ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לראשונה מאז תקרית הרג עובדי הסיוע בעזה שעוררה זעם רב בעולם. 

לחץ כבד מצד המוסלמים על ביידן להביא סיום המלחמה? ייתכן כי נמצא הפיתרון לכך

השיחה ארכה כ-45 דקות ומהודעת הבית הלבן עולה כי ביידן אמר לנתניהו כי "הפגיעה בעובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי הכולל ברצועה אינם מתקבלים על הדעת. יש צורך של ישראל להכריז וליישם שורה של צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע".

כמו כן, ביידן  הבהיר כי מדיניות ארה"ב ביחס לעזה תיקבע על פי הפעולה המידית של ישראל בצעדים אלה ודרש לראשונה מאז פרוץ המלחמה להגיע הפסקת אש מיידית חיונית "לייצוב ולשיפר את המצב ההומניטרי ולהגן על אזרחים חפים מפשע". בנוסף, הוא דחק בראש הממשלה להסמיך את מנהלי המשא ומתן שלו לסיים ללא דיחוי עסקה להחזרת החטופים הביתה.

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, אמר בנוסף כי "הסיוע הנכנס לרצועה פשוט אינו מספיק. המתקפה על אנשי 'המטבח המרכזי העולמי' לא הייתה הראשונה – והיא חייבת להיות אחרונה"

לאחר השיחה הטלפונית עם הנשיא ביידן שארכה כ45 דקות, ראש הממשלה נתניהו כינס דיון של הקבינט המדיני-ביטחונית הפעם הישיבה נקבעה במשרד רה"מ בירושלים ולא בקריה בתל אביב, בעקבות הניתוח שרה"מ עבר בתחילת השבוע.

בפתח ישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה כי "כבר שנים שאיראן פועלת נגדנו גם באופן ישיר וגם באמצעות השליחים שלה, ולכן ישראל פועלת נגד איראן והשליחים שלה, גם בהגנה וגם בהתקפה. אנחנו נדע להגן על עצמנו ואנחנו נפעל לפי העיקרון הפשוט שמי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו, אנחנו נפגע בו".

בנימין נתניהו במסר לאיראן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

במקביל לכך, בעקבות מותו של עובד הסיוע ההומניטרי הפולני בתקרית ברצועת עזה, שגריר ישראל בוורשה יעקב ליבנה, זומן מחר לשיחת נזיפה. את השיחה יעביר לליבנה סגן שר החוץ הפולני, אנדז'יי שיינה, שאמר בעקבות התקרית הטראגית כי "האירוע הזה הוא כמו תאונה פגע וברח ולכן מדובר בפשע".