בדרך למפץ פוליטי: גורמים בממשלה מעריכים כי אם לא תהיה התפתחות משמעותית, ביום שלישי הקרוב יפוג האולטימטום של גדעון סער ובסבירות גבוהה "הימין הממלכתי" יודיע על סיום השותפות בממשלת החירום, שקמה כמה ימים לאחר טבח חמאס ב-7 באוקטובר.

לאחר דרישתו לקבל חברות בקבינט מלחמה, בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו חוששים מהפרישה האפשרית של סער ומפלגתו מהקואליציה, זאת משום שלפי הערכות הדבר עלול לייצר סחף, לגרום לבני גנץ לזרז את פרישתו ובסופו של דבר להוביל להקדמת הבחירות. על כן, מחפשים (לפי שעה ללא הצלחה) פתרון שיאפשר לסער וחבריו להישאר בממשלה ולא לעזוב. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האפשרות שנשקלת היא להשאיר את קבינט מלחמה, אך בפועל להעביר את כל כובד המשקל, את כל הדיונים הקריטיים ואת כוח ההכרעה לקבינט המדיני-ביטחוני. הקשיים: החשש מהדלפות מהקבינט הנרחב ובעיקר החשש שסער לא יסכים לחלופה ויתעקש להצטרף לקבינט המצומצם (מהווה בעיה לאור דרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצרף גם אותו במקרה שסער בפנים). בינתיים אין פתרון קסם, הזמן אוזל והלחץ בסביבת ראש הממשלה הולך וגובר.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

נזכיר כי לאחר שהודיע על פרידה מהשותפות עם בני גנץ, שהביאה לסיומה של סיעת "המחנה הממלכתי", שלח סער אולטימטום לראש הממשלה ובו אמר כי "אם לא אכנס תוך ימים ספורים לקבינט המלחמה - אפרוש מהממשלה". סער הדגיש בנוסף כי "יש קהל ענק בימין שלא מאמין בדרך שהובילה קואליציית ה-64, אלא בדרך ממלכתית".

סער טען כי קיים הבדל אידיאולוגי בינו לבין גנץ, כשאמר: "הסברתי את הדברים בצורה מפורטת, הדברים ידועים לכולם הם הצביעו בעד ביטול ההתנתקות בצפון שומרון אני לא חשבתי שיש סיבה מיוחדת. העניין הזה הוא יסודי אני מאמין שלפלסטינים אסור לתת שום סנטימטר של אדמה, זו עמדתי". סער הוסיף כי "לא פירקתי שום מפלגה. היה חיבור של שתי מפלגות שהיו אמורות, לפי הסכמים שהופרו להתאחד ולקיים מערכת של בחירות. השותפות הופרה מזמן אבל נכון שהמלחמה החזירה סדר יום יום שלא היה קודם. בשנים הקרובות סדר היום של מדינת ישראל יהיה מדיני-ביטחוני".