בשונה מרבים הסבורים כי הצעד של גדעון סער מתואם עם בנימין נתניהו המוכיח כי תקווה חדשה פונה לכיוון הליכוד, דעתי כי מילת המפתח כאן היא - התזמון.

גנץ יילך, סער יישאר - אבל לא בטוח שאלו חדשות טובות לנתניהו | אנה ברסקי
סער חוזר לגוש נתניהו? "צריך לשים סוף לחרמות"

סביר להניח כי מבחינת סער דווקא כעת, ברקע ההצלחה הגדולה של 'תקווה חדשה' בבחירות המוניציפליות, זה המומנטום האידאלי לצאת לדרך עצמאית ובכך להבליט את ההישג המרשים בבחירות לרשויות. גדעון סער ומפלגתו לא בדרך לליכוד, אלא בדרך לבניית רשימה עצמאית , ימנית-ממלכתית-ליברלית. 

גורם פוליטי המעורה במהלך אמר כי "גדעון סער לא בדרך לליכוד, אלא נתן גיבוי לגנץ כאשר הוא פעל לטובת המדינה. כאשר סער ראה כי גנץ נהנה מההפקר, עושה פוליטיקה ולא עושה לטובת המדינה הוא לא נתן גיבוי כחותמת גומי על עיוור ולסער נפל האסימון. סער רואה עצמו כמוביל המחנה ומתאים יותר כראש הממשלה ולכן הליכוד יחזר אליו כמתאים ביותר אחרי נתניהו. שמרגישים שמתקרבים לבחירות סער יודע ומרגיש שהוא הדמות המתאימה ביותר. ולתפיסת סער ברגע שהוא בראש מחנה של עצמו זה יביא את הפירות".

היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה אמר כי "את הסימנים למהלך של תקווה חדשה ניתן היה לזהות בתקופה האחרונה. להערכתי האישית, השינוי בעמדות הציבור לאור אירועי ה-7 באוקטובר וחזרת השיח של ימין ושמאל גרם לתקווה חדשה לבצע את המהלך כדי לחזור ולהתקבע ימינה מהמרכז הפוליטי. האם מדובר במהלך שיוביל בסופו של דבר לחבירה לליכוד? כרגע זה לא נראה כך אבל זו אפשרות שלא ניתן להוריד מסדר היום. בני גנץ, שעושה את כל המהלכים הנכונים מאז אירועי ה 7 באוקטובר  לא יוותר לדעתי על אגף ימני ברשימה, ועל כך ניתן ללמוד מתגובתו של מתן כהנא הערב. המפה הפוליטית החלה לזוז הערב המהלך לדעתי טרם הסתיים, תגובתו של השר גנץ למהלך הייתה לדעתי מדויקת ונכונה". 

היועץ האסטרטגי אריק בלומברג: "אותו סער חוזר לחיק הימין. סער שהגיע בפברואר 2019 לחמישייה הראשונה בפריימריז וזנח את הבית האידאולוגי בעקבות מאבקים יצריים פנימיים בליכוד לאחר שנפגע ברמה האישית מנתניהו שניסה להצר את צעדיו, ושלמרות הכל סער הגיע להישג גבוה מאוד בפריימריז. למרות זאת נתניהו הציע לו גם לאחר מכן תפקיד שר זוטר והסוף ידוע. אם היה כובש את ייצרו ולוקח אוויר עמוק, סער היה נמנה היום ללא ספק עם האנשים החזקים ביותר בליכוד, אף יותר ממעמדו לאורך השנים, והיה כיום המועמד המרכזי והטבעי ביותר לרשת את נתניהו ביום שאחרי".

"סער עושה את הצעד המדויק כאשר הוא מבדל עצמו מאידאולוגיית המרכז-שמאל של אייזנקוט וגנץ, בהיבט האידאולוגי ובוודאי הפוליטי. סער סולל דרכו חזרה לחיק הימין אחרי שזנח את האידאולוגיה שנשם ושאף כל חייו וערק לממשלת לפיד עבאס בנט כשר משפטים שיישר קו לחלוטין עם המערכת המשפטית. סער, מהפוליטיקאים המבריקים שידעה הפוליטיקה הישראלית נוגע בסנטימנט הימני בתקופה הרגישה והבוערת ביותר, ובכך מנתב בבטחה את הדרך חזרה למחנה הימין, חזרה שתמרק את התחושות הקשות והפערים שנפערו בינו לבין הציבור הליכודי. חזרה למקום הטבעי עבור הפוליטיקאי שגדל בשכונת למד בתל אביב וכבר בצעירותו הצטרף לנוער תחייה, נמנה עם המחנה הניצי אידאולוגי בליכוד, הגה את הסיורים בחברון כשר חינוך, ונמנה עם המבקרים הבולטים של מערכת המשפט. כעת צמד המילים 'אני מוכן' מקבל משמעות הדוקה ובהירה יותר", הוסיף.

עם זאת, חשוב לציין כי בסקר שנערך השבוע ב"ג'רוזלם פוסט" תסריט היפותטי בחן את היפרדות גנץ-סער. מהסקר עלה כי במקרה שכזה, המחנה הממלכתי זוכה ל-28 מנדטים בעוד מפלגה בראשות סער נמצאת עמוק מתחת לאחוז החסימה עם 1.8% בלבד. 

גדעון סער, בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גדעון סער, בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נזכיר, כי בתחילת החודש פורסם ב"מעריב" כי הבחירות המוניציפליות הוכיחו כי בכנסת הבאה כבר לא יהיה המשך לשיתוף הפעולה בין גדעון סער ובני גנץ. תקווה חדשה וכחול לבן כמעט לא שיתפו פעולה, כל אחת משתי המפלגות העמידה את עצמה במבחן מוניציפלי באופן עצמאי, ברוב המוחלט של הערים והרשויות מועמדיהן רצו בנפרד, ובשורה ארוכה של מקומות אף היו התנגשויות בין המועמדים מטעם סער ומטעם גנץ.

שתי המפלגות רצו לראשונה בבחירות מקומיות, ואם לשפוט לפי מבחן התוצאה, סער וחבריו רשמו הישג משמעותי יותר. תקווה חדשה שהיא, בשונה מכחול לבן, מפלגה קטנה יחסית - עברה בהצלחה את המבחן המוניציפלי והוכיחה כי לקראת הבחירות הכלליות יש לה תשתית מוניציפלית בסדר גודל של מפלגה גדולה בעשרות רשויות.

אפרופו שיתופי פעולה, היו למפלגתו של סער הרבה כאלה, ולרוב דווקא עם נציגי הליכוד. זה דווקא לא צריך להטעות. תקווה חדשה אינה בדרך לליכוד, אלא בדרך להשתרש ולהיבנות כגוף פוליטי עצמאי הממוקם באזורי החיוג של הימין המתון והליברלי. ההצלחה המוניציפלית עדיין לא מבטיחה לגדעון סער הצלחה בבחירות לכנסת, אך בהחלט מוסיפה לו ולמפלגתו נקודות בדרך לשם. רשת מוניציפלית פעילה וענפה היא בהחלט בסיס טוב למפלגה עם אמביציות ארציות גדולות.

הצלחתה של תקווה חדשה בבחירות המוניציפליות היא בהחלט סיבה לדאגה של כל גורמי הימין המתון שמתחממים על הקווים לקראת כניסתם לזירה, ובראשם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בשונה מבעבר, צפוי בנט - שנחוש לחזור ולהוביל מפלגת ימין ממלכתי וליברלי - למצוא את עצמו בסיטואציה שבה טרם יצא לו להתמודד בבחירות. בכל המסגרות שאותן הוביל, החל מהבית היהודי, דרך הימין החדש ועד ימינה, קיבל בנט פלטפורמה בעלת תשתית מוניציפלית קיימת. היו לו מטות, אנשים ופעילים מקומיים.