משרד מבקר המדינה כבר פתח בחקירת הפן המדיני של הטבח בדרום והתנהלות מוסדות המדינה במלחמה אחריו, ותחום ההסברה צפוי לתפוס את אחד החלקים המרכזיים במסקנות. כך עולה ממידע שהגיע לידי מעריב.

מתחילים לחקור את מחדל ה-7 באוקטובר: מבקר המדינה נפגש עם הרמטכ"ל

זה יותר מחודשיים שמשרד המבקר עמל על הבדיקה המקיפה בנושא הכשלים, בכלל גזרות ותחומים,  שהובילו לאסון של ה-7 באוקטובר. במסגרת הבדיקה פקידי משרד המבקר בודקים  את המחדלים שהתגלעו בעקבות הטבח והמלחמה, כמו טיפול בתושבים, פינוי חללים ופצועים ושורה ארוכה של סוגיות נוספות. 

למעריב נודע שכחלק מהבדיקה של התחום המדיני משרד המבקר בודק לעומק את תחום ההסברה. בין היתר פקידי המשרד כבר פנו לכ-4,000 כתבים זרים שסיקרו ומסקרים את המתרחש בישראל ובעזה החל מ-7.10 התבקשו לענות לשורה ארוכה של שאלות. מטרת השאלון היא לבדוק את טיב הפעילות של מערך ההסברה הישראלי על כל היבטיה וגופיה.

בתחילת ינואר כל הגורמים הקשורים לתחום ההסברה קיבלו מכתבים ממשרד המבקר. בין הבכירים שכבר נתנו את עדותם או צפויים לענות על השאלות הלא קלות לגבי המוכנות והכושר של ההסברה הישראלית: שר התפוצות עמיחי שיקלי; מי שהיה שר החוץ בזמן המתקפה אלי כהן; שרת ההסברה דאז שהתפטרה מתפקידה גלית דיסטל אטבריאן; שר החוץ הנוכחי ישראל כ"ץ; וכן גורמים רבים נוספים במשרדיהם, במערך ההססרה הלאומי ובמשרדי הממשלה השונים.

נוסף על כך, גורמים מהדרג המקצועי במשרד החוץ , במשרד התפוצות ובגופים ממשלתיים נוספים מוזמנים לשיחות עם נציגי המבקר. בין השאלות שעולות: האם הממשלה או הקבינט עסקו בתביעות משפטיות אפשריות נגד ישראל, או שהנושא "התפוצץ לישראל בפרצוף" רק בזמן אמת, כאשר הוגשה פנייה להאג של דרום אפריקה. כן במרכז הפעילות נבדק לעומק הכישלון של משרד ההסברה, שהסתיים בהתפטרותה של השרה אטבריאן ובסגירת המשרד דווקא בשיא המלחמה ההסברתית.

בימים אלה כל חמש החטיבות של משרד המבקר עסוקות בבדיקה של כ-70 נושאים הקשורים לאירועי 7.10 והמלחמה. נזכיר כי במהלך המלחמה מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כבר התבטא כי הממשלה נכשלה בטיפול בעורף. ממצאי הבדיקה צפויים להתפרסם בהמשך השנה.