השיחה שהתקיימה שלשום (חמישי) בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, הייתה המתוחה ביותר מאז פרוץ המלחמה – כך מדווח ברק רביד ב"וואלה!". על פי הדיווח, ביידן הבהיר לנתניהו כי אם ישראל לא תשנה מסלול "לא נוכל לתמוך בכם יותר". 

הכתובת כבר על הקיר: ישראל בדרך למלחמה שעוד לא הכרנו
לא רק משרד המשפטים: ארגון "אנונימוס" בתקיפה נוספת - על תומכת ישראל

ביידן לא פירט מה יכלול אותו אובדן תמיכה ולא הזכיר בצורה מפורשת את האפשרות של השהייה או התניה של משלוחי הנשק לישראל. לפי גורמים המעורים בפרטי השיחה, ביידן שוחח עם נתניהו על התקיפה בה נהרגו שבעה עובדי ארגון World Central Kitchen מוקדם יותר השבוע כי התקרית מחריפה את המשבר ההומניטארי ברצועה.

זירת החיסול בסוריה  (צילום: רשתות ערביות)
זירת החיסול בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

בעקבות התקרית הזו יש צורך ב"הפוגה" בלחימה בעזה, כדי לאפשר למאמצי הסיוע ההומניטארי שהוקפאו להתחדש, כך אמרו המקורות. לדברי הגורמים, נתניהו אמר כי "ישראל תתחיל ליישם נהלים חדשים ברצועת עזה ולכן אין צורך בהפוגה בלחימה", הוא הוסיף כי "הפוגה בלחימה צריכה להגיע כחלק מעסקה לשחרור חטופים".

בכיר ישראלי אמר כי החלטת הקבינט לפתוח את מעבר ארז ולהשתמש בנמל אשדוד להעברת סיוע לרצועה, צפויה ליצור שינוי משמעותי לטובה במצב ההומניטארי בעזה. "אנחנו חושבים שזה גם ירגיע את המצב בין ארה"ב לבין ישראל", אמר הבכיר הישראלי.

בתוך כך, ביידן שלח היום מכתבים לאמיר קטאר ולנשיא מצרים בהם ביקש מהם ללחוץ על חמאס להסכים לעסקה לשחרור החטופים, כך לפי בכיר אמריקאי.