שהר הכלכלה והתעשייה, ח"כ אלי כהן (כולנו) דיבר היום (שני) עם עורך הכלכלה של מעריב, יהודה שרוני, בכנס המנהיגים של מעריב במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, והתייחס לסיכויים להקדמת הבחירות ולמערכת הכלכלית של ישראל. כשנשאל האם יוקדמו הבחירות, אמר כהן כי "אין סיבה שהיא לא תסיים והממשלה תכהן עד נובמבר 2019, יש לנו הרבה מה לעשות, אבל מבחינה כלכלית ומדינית, אנחנו במקום טוב. אם נלך לבחירות, זה לא בגלל שאין הסכמה, כי מישהו חושב שנוח לו עכשיו ללכת לבחירות. צריך לבדוק מי מהקואליציה רוצה. אנחנו בנושא הזה ערוכים לקראת בחירות. אנחנו מגיעים לבחירות עם דבר אחד מרכזי - עשייה. אנחנו בנושא הזה מבהירים - אנחנו קידמנו את שכר החיילים בזכות הכלכלה החזקה של ישראל".



מנעת את המיזוג של אגוד ומזרחי


"זאת אחת המערכות הריכוזיות ביותר בעולם המערבי, ומי שמשלם על כך זה לקוחות הבנקים. ראינו מיזוגים על מיזוגים. זה עזר לצרכן? לא. זה גם טוב לעסקים. גייסתי כספים מבנקים, רציתי תמיד אלטרנטיבה, ואמרתי לבנק ישראל שבנושא הזה צריך לבוא ולראות את לקוחות הבנקים, לא רק את הבנקים".



הסיסמאות לא רעות: הפרדתם את כרטיסי האשראי, ואנחנו רואים שהעמלות עולות. איזה תחרות קיבלנו?
"צריך להעביר את הפיקוח על תחום הצרכנות לרשות להגנת הצרכן. סעו לחו"ל, תראו כמה עמלות משלמים. תראה את היקף העמלות הבנקאיות. הייתי מגיע לחתום על הלוואה בנקאית - היינו משלמים על כמה דפים מאות אלפי שקלים. המערכת הבנקאית יכולה לעמוד בזה, היא חזקה. הבנקים נותנים אמון ללקוחות קיימים, ולא לחדשים, כדי שלא יסכנו אותם. עד עכשיו היינו רגילים שכל מיזוג הוא בסדר, אבל יש שינוי עכשיו. אנחנו רואים את הלקוחות. אתה יודע כמה אנשים פחדו לדבר על המיזוג? אבל אמרו - מה אני אתראיין, יסגרו איתי חשבון".

צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם


54 אלף זוגות צעירים קנו דירה

"בחרו את המועמד הנכון ביותר לכלכלה הישראלית. לכולנו יש זכרונות טובים מסטנלי פישר, ובעיקר אתה נבחן בתקופת משבר. סטנלי היה כאן ועשה את זה. כחלון ונתניהו לא הכירו אותו, הוא לא חבר של אף אחד. היו עוד מועמדים, רוני חזקיהו, יכל להיות נגיד מצוין, לדעתי. הוא משלב פיקוח על הבנקים ועוד. רוני לא החליט שהוא רצה את זה במאת האחוזים".

"לא הגעתי להיות רק שר הכלכלה ולפתוח מפעלים - רציתי לטפל גם ביוקר המחייה. אנשים נוסעים היום לא לראות אתרים, אלא ללכת לקניון ולקנות מוצרים. בישראל כל אחד רוצה להיות בלעדי - סופר פארם רוצה בלעדיות, כל אחד רוצה בלעדיות. המטרה שלהם היא לצמצם תחרות ולקחת מכם מחיר מקסימלי. אמרו לי שהולכים לעשות עליי תחקיר, בגלל זה. לא אכפת לי. צריך לעשות עבודה ולפתוח את השוק".

מחירי הדיור: כולנו נכשלה בדבר המרכזי שלה
"אני יודע קצת מספרים. 54 אלף זוגות צעירים קנו דירה ויקבלו מפתח. דירת 4 חדרים בראשל"צ - מיליון מאתיים. אנחנו לא קוסמים, יש שלושה סוגים של רוכשי דירות. רוכשי דירה ראשונה, משפרי דיור ומשקיעים. בראשונים אנחנו מטפלים כי אין מי שיעזור להם. שבעה מתוך שמונה מדדים עלו או ללא שינוי".

הייטק הוא מנוע צמיחה עיקרי, איך מבססים אותו בכלכלה הישראלית?
"הרבה דיברו על מעמד ישראל, והסיבה שראינו כאן את טראמפ, את נשיא הודו, את קאנצלרית גרמניה, כולם באים בגלל הכלכלה וההייטק. אנחנו לא ממצים את פוטנציאל ההייטק בישראל. רק 9 אחוזים מועסקים. רק 300 אלף איש באופן ישיר. היעד שלנו הוא תוך חמש שנים להגיע ל-500 אלף מועסקים. תדמיין לך מה יקרה לישראל במצב הזה. ישראל במקום 21 בעולם מבחינת תל"ג לנפש. תוך עשור נגיע בעשירייה הראשונה. אם נשלב את נושא הערבים והחרדים מצד אחד, פלוס הכסף שיהיה למדינה מהאנרגיה, יוכלו לשים אותנו בעשירייה הראשונה".

"אני מתכוון להיות במפלגת כולנו גם בבחירות הבאות - פחות דיבורים, יותר מעשים. אני חושב שרציפות הוא דבר נכון. הייתי גם רואה חשבון. אני מתכוון להמשיך ולהיות שר הכלכלה והתעשייה. נכנסתי באמצע הקדנציה, בחצי הראשון הייתי יו"ר ועדת הרפורמות, שברנו את מכון התקנים, ואנחנו יוזמים מספר תוכניות שחלק מהפירות שלהם ייראו בשלב מאוחר. בבחירות יבינו מי שינה. אנחנו נהיה במספר דו ספרתי בסוף".