בהמשך לדיווח על ההגבלות בייצוא מטורקיה לישראל מזהיר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, כי "קיים חשש אמיתי מפני חרם וסנקציות כלכליות מטעם מדינות נוספות וחברות בינלאומיות". אמיתי קרא לקיים דיון חירום בנושא ולגבש תכנית פעולה מתאימה.

ארה"ב כבר תומכת: הסעיף בעסקת החטופים שחמאס הכי חושש ממנו
מחקר ישראלי קובע: הסם שהציל את שורדי מסיבת הנובה

"הדיווח בדבר הגבלות הייצוא של טורקיה לישראל מחייב בחינה רחבה וראייה אסטרטגית של מגבלות הסחר, אשר מצטברות כביטוי כלכלי לבידוד מדיני של ישראל", אמר אמיתי. "הקשיים בשרשראות האספקה ופערי ההיצע שנוצרים, ישפיעו באופן משמעותי על התייקרות המחירים, שישליכו באופן מיידי על יוקר המחיה ועל פעילות המשק כולו".

לאור המצב, אמיתי הציע לגבש אסטרטגיה עם העקרונות הבאים: "ראשית, יש לתמרץ ולפתח בישראל יכולות ייצור עצמי בתחומים קריטיים הנוגעים לביטחון מזון וחקלאות, תעשיית נשק, מוצרי רפואה, ברזל ומלט לבניה ועוד. כמו כן, יש לעודד ולתמרץ עסקים להתקשר עם מגוון ספקים ממדינות שונות ובכך להבטיח רציפות אספקה, תוך בחינה של רכיבי הייבוא לפעילות המשק. בנוסף, יש לבחון מדיניות הממנפת הסכמי סחר ורכש גומלין גדולים של ישראל מול מדינות אחרות, לצורך הבטחת אספקת חומרים ומוצרים קריטיים למשק".

דובי אמיתי (צילום: ראובן קסטרו)
דובי אמיתי (צילום: ראובן קסטרו)

אמיתי סיכם את דבריו ואמר כי "בנוסף למאמצים מדיניים להסרת מגבלות על ישראל, על הממשלה לקיים דיון חירום בנושא מגבלות המסחר, לבחון כיווני הפעולה ולגבש תכנית פעולה הולמת".