הצלחתן המבישה של המחאות הבזויות נגד ישראל ובעד חמאס בקמפוסים בארצות הברית קשורה לעובדה שהן אינן ספונטניות כלל, אלא מאורגנות וממומנות היטב. כדי לחשוף מי עומד מאחורי ההתארגנות הזו, כדאי לחזור למזרח התיכון של 2019, כאשר קואליציה של מדינות ערביות - סעודיה, האמירויות, בחריין ומצרים, ערכה חרם על נסיכות קטאר בשל תמיכה בטרור.

הפגנות אנטישמיות? מחלוקת במפלגה הדמוקרטית בנוגע למחאת הסטודנטים

בניגוד להיום, בתקופת החרם פרסמו פרשנים ועיתונאים ערביים מאמרים שחשפו את התעמולה של הנסיכות הפירומנית בארה"ב ואת הכסף שהיא משקיעה ב"חינוך" באמריקה. העיתונות הערבית במדינות הקואליציה חשפו לפני חמש שנים, לפני הפיוס הסעודי-קטארי, את האמת על השתלטותה של תנועת "האחים המוסלמים" על חלקים ממערכת החינוך האמריקאית.

ושוב קטאר
ביולי 2020 פרסמה נג'את א-סעיד חוקרת מהאמירויות מאמר בעיתון "אל-חורה" תחת הכותרת "קטאר ומימון האוניברסיטאות האמריקאיות". במאמרה תיארה את הברית המוזרה שנוצרה בין השמאל הרדיקלי האמריקאי ופעילי האחים המוסלמים במימונה של קטאר. לטענתה, יותר ויותר מרצים וסטודנטים המשתייכים לברית השמאל-אחים (מוסלמים) ומזדהים עם עקרונותיה משתלטים על חופש המחשבה באוניברסיטאות בארה"ב.

במסווה של "פוליטיקלי קורקט" ו"מחשבה גזענית" לכאורה, מדוכאים אקדמאים המנסים להביע דעה שאינה מתיישרת עם תפיסותיהם. מקורות המימון של ברית השמאל-אחים היא כאמור נסיכות קטאר. א-סעיד ציטטה נתונים מזעזעים של משרד החינוך בארה"ב, לפיהם ב-2019 מוסדות חינוך אמריקאים ממומנים ביותר ממיליארד ו-30 מיליון דולר מימון חיצוני, בראשם קטאר.

ב-2012 פורסם כי המוסד הבינלאומי הקטארי לחינוך "מֻאַסַסַת קַטַאר" (ארגון קטאר) הוציא מיליארד וחצי דולר לפחות למימון יוזמות חינוך ב-28 אוניברסיטאות ברחבי אמריקה והפך למממן החיצוני הגדול ביותר של החינוך בארה"ב. עוד חושפת א-סעיד, כי קטאר מוציאה בקביעות 405 מיליון דולר בשנה למימון פעילויות בשש אוניברסיטאות אמריקאיות המקיימות סניפים בדוחא, בירת קטאר.

אין מתנות חינם, קטאר מנצלת את הפעילויות שהיא יוזמת ומחקרים שהיא מממנת להפצת אידיאולוגיה אסלאמיסטית ברוח הקטארית. נזכיר, כי קטאר מדינה עם אסכולה דתית ווהאבית קיצונית וכי השיח' תמים בן חמד אאל ת'אני הושפע עמוקות מהאידיאולוגיה של השיח' יוסוף אל-קרדאוי, ממנהיגי האחים המוסלמים שפעל בקטאר עד מותו ב-2022.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)

הימין עם סעודיה
א-סעיד טענה במאמרה כי התעמולה הקטארית, המחלחלת למוסדות האקדמאים האמריקאים, נועדה להלל את הנסיכות ולהשמיץ את יריביה, בראשם סעודיה, מצרים, האמירויות ובחריין. הכסף הקטארי נועד לממן את האחים המוסלמים בארה"ב יחד עם השמאל הרדיקלי המכונה "פרוגרסיבי".

א-סעיד מאירה פן חשוב בפוליטיקה שמאחורי התעמולה. לטענתה, קטאר מעוניינת לחזק את השמאל בארה"ב, כי הימין השמרני מתנגד לקטאר ותומך ביריבותיה, בראשן סעודיה. התהליך שמתארת א-סעיד החמיר מאד בארבע השנים שחלפו מאז כתיבת המאמר. ריימונד אבראהים, אקדמאי אמריקאי נוצרי ממוצא מצרי, כתב לפני כחודשיים מאמר בו חשף כי קטאר השקיעה 5.6 מיליארד דולר ב-81 אוניברסיטאות אמריקאיות מאז 2007, כולל היוקרתיות ביותר: הארווארד, ייל, קורנל וסטנפורד.

דיווחים שהוא מצטט מדברים גם על מימון של פעילות אקדמית בארה"ב של מדינות נוספות (אם כי בסכומים פחותים בהרבה) בראשן סעודיה, עומאן וטורקיה. לטענת אבראהים, הפעילויות שמממנות קטאר ושאר המדינות הללו מהמזרח התיכון, רוויות שנאה לערכי התרבות המערבית, כגון חופש הביטוי וזכויות האישה.

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)

דו"ח רשמי של משרד החינוך האמריקאי מ-2020 התריע כי תרומות רבות למוסדות האקדמאים בארה"ב מתקבלות ממקורות שהם עוינים באופן גלוי לארה"ב. אבראהים גם חשף כי תעמולה נגד ישראל ופעילויות רבות נגד ישראל בקמפוסים, עוד לפני המלחמה בעזה מומנו ע"י "תורמים נדיבים" ממדינות במזה"ת.

חלק מעניין במאמרו של אבראהים חושף כי הגופים המממנים מהמזרח התיכון, בראשם קטאר, משקיעים המון בלימוד האסלאם, אך אינם מעודדים מחקר אקדמי של מיעוטים שאינם מוסלמים במזרח התיכון, כגון נוצרים, יהודים, בהאים, איזידים, כורדים ודרוזים. בשורה התחתונה, מסביר אבראהים, התרומות נועדו רק לקידום לימודי האסלאם בגרסתו הרדיקלית והבלתי-סובלנית. הוא מסכם כי הכישלון של ארה"ב במדיניותה במזרח התיכון, נובע מהעובדה שרוב יועציו של הממשל האמריקאי הם בוגרים של מערכת החינוך האקדמית רקובה זו.

מי עומד מאחורי ההפגנות בקמפוסים בארה"ב? מי מממן את חמאס? מי מפיץ את התעמולה בעד הטרור העזתי בעולם ע"י רשת אל-ג'זירה? מי מימן את התנועות הג'יהאדיסטיות שהרסו את סוריה במלחמת האזרחים? מי ניהל את המו"מ השקרי בין ארה"ב לטאלבאן על עתידה של אפגניסטן? מי עדיין מממן את האחים המוסלמים בכל העולם? מי גנב את המונדיאל ושיחד את FIFA? התשובה לכל השאלות הללו ולעוד שאלות מטרידות היא אחת.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC