חברת הכנסת ציפי לבני התייחסה היום (שלישי) להודעתו המפתיעה של יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, על פירוק המחנה הציוני. יחד איתה הגיעו לאולם ועדת החינוך חברי הכנסת של התנועה, יואל חסון, איל בן ראובן ויעל כהן-פארן.


"אמא שלי היתה אומרת כל עכבה לטובה, ואני אומרת כל הפתעה לטובה", פתחה לבני את דבריה. "הלכנו לשותפות הזאת עם יצחק הרצוג. לא סוד שמסיבות אישיות והיסטוריות שהיה לי קשה לחבור אליהם, יותר מחוברת לז'בוטינסקי מאשר לבן גוריון. השותפות עם הרצוג היתה שותפות אמת. היא הביא למחנה הציוני 24 מנדטים".

"גבאי צדק בדבר אחד - בינינו לא היתה שותפות כי הוא לא רצה שותפות. אני מודה שהיה לי לא פשוט. המחנה הציוני היה מבוסס על השקפת עולם ביחס לזהותה של מדינת ישראל, בנוי על דרך מדינית ודמוקרטית ברורה. זוהי דרכה של התנועה. זה מה שעשיתי בכל חיי, בקבינט, בשלישייה, ובכל מקום. כל זה לא קיבל ביטוי בשותפות. בשבוע שעבר אמרתי שסדר העדיפויות צריך להיות קודם כל המדינה, המפלגה ואז אני. אתם שמעתם היום רק אני, אני ואני". 
 
"קראתי למהפך, וקיבלתי תדרוכים נגד. התלבטתי, סירבתי לפניות שהיו אליי לפרק את המחנה הציוני, כולל אנשים שרצו להתפצל. הבהרתי שלא אהיה שותפה למהלך הזה. היום הוסרו הספקות - מפלגת העבודה בראשות גבאי, התנועה בראשות לבני. מה שהיה היום - נגמר, עכשיו מתחיל יום חדש". 

אבי גבאי. צילום: מרק ישראל סלם
 
"אני קראתי לפני שבוע לשים את האגו בצד, ושלי מזמן כבר שם. המחויבות שלנו היא קודם כל לציבור, שמצפה שנחשוב עליו ולא עלינו. אני מודה לכל האנשים שאני מכירה ולא מכירה, שפנו אליי בתמיכה מחממת לב, ואני מודה שבעיקר הנשים שבהן ריגשו אותי".

"עכשיו המטרה החשובה ביותר היא המהפך. מה שחשוב יותר מההיפרדות של העבודה מהתנועה, זאת היפרדות מהדרך של הממשלה הזאת, כדי שנוכל להיפרד מהפלסטינים. אנחנו צריכים להילחם על הציונות עצמה. מדינה שהיא יהודית, דמוקרטית ושוויונית. מדינה מתוחה בשכונה קשה, שמשלבת צבאי-וביטחון. מדינה שאין בה אף אחד מעל החוק, כולל ראש הממשלה. על זה צריך להיאבק בכל הכוח. לכן קראתי לחיבורים. האפשרות למהפך חשובה לכל אחד ואחת מאיתנו".

"יכלנו להיפרד בלחיצת ידיים"

לדברי לבני, "כל התקופה הזאת אמרתי דיברתי על איחוד גושים וקיבלתי תדרוכים נגד. לא אתייחס לשמות ספציפיים". היא הוסיפה ש"אם הרצון היה בהיפרדות, גבאי היה מרים טלפון והיינו נפגשים. מבחינתי זה היה יכול להיגמר בלחיצת ידיים. עם שני הפודיומים. להגיד ניסינו. התחלנו את השותפות הרצוג ואני, כשאחד ועוד אחד מביא שלוש, ועכשיו אחד ועוד אחד הביא אחד וחצי, אז זה לא עובד".

על דבריו של גבאי, ש"אכלתי ממנה רק חרא", אמרה לבני: "אף פעם לא הסתכלתי לו בצלחת, אני לא יודעת מה הוא אכל. קיימתי את מחויבותיי". היא הוסיפה כי "אני יודעת על בסיס מה הוקם המחנה הציוני. מלחמות בוץ בגלל אגו, לא מתאים עכשיו".

מפלגת העבודה מסרה בתגובה: "אנו נערכים לבחירות ולניצחון ונוביל מהלכים של איחוד וחיבור יחד עם אנשים שרוצים איחוד, חיבור ושותפות אמיתית.
אבי גבאי, מועמד מפלגת העבודה לראשות הממשלה, מחוב לשינוי בישראל. אנו מאחלים לציפי לבני הצלחה בדרכה החדשה".

ההודעה שהדהימה את המערכת הפוליטית
מוקדם יותר היום הדהים גבאי את המערכת הפוליטית, כשהחליט לפרק את השותפות עם מפלגת התנועה. גבאי אמר בפתח ישיבת הסיעה בכנסת כי "קיבלתי את עצתו של יצחק הרצוג ושמרתי על השותפות עם ציפי והתנועה במסגרת המחנה הציוני. זה לא פשוט להיכנס לשותפות שמישהו אחר הקים, אבל זכרתי שהתחייבתי לעשות מה שנכון לניצחון בבחירות. אפילו ניסיתי להביא לאיחוד מלא של המפלגות. לצערי זה לא קרה".

"כשהרצוג התפטר. ציפי ביקשה את תפקיד יו"ר האופוזיציה במקומו. כולל כאן, בחדר הזה, אל מול המצלמות כשאמרה שזה התנאי שלה להמשך השותפות. בחרתי בשותפות, כולל סיכום על שריונים לתנועה. שריונים שגרמו למתח עצום במפלגה שלי ואפילו ליותר מכך. שוב בחרתי בציבור, שמעתי את הקולות במחנה שלנו שמבקשים אחדות וקיבלתי את בקשתה של ציפי. בחרתי להתעמת עם הפוליטיקה הפנימית ולשמור על האחדות של המחנה".

עוד אמר גבאי כי "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפרגון הדדי, אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק".

"אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחויב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך.זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור". "ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי. אנחנו נמשיך להילחם ולהיות מחויבים לשינוי שעם ישראל רוצה. באתי לפוליטיקה עבור העם ואשאר תמיד בצד שלו".