פרסום ראשון: לאחר ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר במועצת הביטחון ואי הטלת הוטו האמריקאי, שר החוץ ישראל כ"ץ מקיים בימים האחרונים מאמצים קדחתניים מול בכירים בממשל האמריקני ומול שר החוץ הצרפתי במטרה למנוע מהחלטה בעייתית נוספת נגד ישראל לעבור במועצת הביטחון.

התאריך שגדעון סער מציע ללכת לבחירות: "לא תפגע במאמץ המלחמתי"
"לא מוכן להיות שותף לקונספציה": סמוטריץ' מתנגד לאשר רכישת מטוסי קרב

ביום שישי האחרון צרפת הפיצה לחברות המייסדות, וכן לנשיאה הנוכחית של מועצת הביטחון (יפן), את טיוטת ההחלטה שלה בעניין רצועת עזה ומלחמת חרבות ברזל. הצעת ההחלטה הצרפתית נתפסת כבעייתית ביותר מבחינת ישראל, על אף שאינה מחייבת. בטיוטה של הצעת ההחלטה אין קשר ברור בין הפסקת אש בעזה ושחרור חטופים ישראלים. בנוסף, ישנו גם סעיף שמזכיר רק הפסקת אש והצורך שתהייה מיידית בלי הזכרת החטופים.

כמו כן, בהצעתה צרפת קוראת להסרת המצור הישראלי על עזה (שזאת בעצם אחת מדרישות החמאס). זאת ועוד: בהצעת ההחלטה של צרפת קיים סעיף מיוחד שמדבר על הצורך בהכרה מלאה במדינה פלסטינית, כולל צירופה לאו"ם בתור חברה מן המניין.

מבחינת ישראל מדובר בהצעת החלטה בעייתית ביותר שחורגת מההחלטה על העימות בעזה ומכלל ההחלטות שעלו עד כה בנוגע למלחמה שישראל מנהלת נגד חמאס -  לכיוון החלטה על הפתרון המדיני לעזה שקוראת בפועל להכיר במדינה פלסטינית, כולל קבלתה כחברה באו"ם.

לאחר הפצת הטיוטה הצרפתית, נעשה מאמץ מדיני למנוע את קידומה במועצת הביטחון ואת העלאתה לדיון כבר היום. ל"מעריב" נודע כי שר החוץ כ״ץ שוחח אתמול (ראשון) עם שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה, והבהיר לו כי טיוטת ההחלטה הצרפתית למועצת הביטחון בעייתית ותעניק פרס לטרור.

שר החוץ כ״ץ העלה בפני מקבילו הצרפתי שתי סוגיות מרכזיות: ראשית, בהצעה הצרפתית אין התניה מפורשת בין הקריאה להפסקת אש לשחרור חטופים. שנית, ההצעה כוללת הכרה חד צדדית במדינה פלסטינית - צעד שבירושלים מכנים "פרס לטרור ולחמאס".

לפי גורמים במשרד החוץ, השר כ"ץ אמר לעמיתו הצרפתי כי הצעה שכזו תסב נזק כבד למו״מ לשחרור החטופים ויש להמתין עימה, וביקש משגריר ארה״ב בישראל ג׳ק לו, לפעול כדי להטיל על ההחלטה וטו במידת הצורך.

לפי גורמים המעורים בפרטי השיחה, שר החוץ הצרפתי השיב בחיוב לבקשת השר כ"ץ להמתין עם ההצעה, וציין כי מדובר בטיוטה ראשונית בלבד שנתונה לשינויים.

גורמים במשרד החוץ מספרים כי שר החוץ כ״ץ שוחח עם השגריר ארה״ב בישראל ג׳ק לו וביקש ממנו לוודא שעמדתה העקרונית של ארה״ב, המתנה כל הפסקת אש לבין שחרור חטופים, לא תשתנה, ולהבהיר כי מחויבותה הראשונה של ארה״ב היא לשחרור החטופים.