המשבר בין ממשלות ישראל וארצות הברית והמתיחות בין ראשי שתי המדינות בנימין נתניהו וג'ו ביידן הם אולי הסוגיה הכי משמעותית כרגע בכל הנוגע למלחמת חרבות ברזל. שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון דני איילון שוחח הבוקר (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM ושיתף כיצד הוא רואה את תמונת המצב הנוכחית.

התוכנית של סינוואר עבדה: האיחוד האירופי בצעד חסר תקדים נגד ישראל

בפתח דבריו, אמר איילון כי: "למזלנו הם ממשיכים לסייע לנו למרות נתניהו, כי ישראל חשובה להם. בסופו של דבר, הכי טוב לנו זה לעשות את הדברים הנכונים למדינת ישראל, לביטחונה, הביטחון הלאומי, העתיד ואין מה לעשות - צריך להכיר בזה שאנחנו קשורים בטבור לארה"ב. נתניהו הולך על קו מאוד דק ולא אחראי".

עוד הסביר השגריר לשעבר: "התערבות תמיד הייתה קיימת, כמו שלנו יש התערבות בפוליטיקה האמריקאית, זה טיב היחס המאוד קרוב ומשפחתי בין ישראל לארה"ב. אנחנו כאן אלה שתלויים בהם ולא הם בנו, לכן המשחק הפוליטי של נתניהו מסוכן מאוד. הם כרגע מסייעים למרות נתניהו ולא בגללו וצריך לזכור שלא לעולם חוסן".

לגבי האינטרס האמריקאי, איילון טוען: "האינטרסים האמריקאים לא ישתנו. ישראל חזקה ויציבות במזרח התיכון חשובים להם, מה גם שהם תמיד מבינים שישראל חזקה יכולה לעשות ויתורים מדיניים: השלום עם מצרים ועם ירדן, השלום עם הפלסטינים. הם רוצים לראות איזשהו חזון, פתרון 2 המדינות שביידן חושב שיוביל לשלום עם כל מדינות ערב. יש פה תנאים, אף אחד לא יכפה עלינו מדינה פלסטינית, אבל בהחלט אנחנו יכולים להציב את התנאים המינימליים. אם נדבר על מדינה פלסטינית או חזון שתי המדינות - זה חזון רחוק. יש נו את המחר בבוקר - שזה מה יקרה בעזה ואנחנו לא מטפלים בזה. זה אינטרס שלנו ולא של האמריקאים. כשישראל נמנעת מלדבר עם האמריקאים היא פוגעת בעצמה". 

לסיום, הדיפלומט התייחס לסוגיית הסיוע ההומניטרי: "כל הנושא של הסיוע ההומניטרי נכפה עלינו, יש מצב נתון, יש דיני מלחמה ודינים בינלאומיים. חוקי המלחמה שנקבעו אחרי מלחמת העולם השנייה לא מתאימים לגמרי היום במלחמה מול גורמי טרור".

עריכה: אריק ברח"ד.