באילת תינעל היום (חמישי) הוועידה השנתית של איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות, תחת הכותרת "מנהיגות מקומית במשימה לאומית", בצל אירועי המלחמה ואי־הוודאות באשר להמשכה.

ראש מועצה אזורית מטה אשר: "הממשלה מתנהלת כמו ספינה נטושה"
שדרות מתעוררת לחיים: גם ותיקי העיר חזרו לביתם

ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר בוועידה: "לנתניהו יש את האחריות הגדולה ביותר כי היה ראש ממשלה בזמן האסון, אבל גם לרמטכ"ל וראשי הצבא ששמעו ממני ביקורות לאורך השנים בדרישה ליזום ולהמשיך בלחימה והתעלמו. הכישלון הוא קודם כל של הצבא, אבל מבחינתי כל נציגי הממשלה, נתניהו, גנץ, איזנקוט ועוד נכשלו, כי הם כולם ביססו את הקונספציה שחמאס מורתע. לעולם לא אתלה את ההחלטות שלי בהחלטות של נתניהו או גנץ. הרי הם צפצפו עליי ועל התושבים".

איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות (צילום: איגוד התאגידים העירוניים )
איגוד התאגידים העירוניים ברשויות המקומיות (צילום: איגוד התאגידים העירוניים )

איתמר רביבו, ראש מועצה אזורית חוף אשקלון, האשים: "אנחנו רואים שהקונספציה לא השתנתה בתפיסת ההתקפה וההגנה. חובת ההוכחה על הצבא. עד שלא תהיה בשורה אמיתית, ותושבים ירגישו ביטחון אמיתי, הם לא יחזרו לבתיהם".

אירוע חריג נרשם במהלך הדיונים בוועדה כאשר משה דוידוביץ, יו"ר פורום יישובי קו העימות בצפון וראש מועצה אזורית מטה אשר, תקף את דוידי ורביבי וטען כי הם מנצלים את קרבתם הפוליטית לממשלה כדי לגרוף תקציבים לשיקום יישוביהם על חשבון קו העימות בצפון.

דוידי התרעם על הדברים והדגיש כי הוא בחזית אחת מול הממשלה עם הקיבוצים באזורו ותומך במאבק של קיבוצי הצפון. למרות זאת, דוידוביץ' המשיך לטעון כי "פיתו בשוחד כסף את תושבי הדרום לחזור לבתים שלהם. קודם תביאו ביטחון לתושבים ואז תחזירו אותם, תחזירו ביטחון בתוך עזה ובתוך לבנון. שישה חודשים, משפחות שלמות של התושבים שלי חיים בחדרים של 14 מטר, ואין לממשלה שום כיוון או מדיניות. בדרום, אחרי 100 ימים, עשו תוכנית והביאו מנהלת שיקום עם 18 מיליארד שקל. בצפון, אחרי חצי שנה מלחמה, אנשים עדיין לא יודעים מתי הם חוזרים הביתה. טרומפלדור מתהפך בקברו".

בפאנל נוסף בוועידה מתחה גלית שאול, ראש המועצה האזורית עמק חפר, ביקורת חריפה על הממשלה: "אנחנו לא מוגנים. גם ההחלטה שתוקם חומה לא מרגיעה אותנו. אנחנו משקיעים במיגון ובאמצעים אחרים – אבל זה בא על חשבון רווחה וחינוך. אלוף הפיקוד לא נפגש איתי פעם אחת בחצי השנה האחרונה וזה אחרי שכבר לפני כעשור התקבלה החלטה להוריד את כיתות הכוננות ביישובים שליד קו התפר".

שאול הוסיפה: "אני לא רוצה להיות זאת שצעקה סתם, אבל אני חושבת שמדינת ישראל בתחום קו התפר הולכת הפוך. מפחיתים כוח אדם, מפרקים כיתות כוננות, מחזירים נשקים וכו'. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לעשות את אותה טעות פעמיים. אני דורשת ממדינת ישראל להתייחס לאיום הגדול הזה