עו"ד יאיר נהוראי, בשיתוף עם עמותת הברית הישראלית, העבירו אמש ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דרישה לפתוח בחקירה מיידית נגד שר החינוך נפתלי בנט. זאת, בחשד שביצע לכאורה עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים הנוגעות ליחסיו עם ראש המכינה הצבאית בני דוד עלי, הרב אלי סדן.



“מכל הנתונים שהצטברו בידינו”, טוען נהוראי, “עולה החשד לכאורה שבין שר החינוך לבין הרב אלי סדן מתקיימת מערכת קשרים שבבסיסה קשר פסול בין החלטותיו המקצועיות של השר ובין טובות הנאה שיצמחו לו ב’עסקה’. שר החינוך זוכה לכאורה לתמיכה פוליטית ולביצור מעמדו במפלגת הבית היהודי, ואילו הרב אלי סדן זוכה לכאורה לתקציבים ולמעמד חברתי ציבורי מכספי משרד החינוך.” הרב סדן זכה בשנה שעברה בפרס ישראל למפעל חיים.



מהמידע שבידי הפונים עולה לדבריהם, כי זמן קצר לאחר שבנט נבחר ליו”ר הבית היהודי, וכשבוע לפני הבחירות הכלליות לכנסת ה־19, נתן הרב סדן שיעור לתלמידי המכינה תחת הכותרת “לקראת הבחירות”. במכתבם אל מנדלבליט טוענים הפונים כי הרב סדן קרא לתלמידיו בניסוח פתלתל, אך שאינו משתמע לשתי פנים, להצביע למפלגת הבית היהודי.



כשנה וחצי לאחר מכן, ב־17 ביוני 2014, בהיותו שר הכלכלה, ערך בנט שיחה עם תלמידי המכינה שעניינה הסבר על דרכו הפוליטית כמנהיג הבית היהודי. בשיחה הבהיר לתלמידים כי מטרתו לפעול “לחיבור מלא של התורה והמדינה”.



 90 הרב אלי סדן. צילום : יונתן זינדל, פלאש
90 הרב אלי סדן. צילום : יונתן זינדל, פלאש



חוק המכינות הקדם־צבאיות קובע בין השאר כי אל למכינה להיות קשורה בדרך משפטית או כספית עם מפלגה פוליטית ואל לה לקיים פעילות פוליטית או מפלגתית. כמו כן אוסר החוק על מכינות לקיים פעילות המנוגדת לערכי מדינת ישראל וצה"ל. "יש כאן לכאורה עבירה של הפרת אמונים", טוען עו"ד נהוראי. "השר בנט פועל למען מה שנראה לו כאינטרס ציבורי, אבל זה עומד בניגוד לחוק."



עוד עולה לטענת הפונים כי עם מינויו של בנט לשר החינוך בשנת 2015 הועלתה התמיכה הכספית במכינת עלי בשני מיליון שקל והסתכמה ב־ 8,516,327 שקל, ובשנת 2016 הועלתה בכשני מיליון שקל והסתכמה ב־10,127,306 שקל. זאת, לעומת 2014 - אז נרשמה ירידה בתמיכה (שעמדה על כ־6 מיליון וחצי שקל) ביחס לשנה הקודמת לה.



נוסף לפנייה למנדלבליט צפוי שי כהן, מנכ”ל הברית הישראלית, להגיע אל תחנת המשטרה בתל אביב כדי להגיש תלונה נגד השר ואף נגד הרב אלי סדן על ביצוע לכאורה של העבירות המדוברות.



“תוך כדי העבודה על הבג”ץ שבכוונתו להגיש בקרוב (בשל התקצוב החריג לכאורה שמקבלת המכינה - ר"ע) , נחשפנו לפעילות של המכינה שמעלה חשד לעבירות פליליות של השר ושל ראש המכינה”, אמר כהן. “אני קורא גם למבקר המדינה להידרש לעניין. לפי הידוע לי, במשטרה כבר יש מידע על ניצול לרעה של סמכויות ותקציבים של משרד החינוך בבחירות הארציות והמקומיות לטובת מטרות פוליטיות.”



מלשכת השר בנט נמסר בתגובה: “עו״ד יאיר נהוראי הוא איש שמאל קיצוני ותמהוני ששונא את היהדות. אנו מאחלים לו שיחלים מן האוטו־אנטישמיות האובססיבית שאחזה בו”.