מלחמת חרבות ברזל: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי לשוחח עם מנהיגי קטאר ומצרים כשהוא דוחף להסכם שמטרתו הפסקת אש בעזה ושחרור החטופים המוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס.

גורם מדיני על החשש מצווי מעצר בינ"ל: "החלטה שתצית גל אנטישמיות קשה"
הלב נשבר: שני לוחמים מילואים נפלו בקרבות במרכז הרצועה

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה כי הושגה התקדמות בימים האחרונים לקראת עסקת חטופים והכדור במגרש של חמאס לקבל את ההצעה הישראלית האחרונה.

חבר הלשכה המדינית של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי אחסאן עטאיא אמר לרשת "אל-מיאדין": "בניגוד להתבטאויות האמריקאיות, ההצעה שעומדת כרגע על הפרק איננה נדיבה בכלל".

תוואי מנהרת חמאס שהושמדה בבית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

"האחדות בין הג'יהאד האיסלאמי לחמאס נמצאת ברמות הגבוהות ביותר", המשיך. ארה"ב משקרת ומרמה את העולם. בהצעה הנוכחית עדיין ישנם פערים משמעותיים, וב-90 אחוז מהסעיפים אין כל שינוי, כך שאני שולל אפשרות שנגיע להסכם".

בקריה בתל אביב אתמול, בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ובהשתתפות שורה של גורמי מקצועי התקיים דיון לגבי הוצאת המשלחת הישראלית לקהיר, בהתאם להערכת מצב. לפי הערכות בישראל, המשלחת של חמאס מגיעה לקהיר כדי ללמוד את ההצעה ולאו דווקא כדי לתת תשובה תוך זמן קצר.

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן יצא אתמול למסע הדיפלומטי בן שלושה ימים במזרח התיכון, כאשר במוקד פגישותיו - העסקה שתכלול החזרת החטופים והפסקת אש ממושכת. לממשל ביידן - יש בכך אינטרס פוליטי ברור, לצד שלל האינטרסים המדיניים - אזוריים: המלחמה הנמשכת מבעירה את ההפגנות האנטי-ישראליות בארצות הברית, מה שמסבך את הקמפיין הנשיאותי של ביידן.

המטרה המרכזית של הבית הלבן היא להבטיח הפסקת אש שתוריד את האפשרות של הפעולה הישראלית ברפיח. ההשלכות של כניסה קרקעית נרחבת לאזור הזה שבו נמצאים יותר ממיליון עזתיים, בעיני הבית הלבן תהיינה קטסטרופליות, בעלות פוטנציאל הסלמה כוללת באזור כולו.

על כן, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע למזרח התיכון במטרה לקדם את העסקה שתוביל לשחרור החטופים והפסקת האש וכן - את המאמץ להביא להסדר האזורי, הכולל את הנורמליזציה בין ישראל וערב הסעודית. אתמול בריאד, בירת ערב הסעודית, בלינקן אמר, כי חמאס קיבל הצעה ישראלית "נדיבה ביותר" לעסקה לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש. "אני מקווה שחמאס יקבלו את ההחלטה הנכונה", הוסיף מזכיר המדינה האמריקאי.

"יש שני מסלולים בהם ניתן להתקדם כרגע", טען בלינקן. "מסלול של מעגל אלימות בלתי פוסק או מסלול משולב שמתאחד נגד האיום המשותף מאיראן. הדרך הטובה ביותר להביס את איראן וחמאס היא אם לישראל תהיה נורמליזציה עם כל מדינה באזור וכן ימומש החזון של מדינה פלסטינית".

כמו כן, הוסיף כי ארה"ב וסעודיה קרובות מאוד להשלמת ההסכמים ביניהן. "החלק שחסר עבור נורמליזציה בין סעודיה לישראל הוא סיום המלחמה בעזה ונתיב להגעה למדינה פלסטינית. במידה נשלים את ההסכמים בין ארה"ב לסעודיה השאלות התיאורטיות יהפכו לאמיתיות ויצטרכו להתקבל החלטות על ידי ישראל".

זהו הלך הרוח שילווה את מזכיר המדינה גם בביקורו הקצר בישראל. בלינקן צפוי להגיע לארץ היום, בפעם השמינית מתחילת המלחמה. יצוין כי פרטי ביקורו והלו"ז הסופי טרם סוכמו, אך ידוע כי פרט לפגישות עם ראש הממשלה נתניהו ועם בכירים ישראלים נוספים, מזכיר המדינה האמריקאי צפוי לבקר בנמל אשדוד שהוא המוקד החשוב בהעברת הסיוע ההומניטרי לעזה, וכן - במעבר כרם שלום.

שתי הנקודות האלה של הביקור מדגישות את חשיבות הנושא ההומניטרי כי אחת הסוגיות שתעמודנה על הפרק. בלינקן צפוי לדון עם בני שיחו הישראלים במאמצים לעסקת חטופים, לגבי הפגין אופטימיות (בשונה מגורמים בכירים בישראל שמשדרים סקפטיות באשר לנכונות של החמאס לקבל את ההצעה).

כמו כן, נושא הנורמליזציה עם ערב הסעודית בהחלט יעלה במהלך שיחותיו של בלינקן בישראל, כמו גם - האופציה של הפעולה הצבאית ברפיח ונושאים נוספים. פרט לערב הסעודית וישראל, במהלך ביקורו באזור מזכיר המדינה של ארצות הברית צפוי לבקר בירדן.