ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (שלישי) כי סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס נפגשה אתמול עם חבר הקבינט השר בני גנץ בבית הלבן ולחצה להפסקת הלחימה בעזה. האריס הדגישה את הדחיפות בהשגת הסכם לשחרור החטופים וצמצום המשבר ההומניטרי שמתחולל בעזה. היא שיבחה את "הגישה הקונסטרוקטיבית" של ישראל לבקשת הפסקת אש בת שישה שבועות, אך דחקה בממשלה לעשות יותר כדי לאפשר לסיוע הומניטרי הדרוש להגיע לנזקקים ברצועה.

בכיר לשעבר במשטרה באזהרה לקראת הרמדאן: "בן גביר מנסה להדליק שריפת ענק"
הכל עומד במקום בעזה: ההפסד הכפול של ישראל לסינוואר

על פי הדיווח, סגנית הנשיא הביעה את דאגתה העמוקה מהתנאים ההומניטריים בעזה ומהטרגדיה הנוראה האחרונה סביב שיירת סיוע בצפון עזה. היא דחקה בישראל לנקוט צעדים נוספים בשיתוף עם ארצות הברית ושותפות בינלאומיות כדי להגביר את זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה.

בתוך כל פורסם לו"ז הפגישות של גנץ:

  • 17:00 שעון ישראל (10:00 שעון ארה״ב) - יפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין. 
  • 18:00 שעון ישראל (11:00 שעון ארה"ב) – יפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן. 
  • 19:30 שעון ישראל (12:30 שעון ארה"ב) – יפגש עם מנהיג הרוב בסנאט האמריקאי, הסנאטור צ׳אק שומר. 
  • 21:00 שעון ישראל (14:00 שעון ארה"ב) – יפגש עם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג׳פריס. 
  • ⁠22:00 שעון ישראל (15:00 שעון ארה״ב) - יופיע בפני וועדת החוץ של הסנאט האמריקאי בנוכחות סנאטורים משתי המפלגות.

ההתבטאויות של סגנית הנשיא מגיעות על רקע החמרת המשבר ההומניטרי בעזה לאחר ש-100 פלסטינים נהרגו על פי ה"טיימס" כשהסתערו על משאיות המזון והציוד.

ביום ראשון אמרה האריס כי "רק לפני כמה ימים ראינו אנשים רעבים ומיואשים מתקרבים למשאיות סיוע, פשוט מנסים להבטיח מזון למשפחותיהם אחרי שבועות שבהם כמעט ולא הגיע סיוע לצפון עזה. הם נתקלו בירי וכאוס. אנשים בעזה גוועים ברעב. התנאים לא אנושיים והאנושיות שלנו מאלצת אותנו לפעול. בהמשך הוסיפה כי "ממשלת ישראל חייבת לעשות יותר כדי להגדיל משמעותית את זרימת הסיוע. בלי תירוצים".

הכתב והפרשן המדיני של "וואלה!" ברק רביד דיווח כי במהלך פגישותיו של השר גנץ בוושינגטון אמש הוא שמע מהאריס ומהיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן מסרים חריפים וביקורתיים מאוד לגבי המצב ההומניטרי בעזה והעובדה שישראל אינה עושה די בנושא הזה, כך לפי מקורות ישראלים ואמריקאים שמעורים בתכני הפגישה. 

בני גנץ, ג'ייק סאליבן (צילום: ללא קרדיט)
בני גנץ, ג'ייק סאליבן (צילום: ללא קרדיט)

על פי הדיווח, גנץ הופתע מעוצמת הביקורת והדאגה ששמע מבכירי הממשל בנושא הזה. "יש פה קושי משמעותי שצריך לראות איך מתגברים עליו", אמר מקור ישראלי שמעורה בתכני הפגישות.

האריס גם הדגישה בפני גנץ כי לפני שישראל שוקלת לבצע מבצע צבאי ברפיח עליה להציג תכנית הומניטרית ברת ביצוע וזאת לאור הסכנה של פגיעה באזרחים פלסטינים. 

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

עוד דיווח רביד, כי גנץ גילה במהלך השיחות בבית הלבן כי בכירי ממשל ביידן לא מאמינים למה ששמעו עד כה מראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו לגבי מבצע אפשרי ברפיח ובמיוחד בכל הנוגע לתכנית לפינוי האוכלוסייה האזרחית מהעיר. גנץ הבהיר להאריס ולסאליבן כי ישראל לא מתכוונת להיכנס לרפיח בלי לפנות את האוכלוסייה והדגיש כי ניתן לעשות זאת. 

בתוך כך דווח ב"כאן חדשות" כי גורמים בממשל האמריקאי אמרו כי "הפסקת אש שלא במסגרת עסקה היא ניצחון לטרור".

כמו כן, גם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן קרא לגנץ לקבוע לוח זמנים ספציפי לסיום המלחמה בעזה.