בניגוד לרושם שנוצר אתמול מ"הודעת המוסד" שהופצה על ידי לשכת ראש הממשלה, הרי שאין אחדות דעים בקבינט המלחמה בעניין המגעים לעסקת החטופים. יתרה מזאת, בתוך קבינט המלחמה נשמעה אתמול התקפה ישירה, חסרת תקדים ובוטה, על הודעת המוסד ועל הפצת הנרטיב שלפיו "חמאס לא רוצה עסקה לפני רמדאן ולא השיב על מתווה פריז - ולכן אין על מה לדבר איתו".

הביקורת החריפה הזו נשמעת מפיהם של רבים בקבינט המלחמה, אבל גם בדרג המקצועי. ההערכה היא כי ראש השב"כ והרמטכ"ל סבורים שהדלת לא נטרקה ויש מקום למו"מ ולרעיונות יצירתיים במסגרתו, כך גם אלוף ניצן אלון וגורמי מערכת נוספים. "יש כאן רצף של שקרים", אמר לי אתמול גורם בכיר הבקיא במהלך הדברים, "מתעמרים במשפחות, משקרים לאורך כל הדרך ומציגים תמונה מעוותת".

הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)
הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)

עצרת בכיכר החטופים, מחזיקות ידיים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת בכיכר החטופים, מחזיקות ידיים (צילום: אבשלום ששוני)

שאלתי אותו מה התמונה האמיתית, והוא השיב: "הונח מתווה לעסקת חטופים בפריז. המשלחת חזרה ארצה והיה סיכום של ראש הממשלה שנמתין לתשובת חמאס. האמריקאים ויתר המתווכות הניחו בינתיים מתווה משופר. זה היה מתווה מספר 2. עמדת הקבינט הייתה שאיננו מוכנים לקבל את מתווה 2 עד שלא תבוא תשובה למתווה מספר 1, כלומר ישראל אמרה לא. ואז המתווכות הלכו והניחו את זה בפני חמאס. ביום ראשון חמאס שלח משלחת לקהיר שישבה שם עד יום חמישי. הם החזירו למצרים תשובה לכל הפרמטרים במתווה. ואז הם התקפלו ממצרים. בינתיים הגיע לכאן ראש הסי.אי.איי ופגש את דדי ברנע. וכאן מתחילים השקרים".

על פי הגורם שאיתו שוחחתי, יש פערים בין הצדדים, אבל יש בהחלט מקום למו"מ ולשימוש בדרכים יצירתיות כדי לסגור אותם. כך או כך, בניגוד למה שמשתמע ממה שהוצג אתמול כ"הודעת המוסד", הרי שהמציאות שתוארה - שבמסגרתה נתניהו, גנץ וגלנט מחזיקים באותה עמדה באשר למצב המו"מ - אינה נכונה. יש בקבינט המלחמה לא מעט חברים שסבורים שיש מקום למו"מ, שחמאס לא טרק את הדלת ושדווקא ישראל היא זו שטורקת אותה. דעה דומה מחזיקים גם גורמי מקצוע בכירים, שאינם המוסד.