נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אמר אתמול (שני) בפודקאסט בהנחיית עוזרו לשעבר בבית הלבן, סבסטיאן גורקה, שכל אדם יהודי שמצביע לדמוקרטים "שונא את הדת שלו" ושונא "את כל מה שקשור בישראל". זאת לאחר שנשאל על הביקורות שהופנו לראש הממשלה בנימין נתניהו על ידי ממשל ביידן ומנהיג הרוב בסנאט של ארה"ב צ'אק שומר.

ארה"ב הטילה על סנקציות נוספות; בשומרון זועמים: "ממשל עוין"
ביידן: "אחד המועמדים לנשיאות זקן מדי ואחר לא כשיר נפשית - הראשון זה אני"
ממניעים פוליטיים: האם נתניהו הוביל במכוון לעימות מול ביידן?

"אני בעצם חושב שהם שונאים את ישראל", אמר טראמפ על שומר ועל הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן. "אני לא חושב שהם שונאים, אני חושב שהם שונאים את ישראל. המפלגה הדמוקרטית שונאת את ישראל". עוד הוסיף, "כל אדם יהודי שמצביע לדמוקרטים שונא את הדת שלו. הם שונאים כל דבר שקשור בישראל, והם צריכים להתבייש בעצמם כי ישראל תושמד".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

טראמפ תקף ישירות את שומר, נבחר הציבור היהודי הבכיר ביותר בארה"ב, שמתח לאחרונה ביקורת על ממשלת נתניהו, וקרא בנאומו בסנאט לבחירות חדשות בישראל. הוא אמר: "אל תשכח, כשאתה רואה את ההפגנות הפלסטיניות האלה, אפילו אני, אני נדהם מכמה אנשים נמצאים בצעדות האלה. וחבר'ה כמו שומר רואים את זה, בעיניו זה קולות בקלפי. אני חושב שמדובר יותר בהסתכלות על הקולות יותר מכל דבר אחר, כי הוא תמיד היה פרו-ישראלי. הוא מאוד אנטי-ישראלי עכשיו".

הסנטור צ'אק שומר (צילום: רויטרס)
הסנטור צ'אק שומר (צילום: רויטרס)

בתגובה, שומר הגיב בפוסט ב-X, כי: "להפוך את ישראל לנושא מפלגתי רק פוגע בה וביחסים בין ארה"ב לישראל. טראמפ משמיע כאן טירוף מפלגתי מעורר שנאה. אני פועל בצורה דו-מפלגתית כדי להבטיח שיחסי ישראל-ארה"ב ימשיכו גם לדורות הבאים, ולשלום במזרח התיכון".

הממשל והקמפיין הנשיאותי של הנשיא ג'ו ביידן הגיבו גם הם: "כשפשעים אנטישמיים ומעשי שנאה ברחבי העולם גדלים - ביניהם המתקפה הקטלנית ביותר שבוצעה נגד העם היהודי מאז השואה - על מנהיגים יש חובה לגנות שנאה ולקרב את האמריקאים נגדה", כך אמר דובר הבית הלבן בהצהרה. "אין שום הצדקה להפצת סטריאוטיפים רעילים ושקריים המאיימים על אזרחים אחרים. אף אחד."

גם דובר קמפיין ביידן, ג'יימס סינגר, פרסם גם תגובה, ואמר: "האדם היחיד שצריך להתבייש כאן הוא דונלד טראמפ. דונלד טראמפ מבזה בגלוי אמריקאים יהודים ולפי הדיווחים חושב שאדולף היטלר 'עשה כמה דברים טובים'", אמר כשהתייחס להדלפות משיחות פרטיות של טראמפ עם כמה יועצים בכירים לשעבר.

הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)

לפחות 63% מיהודי ארה"ב אמרו כי הם מרגישים פחות בטוחים בארה"ב כיום. לפי דו"ח שפרסם בחודש שעבר הוועד היהודי האמריקאי, הליגה נגד השמצה עקבה אחר סך של 3,283 תקריות אנטישמיות בשלושת החודשים שלאחר התקפות חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, כך דיווח CNN בעבר. מדובר על עלייה של 361% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, לפי הסקר של מרכז המחקר Pew מ-2020, אמריקאים יהודים היו במשך עשרות שנים מחוז המזדהה עם הדמוקרטים על פני הרפובליקנים בפער גדול. בעוד שיהודים אורתודוקסים נוטים לרפובליקניות, יהודים אמריקאים מזרמים אחרים, כולל הרפורמים והשמרנים, הזדהו עם המפלגה הדמוקרטית או נטו אליה.