו ראיות מהימנות במשך זמן רב, אך עדיין מחכות".

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Joshua Roberts)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Joshua Roberts)

קהילת המודיעין האמריקאית מצאה כי אכן סביר להניח שכמה מעובדי אונר"א השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, אך עד כה לא הוכחו הטענות לפיהן מספר גדול מעובדי הסוכנות קשורים לקבוצה המיליטנטית. באשר לשאר הארגונים התורמים לעזה, פקידים אמריקאים אומרים שהם מבחינים בין ארגוני צדקה אמיתיים למזויפים.

"כאשר יהיו לנו ראיות מהימנות לארגוני צדקה מדומים שטרוריסטים משתמשים בהם כדי לגייס או להעביר כספים, לא נהסס לאתר ולסמן אותם", אמר הבכיר האמריקאי.

עם זאת, בריאן נסלון, תת-שר הטרור והמודיעין הפיננסי במשרד האוצר האמריקאי, אומר כי "כבר רואים קמפיינים ברשתות, שמקושרים לארגוני צדקה שכבר איתרנו בעבר, מגייסים כספים במסווה הומניטרי". גורמים נוספים מסרו לוול סטריט ג'ורנל כי המימון הזר מארגוני הצדקה הוא קריטי עבור חמאס.

נזכיר כי גם בשבוע שעבר, מנכ"ל אונר"א, פיליפ לזאריני, כתב במכתב כי ישראל לא ענתה לדרישותיהם לקבל את ההוכחות לכך שחברי אונר"א לקחו חלק בטבח של ה-7 באוקטובר. "אני ממשיך לקרוא לישראל לשתף פעולה עם משרד האו"ם OIOS ולחשוף את האמת, כיוון שעד היום ישראל לא שיתפה אף עדות", כתב יו"ר אונר"א.

בנוסף, מנכ"ל אונר"א שיתף בחשבון ה-X שלו כי האיחוד האירופי יתרום 50 מיליון יורו לאונר"א.