בכיר במשרד החוץ אמר לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי צרפת תציג תוכנית מדינית משלה לסכסוך הישראלי-פלסטיני אם ארצות הברית לא תציג את תוכנית המאה לאחר בחירות האמצע, כך דווח הערב (שלישי) בחדשות עשר ובחברת החדשות. במהלך דיון חשאי שהתקיים אתמול בוועדת החוץ והביטחון, הביע ראש המערך המדיני במשרד החוץ, אלון אושפיז, חשש מהיוזמה המדינית של נשיא צרפת עמנואל מקרון. הדיווח מגיע יום לאחר שדווח כי הנשיא דונלד טראמפ אמר למקרון כי הוא יכול להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו כפי שהפעיל על הפלסטינים.
"אנחנו סבורים בוודאות גבוהה כי אם נשיא ארה"ב טראמפ לא יציג את תוכנית השלום שלו בשבועות הראשונים שאחרי בחירות האמצע לקונגרס בחודש נובמבר, נשיא צרפת עמנואל מקרון יציג תוכנית שלום משלו", אמר אושפיז. בכירים ישראלים ודיפלומטים צרפתים אמרו כי בחודש אוגוסט מקרון הנחה את משרד החוץ בפריז להעלות רעיונות ליוזמה מדינית חדשה.

מקרון אמר ליועציו כי אסור לתת לנושא הזה לרדת מסדר היום העולמי. אושפיז אמר גם כי "אחרי בחירות האמצע לקונגרס ב-6  בנובמבר הדברים לא יהיו כמו קודם. יהיו לכך השלכות על ישראל. מה שהיה עד היום מאז כניסת טראמפ לבית הלבן לא יימשך וצריך להתכונן לזה". על מאמצי ההסברה של ישראל מול חמאס אמר הבכיר: "אנחנו לא מצליחים לשכנע דיפלומטים ואנשי ממשל שביקרו בעזה. מול המצב ההומינטרי בעזה לאנשים שלנו אין יותר מדי מה לעשות. לא יעזור כלום".

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו. צילום: רויטרס


על ההכרה בירושלים אמר אושפיז: "העברת השגרירויות היא לא משימת יעד שניתנה לנו. זה עניין פוליטי, זה לא התפקיד שלנו. זה לא הוגדר כמשימה למשרד החוץ. לפעמים זה דורש מאתנו להתערב בעניינים הפנימיים של מדינה כלשהי - וזה לא פועל לטובתנו". במשרד החוץ אמרו בתגובה לחדשות עשר כי חלק מהפרטים בדיווח אינם נכונים אך כי אינם יכולים לפרט בשל חשאיות הדיון. 

כזכור, אתמול דווח כי הנשיא טראמפ אמר למקרון במהלך פגישה ביניהם בניו יורק בחודש ספטמבר: "הייתי קשוח עם הפלסטינים בגלל שהם לא הסכימו לדבר איתנו וזה לא מקובל. נתתי הרבה לביבי. העברתי את השגרירות לירושלים וכל שנה אנחנו נותנים להם 5 מיליארד דולר. אתה יודע עמנואל – אני יכול להיות קשוח עם ביבי (לגבי תכנית השלום) כמו שהייתי קשוח עם הפלסטינים".