היועמ"שית גלי בהרב מיארה הבהירה אמש כי החל מהיום (שני) יש להתחיל לגייס חרדים באופן נרחב הרבה יותר, זאת לאחר פקיעת החלטת הממשלה שפוטרת את אלו ש"תורתם אומנותם" מלהתגייס לצבא. היועמ"שית שיגרה מכתב למשרד החינוך והביטחון והבהירה כי אסור לפצות את החרדים במסלולי תקציב עוקפים בגץ. לא באמצעות הגדלת תקציבי הישיבות, ודרכים אחרות. 

ביהדות התורה תוקפים את בג"ץ: "דוחק בנו לקדם את הרפורמה המשפטית"
המדינה השתנתה: יש כאן דור שלא ישלים עם השתמטות החרדים | אפרים גנור

 ישי כהן ('כיכר השבת') שוחח הבוקר ב-103FM ופרטים נוספים על הדרמה. "מה צריך לקרות מהבוקר?", התעניינו צמד המגישים, וכהן הסביר: "בעיקר תקציבים שייעצרו לשליש מהישיבות והכוללים במגזר החרדי, גיוס של חרדים לא נראה מזה, אבל כן נראה סוג של סנקציה קשה ראשונה שבג"ץ מטיל על הישיבות. יש שליש מהישיבות, בעיקר 18־26, שהכסף שלהם נעצר באופן אוטומטי הבוקר, כמו שהחליטה היועמ"שית. האם הישיבות קורסות מחר בערב? לא. וודאי שיש כאן מכה כואבת בכיס, שעכשיו החרדים נערכים לאפשרות שעכשיו זו רק ההתחלה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"החרדים נערכים לזה עוד לפני החלטת בג"ץ, שהתקציבים ייעצרו באופן דרמטי. ברור שלא הכוללים ולא הישיבות מתבססים רק על התקציב של המדינה. יש לא מעט תרומות שמגיעות מהארץ ובעיקר מחו"ל. האם יצליחו לכסות לטווח ארוך דרך תרומות מחו"ל? לא נראה לי. יש כאלו שמתבססים בעיקר על תרומות וכאלו שבעיקר על המדינה. מהרגע הראשון, גם ברגעים של ההלם שהיה, למרות שהם נערכו לזה, שמעת ביקורת קשה מאוד על ראש הממשלה נתניהו. התעוררנו במוצאי הבחירות, יום אחרי הבחירות, עם אופוריה של 64 מנדטים, ימין מלא מלא, שאין לך את ליברמן או כחלון התורן שיעצרו חקיקת חוק גיוס שיחזיר את מעמדם של תלמידי הישיבות, ואז נתניהו מתחייב בהסכם הקואליציוני גם לחוק יסוד לימוד תורה, גם להעברת חוק גיוס לפני תקציב המדינה, נתניהו דוחה את זה לאחרי תקציב המדינה, לוין אומר להם 'הרפורמה שלי תייתר את הסוגייה', ואז זה בסוף לא רפורמה. גם מתווה הנשיא פתר את סוגיית הגיוס. יש כאן כעס ותסכול", אמר. 

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"זה יתורגם לפעולה פוליטית?", הקשו דוידוב וסגל, וכהן סיכם: "ימין מלא מלא מלא, לא בטוח שזה הדבר הטוב לחרדים, אולי להפך, אתה מקבל את הגזרות הקשות ביותר שהציבור החרדי ידע דווקא בימין מלא מלא. יש לחרדים דד ליין לנתניהו, במידה ועניין תלמידי הישיבות לא יוסדר, אפשר להעריך בסבירות גבוהה מאוד שהחרדים פורשים מהממשלה".

בתוך כך, כתב כאן 11 מיכאל שמש פרסם הבוקר כי ח"כ אריה דרעי אמר בשיחה סגורה עם נתניהו וראשי מפלגות שידבר עם ארבעה מחברי הכנסת הערבים והוא מעריך שיסכימו להיעדר מההצבעה על חוק הגיוס החדש. בשיחה שהתקיימה שבוע שעבר, בהשתתפות נתניהו וראשי יהדות התורה התחייב ראש הממשלה ל- 32 אצבעות בליכוד שיצביעו בעד חוק גיוס - ״תדאגו עכשיו לאצבעות האחרים״. אמר נתניהו לח״כים. דרעי הגיב לפני שניים מהנוכחים בחדר ואמר - ״אני אדבר עם 4 מהח״כים הערבים ומעריך שהם ימנעו בהצבעה״

בקואליציה מעריכים שיצליחו להשיג הסכמה עם חברי רשימת חד״ש תע״ל על היעדרות מההצבעה על חוק הגיוס גם כי כידוע הח״כים הערבים אינם חובבים גדולים של גיוס וגם כי לקואליציה יש כלים כדי להפוך את העסקה הזאת למשתלמת עבור הח״כים.

מחד"ש-תע"ל נמסר בתגובה לפרסומים: "לא נאריך את חיי ממשלת נתניהו ולו בדקה אחת ונפיל אותה בכל הזדמנות אפשרית". יו"ר הרשימה, ח"כ איימן עודה אמר בנוסף כי "אני מציע לכל הפרשנים להירגע. מי שחושב שנציל את קבינט ההרג וההרעבה ימצא את עצמו בבחירות. אין שום סיכוי שאחד מאיתנו יתן את קולו כדי לתת לנתניהו עוד יום אחד בשלטון. ידיו אדומות מדם פלסטינים וישראלים, אנחנו נעשה הכל כדי שיפול וכמה שיותר מהר".
 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm