על רקע הפעולה הקרקעית המוגבלת ברפיח, הדשדוש במלחמת ההתשה בצפון, המשך הקיפאון במגעים לעסקת חטופים ואזהרתו הדרמטית של הנשיא ג'ו ביידן על הפסקת אספקת חימושים התקפיים לישראל, הקואליציה נחלשת השבוע ב־3 מנדטים והאופוזיציה, ללא חד"ש־תע"ל, עולה ב־3. כך עולה מסקר "מעריב" שנערך על ידי "לזר מחקרים", בראשות ד"ר מנחם לזר בשיתוף Panel4All.

מפלגת הליכוד, שעד לפני שבועיים הייתה במגמת התחזקות והגיעה ל־21 מנדטים, מאבדת השבוע 2 מנדטים נוספים ומקבלת 17 בלבד. המחנה הממלכתי מתחזקת במנדט, ולראשונה לאחר תקופה ארוכה מפלגת העבודה חוצה את אחוז החסימה עם 3.6%, שמניבים 4 מנדטים. בסיכום הכללי הקואליציה נחלשת ב־3 מנדטים – ל־47, בעוד האופוזיציה, ללא חד"ש־תע"ל, מתחזקת ב־3 מנדטים – ל־64.

בנושא נוסף: כשליש מהיהודים בארץ אינם משוכנעים שישראל היא המקום שבו כדאי לילדיהם או לנכדיהם לחיות בו. כך עולה מהמדד של המכון למדיניות העם היהודי, המזהה ירידה משמעותית בתחושת האופטימיות של הציבור הישראלי, הן ביחס למדינה והן בהקשר האישי, שמתלווה לירידה באמון בניצחונה של ישראל במלחמה.

37% מהציבור בישראל סבורים כי סוף המלחמה ייקבע כאשר המפונים יחזרו לבתיהם, לעומת 17% הסבורים כי הסוף ייקבע כאשר החטופים יחזרו לישראל. על פי ממצאי הסקר, קיימת ירידה משמעותית ברמת האופטימיות בציבור היהודי. שיעור האופטימיים מאוד ביחס לעתידה של מדינת ישראל ירד בקרב היהודים מ־48% במדד הקודם, שנערך בסוף מרץ, ל־37%.

מהסקר עולה עוד כי ל־70% מידת אמון נמוכה או די נמוכה בממשלה. גם האמון במפקדי צה"ל ירד באופן ניכר מ־75% בחודש מרץ ל־59% במאי. רוב גדול של 70% מהציבור סבור כי בעקבות התפטרות ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, גם על הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי להתפטר מתפקידו.

"הממצאים הפסימיים משקפים, למרבה הצער, קריאת מציאות סבירה של הציבור הישראלי", העריך פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, שהתריע: "בשנה וחצי האחרונות מסתמנים סדקים בלכידות החברה הישראלית, בתחושת הביטחון האישי, בברית עם ארה"ב וביחס ליהודים ברחבי העולם, והישראלים מודאגים". איסוף הנתונים לסקר נערך על ידי אתר המדד (643 מרואיינים במגזר היהודי) וחברת אפקאר (204 מרואיינים במגזר הערבי).