גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון שוחח היום (שני) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM והסביר מדוע וכיצד, לדעתו, כדאי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם.

"הרעיון שלנו במועצה האזורית גליל עליון הוא שכשאפשר להחזיר את האנשים הביתה, בעיקר כשהאירוע יסתיים, אבל אם אפשר גם לפני - להחזיר אותם לבית שלהם, ואם זה לא אפשרי כי הבית הרוס או מסיבות אחרות, להחזיר אותם ליישוב אחר במועצה שלנו", כך הסביר זלץ את תוכנית העבודה, והמשיך: "התחלנו את זה עם מנרה וגדות, נמשיך גם עם משגב עם, מלכיה ויפתח בשלב הזה. כל הרעיון הוא להסתמך על מערכות החינוך והרווחה שלנו במועצה כי אנחנו מכירים אותן, ולייצר סוג של עצמאות כי אנחנו לא יודעים עד כמה ואם בכלל המדינה תהיה אתנו בתוך האירוע הזה".

אירוע קשה בצפון: הרוג ושבעה פצועים מפגיעת טיל הנ"ט במרגליות

רון שאלה מדוע בצפון אין מימון כדי להעביר יישובים שלמים וראש המועצה הסביר כי "אנחנו לא רוצים את זה, אין לנו יישובים שלמים שכולם יחד במקום אחר, גם מנרה לדוגמא, שהוא היישוב שהכי נפגע אצלנו, עדיין בין 30 ל-50 אחוז כן יכולים לחזור לבתים כשהאירוע הצבאי ייגמר. אנחנו לא חושבים שזה נכון היום להוציא את היישובים למקומות אחרים. תקופת השיקום ברוב הקיבוצים תהיה שבועות או חודשים. אם אפשרי לחזור ליישובים שלנו אני חושב שזה נכון".

לגבי לוח הזמנים לחזרה הוא "חושב שאיפשהו לא יאוחר ממאי, בצורה כזו או אחרת האירוע המלחמתי פה יסתיים ואני כרגע מנסה להגיד ולתכנן ולשדר לאנשים שלנו שאת שנת הלימודים הקרובה אנחנו נפתח בצפון, זאת המשימה שלנו ואני מנסה לשדר את זה גם במדינה וגם עם הצבא, וגם הסימנים מעודדים שאנשים מבינים את זה". מבחינתו, "זה יהיה מאוד לא נכון שלא להתחיל את שנת הלימודים הקרובה פה בצפון, זה יהיה אירוע התיישבותי, חיוני ומשמעותי מאוד. לכן אני חושב שגם אם המדינה עוד לא אומרת את הדברים בצורה ברורה, לא המטרות המדיניות ולא הצבאיות, אני חושב שנכון לומר דברים ברורים. את איום ירי הטילים בכיוון ישיר, את איום חדירת המחבלים אפשר להסיר כמעט באופן מוחלט עם פעילות צבאית שלא תייצר מלחמה, והאמירה הזו שאנחנו חוזרים כמו בדרום, שהצפון יחזור לפני שנת הלימודים הקרובה לבתים שלנו, זו אמירה חשובה וחשוב שהמדינה תאמר את זה ותתחייב שכך יהיה".

"זה עניין של תפיסה", הוא מסביר, "אנחנו כראשי הרשויות ותושבי הצפון צריכים להעביר את המסר לממשלה שאנחנו מתכננים לחזור הביתה ואנחנו דורשים מכם שאת שנת הלימודים נתחיל כאן, אנחנו מייצרים תכנית. אנחנו לא רוצים לדבר רק על התקציב, אלא על החזרה הביתה".