ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ממשיך להיות חלק מהמאבק הפוליטי והניסיון להחליף את השלטון. במהלך החודשים האחרונים הוא מצייץ, מביע דעה, ואף לא שלל את האפשרות לחזור לפוליטיקה, כשהוא מנסה ליצור גוש מרכז-שמאל אשר יהווה אלטרנטיבה לממשלת הימין, שעל פי הסקרים, צפויה להמשיך בשלטון. הבוקר הוא התראיין לירון דקל ועמית סגל בגלי צה"ל והתייחס לשלל הנושאים שעל סדר היום. 



תקופה ארוכה אתה מדבר על גוש, אבל המחנה הציוני פורק.


"אנחנו מבינים שאנחנו חיים במציאות הישראלית, סקרים הם לא אמת, אבל זה של מנו גבע אתמול הראה את ההיגיון. מי שרוצה בהמשך שלטון הקיצונים ונתנהיו, שיישפט על פרשות שוחד, צריך להתפלל שהמפלגות הקטנות והפיצול הזה יימשך. זה מה שמבטיח את שלטון נתניהו. מלפיד שמאלה זה רק 52 מנדטים, וצריך 61. זה לא סתם חיבור מפלגות, אלא דרך אחרת של אנחנו, של חבורה אחת שבאה לשנות".



ברק מתח ביקורת על פיצול המחנה הציוני: "אני נגד מה שקרה, זה מחליש את האפשרות להחליף את השלטון. מה שנדרש זה להיענות לאתגר של האזרחים, שלטון ניסה לרמוס את השוויון מול החוק, את התקשורת, ושם לעצמו משיחיות, גזענות והסתה, אי אפשר לעצור את זה אחר כך. אני הובלתי פעם ניצחון כזה, רבין הוביל, שרון הוביל, צריך ללכד את העם. הם מרגישים שהכנסת דואגת רק לעצמה, האזרחים מופקרים, בפקקים, במיון, בדרך לדירה".



"זה מה שאני רוצה, אני לא מתעניין בעצמי, אני יכול לעזור, אבל קודם כל לעשות את הגוש הזה", הוסיף ברק. "אני לא מתייחס לאן שאני אמור להיות, מקום ראשון, שישי, או 16. הכי חשוב שהגוש הזה ייווצר".



אולי אין גוש בכלל?
"אני משוכנע שההזדמנות מונחת לפתחינו, האזרחים רוצים לראות דברים אחרים לגמרי, מול עזה, מול איו"ש, מול הצפון, מול המציאות החברתית. הדרך לשנות זה להתייצב חבורה ביחד".



"מחליש את האפשרות להחליף את השלטון". אבי גבאי נפרד מציפי לבני. צילום מסך
"מחליש את האפשרות להחליף את השלטון". אבי גבאי נפרד מציפי לבני. צילום מסך



אנשים חוששים שאתה רוצה לרוץ בראש הגוש.
"אם היה אפשר שהגוש הזה יקום בלעדיי, הייתי מודיע שלא הייתי נכנס. אני זוכר שבמלחמת יום כיפור אף אחד לא שאל מי אני ואיפה אהיה, אנחנו בשעת חירום דומה. הבחירות האלה החשיבות ביותר מאז הרצח של רבין. אני משוכנע שהאזרחים מבינים את זה, או שנלך לחזון האפל, כמו שאמר עמוס עוז, למדינה גזענית או ערבית, או המראה מחדש לציונות של רבין ובגין, של מדינה חזקה, נאורה, ברוח עקרונות הכרזת העצמאות. רוב מוחלט של ישראל רוצה היפרדות מהפלסטינים תוך שמירה על הביטחון, וזה מבחן שיטיל אחריות כבדה על האזרחים. צריך לתת דין וחשבון לאזרחים, ואני מבין שצריך להתגבר על ה"אני, אני, אני".



"אני היחיד שהביס את נתניהו בקלפי. כל מי שתסכמו שיעמוד בראש הגוש, מקובל. אני מסרב להפוך את עצמי לנושא. ציפי, גנץ, בוגי, לפיד, מרידור. כל אחד מהם, אם יוחלט. אני לא רוצה לדבר על עצמי, הממשלה מפקירה את האזרחים שלה, ואנחנו רואים זוג צעיר, ששניהם עובדים, היום הורים שלא מתערבים, אין דירה. זה באחריות הממשלה. דבר כזה צריך לשנות".



ממפלגתו של שר האוצר משה כחלון, כולנו, נמסר בתגובה כי "ממרום מגדל היוקרה שממנו התראיין אהוד ברק הבוקר ניתן לראות מאות פרוייקטים של מחיר למשתכן בהם נבנות דירות בהנחה של מאות אלפי שח עבור למעלה מ-130,000 זוגות צעירים. מהפכת הדיור שמוביל שר האוצר משה כחלון מתקנת את הכשלים שהובילו למשבר הדיור במשך שנים. אותו משבר ששכניו של ברק למגדל כל כך הרוויחו ממנו".



"גנץ יצטרך לדבר בסוף"


שר הביטחון לשעבר מתח ביקורת על הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שנכנס לפוליטיקה, אבל לא מדבר. "הוא יצטרך לדבר. אי אפשר להיבחר בלי שאנשים יידעו, בלי שאזרחי המדינה יודעים מה הטענות שהביאו את המשטרה והפרקליטות להעמיד את נתניהו לשוחד, הם לא יכולים להצביע בעד גנץ בלי לדעת מה עמדותיו. הוא איש רציני ויש לו עמדות. רמזים לעמדות האלה אפשר להבין מיסודות הקמת המפלגה. אני נפגש עם כולם, אמשיך להיפגש עם כולם".



ברק מרבה הרבה לתקוף את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בעקבות חקירות ראש הממשלה נתניהו. הפעם, הוא קצת מפרגן לו: "יש לו סימנים ראשונים של הנבטה של חוט שדרה. הוא החתים את חפץ בלי שיידעו מה שהוא יאמר, ולכן הוא השאיר לחפץ לומר מה הוא יאמר ומה לא. שאבתי עידוד מסוים שהוא נפגש עם משפטנים לשעבר, והם אמרו לו שצריכים לדעת לפני הבחירות. יש כאן סכנה שתהיה מריחה של המהות. כולל בפיקוח הדוק של מנדלבליט, וליאת בן ארי הגיעה למסקנה של המלצה לשוחד".



"הוא סגר שישה תיקים ולא כתב את הנימוקים, אבל הוא לא יכול לכתוב מה הנימוקים, ונציגי הפרקליטות כמעט נפלו לבור שהיא לא תשלם על מה שעשתה. הייתי כמעט שנתיים ראש ממשלה, מעולם לא נפגשתי בארבע עיניים עם היועמ"ש. אין לזה מקום. האם ערב החלטתו על הבחירות, נתניהו נפגש או לא עם מנדלבליט. צריך לדעת האם זה מתואם. החשש האמיתי הוא שלמרות עמדת אנשי המקצוע, שצריך להעמיד אותו לדין, תהיה מריחה של התיקים. הציבור מצפה שבית המשפט יכריע, לא היועץ המשפטי. האפשרות שאת 1000 ימסמסו, על 2000 שהוא או שוחד או סגירה, זה בלתי נתפס".



"מפתח עמוד שידרה". מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם
"מפתח עמוד שידרה". מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם



"הממשלה השתלחה במנדלבליט, ועכשיו שמו עוד אבטחה. יש לגיטימציה היום מהימין הישראלי ומתוך המעגל של ראש הממשלה, כמו שקרה עם "ישראל היום" (החלפת הכותרת מנתניהו לגורמים בליכוד שתקפו את היועמ"ש), זה בלתי נתפס. צריך את תיק 3000 להפוך לחקירה ממלכתית. תיק 4000 יהפכו להפרת אמונים. אני לא יכול להגיד שאני סומך על מנדלבליט. אני אומר במפורש, אם היועמ"ש ימליץ להעמיד לדין רק על אחת הפרשיות בגין הפרת אמונים, אני אומר שקרתה כאן מריחת המאה. אני מסתובב הרבה בעולם, יודע מה קורה בבריטניה וסקנדינביה, ובגרמניה. בשום מדינה מתוקנת שהיינו רוצים להתחבר אליה, לא ברזיל והונגריה, הדברים האלה לא קורים, לא יכולים לקרות. שלטון כזה צריך לעבור מהעולם במהירות".



מהליכוד נמסר בתגובה" אהוד ברק ממשיך להפעיל לחצים בריוניים על היועמ״ש כדי שיגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בכל מחיר, גם כשאין כלום. מוטב שמי שניצל בעור שיניו מכתב אישום בפרשת העמותות רק בזכות שתיקתו של בוז׳י הרצוג, יפסיק להלך אימים על היועמ״ש ויסביר לציבור על מה ולמה קיבל 2.3 מיליון דולר מקרן וקסנר בנסיבות מפוקפקות"



לסיום, נשאל ברק על יריבו המר, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי: "אני לא רוצה להתייחס אליו, הוא עסוק במפעל חיים, בחילוץ של משהו מהעבר. התיאור המופרך כאילו שלחתי אנשים לעשות סולחה, אתם מכירים אותי מספיק שנים, לא ביקשתי מאף אחד שום דבר. בסופו של דבר, כל מי שיבוא, צריך לקחת בחשבון, אבל יש לו סיבות טובות למה הוא לא מזנק ואולי מחכה לרגע האחרון".