בצל הדרמות הגדולות ביישובים היהודיים, נערכות השנה לראשונה גם בחירות מקומיות בכפרים הדרוזים ברמת הגולן ואלה נתקלות בהתנגדות לאור העובדה שהתושבים הדרוזים בגולן מזהים עם משטר אסד בסוריה. במג'דל שמס הפגינו מאות בני אדם במחאה על קיום הבחירות, ביניהם גם אנשי דת רבים. המוחים השמיעו ססמאות בהן הביעו את תמיכתם במשטרו של בשאר אסד. כוחות משטרה הגיעו למקום על מנת למנוע הפרעות לבחירות. השיח' של מג'דל שמס אמר כי "אנחנו דוחים את הבחירות לחלוטין. זה משקף את ההזדהות שלנו עם המדינה הסורית". לא רק במג'דל שמס מתנגדים לבחירות. בכפרים מסעדה ובוקעתא שבגולן בוטלו הבחירות כליל לאחר שכל המועמדים פרשו. 


בשעות הצהריים, הגישה סוריה תלונה רשמית לאו"ם על ההצבעות ברשויות המקומיות בישראל. על פי התלונה, הסורים זועמים על ההצבעה בכפרי הדרוזים ברמת הגולן ונכתב כי: "ישראל מנסה לייהד את הגולן ולכפות את שלטונה על האזור, באמצעות מהלך לא לגיטימי. הגולן הוא חלק בלתי נפרד מסוריה, והיא תפעל להשיבו במוקדם או במאוחר, בכל האמצעים העומדים לרשותה". 

ספאא פרחאת, עיתונאית ומגישת התוכנית 'מה בשטח' ברדיו צפון, שוחחה עם ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM ודיווחה על מתיחות גדולה בכל המגזר הדרוזי. לדבריה,"רק לעשרים אחוזים יש את הזכות להעמיד את עצמם להיבחר. בעבר, ראש הרשות האחראי על האזור היה ממונה מטעם משרד הפנים. ברגע שהממשלה החליטה על בחירות - התושבים לא היו מוכנים לכך. מבחינתם האזור הזה כבוש. בשנת 1967 הם הפכו להיות אזרחים שמחזיקים בתעודת זהות ישראלית ללא אזרחות. הם חיים בבלבול מסוים".

 
 
עוד הוסיפה, כי "חשוב לציין שהסורים הישראלים שיושבים ברמת הגולן כן רוצים להיות אזרחים במדינת ישראל. הבעיה היא שהם מסתכלים על הגבול ורואים שבשאר אסד חוזר ומתחזק, וזה מבלבל אותם".

באופן שמעורר לא מעט שאלות, לא פחות מתשעה מועמדים פרשו מהמירוץ. פרחאת סיפרה כי ככל הנראה, הגורם לעזיבה ההמונית היה "השייחים, שהטילו חרם דתי. עדיין נשארו מתמודדים, אבל האווירה מתוחה מאוד". 
 
בשלב הזה הצטרף לשיחה יחיא אבו סאלחה, תושב האזור. מגל תהה מדוע הדרוזים בגולן מתעקשים להיות אזרחים סורים: "מה, אתם לא רואים מה קורה בסוריה בשנים האחרונות? למה לא לעשות בחירות מסודרות ולהיות אזרחי מדינת ישראל?"
 
"השאלה היא לא על אזרחות, אלא על הבחירות", השיב סאלחה וביקש לתקן את דבריה של פרחאת, שטענה כי לעשרים אחוזים יש את הזכות לרוץ בבחירות: "רק לחמישה אחוזים מתושבי רמת הגולן יש תושבות ישראלית. דיברתי עם אחיות שלי במג'דל שמס, והן סיפרו שפחות מ־55 אנשים באו לקלפי, כלומר פחות מרבע אחוז. נראה לך שזה דמוקרטי? זו לא דמוקרטיה. אנחנו דוחים את הבחירות באופן מוחלט". 
 
אם כן, מי יהיו האנשים שינהלו את הישובים הדרוזיים? סאלחה הציע להחזיר את השליטה לאנשי הדת, ואמר: "לאורך חמישים שנה המדינה מינתה ראשי מועצה מקומיים - אז שתמשיך ככה. אני לא מאמין בבחירות. אין לנו שום קשר עם המועצה המקומית חוץ מענייני מים, חשמל וארנונה. אין לנו אזרחות ישראלית. למה? זאת כבר שאלה אחרת. בינתיים אנחנו נמצאים בשטח כבוש".