חדשות 12 פרסמו הערב (שלישי) פרטים חדשים מהפגישה בין השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי לבין היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, מהם עולה כי בסוגיית הכניסה לרפיח עולה כי ארה"ב העבירה לישראל מסר לפיו היא לא תטיל וטו על כך, אולם נמסר כי יש תנאים הומניטריים שצריכים להתמלא לפני כן. 

בנט מגיב לדו"ח המבקר: "מזים את הקמפיין של מכונת הרעל"
"זה לא פוליטיקה": השר סמוטריץ' בביקורת חריפה על השר גלנט

ע"פ הציטוטים שעלו, היועץ לביטחון לאומי סאליבן אמר לדרמר והנגבי: "אתם עומדים להיות אחראים על משבר הרעב השלישי במאה ה-21. זה לא דבר שאנחנו יכולים לקבל כשותפים. תכנית הפינוי שהצגתם עד כה לא מרשימה ולא ישימה". מזכיר המדינה בלינקן לדרמר והנגבי אמר: "לפי קצב הפעולה שלכם, ייקח לכם ארבעה חודשים לפנות את רפיח".

רון דרמר וצחי הנגבי הגיבו ואמרו כי "אי אפשר לפרק את חמאס בלי להיכנס לרפיח. זה תנאי בל יעבור להגשמת מטרות המלחמה".

על כך השיב היועץ לביטחון לאומי סאליבן לדרמר והנגבי: "אם לא תהיה תכנית סדורה ליום שאחרי - שום דבר לא יעזור לכם לקדם את פירוק החמאס. לא רפיח ולא שום דבר אחר". 

בתום השיחה, הבית הלבן פרסם הודעה וציין כי זו נמשכה כשעתיים. בהודעה נמסר כי "הוסכמה המטרה: ניצחון על חמאס". האמריקאים הביעו את דאגותיהם באשר למבצע ברפיח, ולפי ההודעה - הישראלים הסכימו להתחשב בחששות אלו. הצדדים סיכמו שתהיינה פגישות המשך, כשפגישת פנים אל פנים צפויה כבר בשבוע הבא.

דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי ארה״ב הבהירה לישראל את תחושותיה לגבי ההתקפה על עובדי הסיוע ועל הציפיות מישראל בהקשר לתקרית הזו. ״אנחנו זועמים מהאירוע הזה. אנחנו ממתינים לראות את ממצאי התחקיר הראשוני אבל מצפים לחקירה מקיפה שממצאיה יפורסמו לציבור וכן מצפים שתהיה נשיאה באחריות. צה״ל צריך לעשות יותר כדי לשפר את נוהלי התיאום עם ארגוי הסיוע ונלחץ על ישראל לעשות יותר כדי להגן על עובדי סיוע״, אמר קירבי. 

כזכור, נתניהו מסר שלשום הצהרה לתקשורת והתייחס לפעולה העתידית ברפיח. לדבריו, אושרו תוכניות לפעולה צבאית וזו תתבצע: "אנחנו ניכנס לרפיח ונחסל את גדודי החמאס כי אין ניצחון בלי כניסה לרפיח וחיסול הגדודים. הלחץ האמריקני לא מעכב פעולה ברפיח. יש שיקולים אחרים. צה"ל נערך לפינוי האוכלוסייה האזרחית ולמתן סיוע הומניטרי. זה לוקח זמן, אבל זה ייעשה".