לאחר סוף שבוע שבו הובעה אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות במגעים לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש, מסתמן כי חמאס ידחה את המתווה שאושר על ידי ישראל בפסגה בדוחא. חוסאם בדראן, חבר בלשכה המדינית של חמאס, טען היום (שני) כי נתניהו "מרמה את עמו ואת משפחות החטופים".

יותר מהסיכום בפסגת פריז: מאות המחבלים שישראל הסכימה לשחרר | דיווח
המשא ומתן בקטאר: הפשרות - והקו האדום של ישראל בדרך לעסקת החטופים

לדברי הבכיר, "רשימת הדרישות שלנו לא כוללת רק את שחרור האסירים הפלסטינים, אלא גם את עצירת הפעילות הצבאית ברצועה, הפצת סיוע הומניטארי, החזרת הפלסטינים שנעקרו מבתיהם והצגת תוכנית שיקום ברורה לרצועת עזה", הוא הוסיף: "עד כה ישראל לא מספקת ערבויות לרצינותה בנוגע לשלום העם הפלסטיני".

בהמשך דבריו תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "עליו להיות ישר עם אנשיו בנוגע להיקף האבדות בנפש, הוא אינו מעוניין בהסכם, ומרמה את עמו ואת משפחות החטופים כדי לכסות על כישלונו המדיני והביטחוני. המשך הלחץ הבינלאומי עליו ועל ממשלתו מעמיד אותו בעמדה חלשה במשא ומתן".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

אתמול, כזכור, דיווח ברק רביד בוואלה! מפי גורם בכיר כי ישראל התגמשה בכמה סוגיות מהותיות בעסקה המוצעת. ראשית, הסכימה ישראל למפתח שחרור של כ-700 מחבלים כאשר מתוכם כ-100 רוצחים, זאת לעומת 400 שסוכמו בפסגת פריז. בנוסף, מתקיימים מגעים לתנאים לאפשר חזרת תושבים עזתים לאזורי מרכז וצפון הרצועה. עוד לפי הדיווח, המשלחת הפעם זכתה למנדט רחב יותר במשא ומתן מאשר בנסיעות הקודמות. 

מוקדם יותר נמסר מחמאס: "ישראל לא כללה התייחסות בתשובתה להפסקת אש בעזה או לנסיגת כוחותיה מהרצועה. הדרישות שלנו במהלך המשא ומתן היו ריאליות ולא היה רצון מדיני שישראל תגיע להסכם".