עימות עם האמריקנים: השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר צעק ונופף בידיו במהלך שיחה מקוונת שערך השבוע עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, כך מסרו הבוקר (חמישי) שני גורמים בממשל ביידן לרשת NBC. השיחה התקיימה כשיחת ועידה מאובטחת ובה השתתף גם ראש המל"ל צחי הנגבי, והיא עסקה בין היתר ברצון הישראלי לפעול קרקעית ברפיח שבדרום הרצועה.

ברשת NBC דווח כי בשיחה השתתפו יותר משבעה בכירים במשרד ההגנה האמריקני, ובמהלכה התפתח וויכוח, לאחר שהבכירים הבהירו שוב כי הם מתנגדים להצעה הישראלית לפנות יותר ממיליון פלסטינים מהעיר הדרומית במהלך מספר שבועות בלבד. לפי התכנית שישראל הציגה לארה"ב, התושבים הפלסטינים יפונו לאוהלים שיוקמו מצפון לרפיח. עם זאת, הגורמים ציינו שההצעה הישראלית לא לוקחת בחשבון צרכים תברואתיים והערכות של כמון המזון והמים שיידרשו.

רון דרמר  (צילום: אנה ברסקי)
רון דרמר (צילום: אנה ברסקי)

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

שיחת הוועידה, שבה השתתפו לפחות שבעה בכירים אמריקנים נוספים ממחלקת המדינה ומהפנטגון, הפכה לוויכוח - כך לפי הבכירים - אחרי שהאמריקנים הביעו התנגדות להצעה הישראלית לפנות 1.4 מיליון פלסטינים מהעיר במהלך כמה שבועות. לפי התוכנית שהוצגה לאמריקנים בפגישה, הפלסטינים יפונו לאוהלים שיוקמו מצפון לרפיח. עם זאת, הגורמים ציינו כי ההצעה הישראלית לא כוללת תוכניות הלוקחות בחשבון צרכים תברואתיים, כמו גם הערכות של כמות המזון והמים שהפינוי ידרוש, ומהיכן המים והמזון יגיעו. לטענתם האמריקנים, הרעיון של פינוי העזתים לאוהלים מצפון לרפיח אינו ריאלי, ובנקודה זו "הגורמים הישראלים התפרצו".

פלסטינים מחכים לקבלת מזון בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)
פלסטינים מחכים לקבלת מזון בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)

שני גורמי ממשל אמריקנים ציינו כי "זה כבר מזמן הפך לשגרתי שדרמר נהיה 'נלהב' במהלך פגישות עם גורמים בוושינגטון". לטענתם, שיחת הוועידה לא הייתה יותר מתוחה משיחות אחרות שערכו המדינות בשבועות האחרונים, וכי הפגישה הנוכחית הייתה בונה ומטרתה הייתה לדון בדרכים שבהן ישראל תוכל להמשיך במלחמה מול חמאס. 

שני פקידים גם מסרו לרשת NBC כי ישראל לא הציגה בשיחה "נקודות ספציפיות" לגבי פעולה קרקעית ברפיח. לדבריהם, התכניות הללו צפויות לעלות לדיון בפירוט רב יותר במהלך פגישה נוספת בין גורמים רשמיים מארה"ב וישראל שתתקיים בשבוע הבא. לאחר הפגישה ביום שני, דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי הסיבה לקיום הפגישה הייתה לדון על החששות האמריקניות לגבי מבצע קרקעי רחב ברפיח, ולהציג חלופות.