השר, חבר הכנסת והשגריר לשעבר, משה ארנס, הלך הבוקר (שני) לעולמו בגיל 93. ארנס כיהן כשר הביטחון בשלוש קדנציות שונות, כשר החוץ וכשגרירה של ישראל בארצות הברית. חברי כנסת ופוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית הספידו את השר והח"כ לשעבר, וסיפרו על פועלו ותרומתו הרבה למדינה.


השר וחבר הכנסת לשעבר דוד לוי התייחס למותו של ידידו ארנס ב-103FM. "אני בשוק", אמר, "אמנם בדרך הפוליטית שלנו היו לנו ויכוחים, אך מדובר באדם משכמו ומעלה. הוא תרם תרומה עצומה לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי. הוא הוכיח שאפשר גם לסמוך על איש שמגיע מחוץ למערכת. מי שבא מבחוץ יכול לראות דברים שדורשים שינוי והמערכת רגילה אליהם. אני מאוד עצוב על האבדה הזאת".

מועדת החוץ והביטחון נמסר כי "כנסת ישראל ומדינת ישראל נפרדות היום מפטריוט אמיתי, דיפלומט, מדינאי ומר ביטחון, שתרם רבות לביטחון עם ישראל בכל מקום שאליו הגיע - בתעשייה האווירית, בקשריו הדיפלומטיים, בדרכו הפרלמנטרית כיו"ר הוועדה וכחבר בה, וכמובן כשר הביטחון. 
 
בזיכרון הלאומי תהיה זכורה במיוחד עמידתו האיתנה והאידיאולוגית על "פרויקט הלביא" גם כשעמד לבד אך איתן, ואף בחר לשלם על כך מחיר אישי ופוליטי. עוד זכורים במיוחד ויכוחיו האידאולוגיים מול גורמים בכירים בארה"ב שעמם רקם יחסים טובים, וכל אלו מתוך ראייה ציונית ולאומית רחבה".
 

יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין: "מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה, משה ארנס. במשך עשרות שנים ועד יומו האחרון ארנס היה מסור לרעיון אחד בכל נפשו ובכל מאודו: תחיית עם ישראל בארצו. תרומתו לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי לא תסולא בפז, והיא תהיה לו מצבת נצח".

אדלשטיין המשיך: "מישה היה מקור ידע בלתי נדלה להיסטוריה של עמנו, בעל ראייה מפוכחת ומלאת תבונה ביחס להווה שלנו, ואופטימי חסר תקנה לגבי העתיד. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ואני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו היקרה. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

השר אקוניס: "בצער רב ויגון קודר קיבלתי את הידיעה על פטירתו של המנהיג הדגול, משה ארנס ז״ל. ארנס היה ממייסדי הציונות הרויזיונסטית, האמא המולידה של תנועת החרות והליכוד שבאה אחריה. איש ארץ ישראל השלמה, בעל התקיפות הביטחונית ומגדולי המדינאות הישראלית בכל הזמנים.
איש הכלכלה החופשית והמשק המודרני. איש ההדר והתגר. בית״רי אמיתי בכל רמ״ח אבריו. אני מרכין ראש לזכרו, מחבק בחום את משפחתו ומתחייב להמשיך לפעול לאור מורשתו".

דוד לוי. צילום: פלאש 90
דוד לוי. צילום: פלאש 90


שר החינוך, נפתלי בנט: ״משה ארנס, מגדלור ציוני, שר ביטחון פורץ דרך, הלך לעולמו. ‏אהבתי אותך מאוד, מישה. את כל חייו הקדיש לביצור ביטחון ישראל. במדע, באווירונאוטיקה, כשר ביטחון, כדיפלומט, כסופר והיסטוריון.י הי זכרו ברוך".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ, הביעה צער עמוק על לכתו של שר הביטחון לשעבר: "ארנס שייך לדור של ימין ממלכתי ואחראי אשר לצד עמדותיו הניציות האמין באופן מוחלט בשוויון זכויות בין אזרחי מדינת ישראל ללא הבדל גזע דת ומין. ארנס גם ביקר בתקיפות רבה את חוק הלאום, והדגיש כי הוא הסיג את מדינת ישראל לאחור בכל הכרוך בדמוקרטיה ובהשתלבותם של ערביי ישראל בחיי המדינה. הצער על מותו של האיש ההגון הזה נמהל בצער על שינוי מצער ביותר שעובר על הימין כולו בישראל".

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ הגיב על מותו של משה ארנס: "שר הביטחון משה ארנס היה איש אמת, פטריוט ומנהיג ממלכתי. הוא היה מסוג אנשי הציבור שכולם כיבדו והוקירו, ותמיד התייצב לדגל כאשר המדינה היתה זקוקה לו. תרומתו לחיזוק עוצמתו של הצבא בהקמת המפח"ש היא מהנדבכים החשובים לחיזוק כושר הפעולה של צה"ל. יהי זכרו ברוך".

יו״ר סיעת "התנועה" יואל חסון, כתב בחשבונו בטוויטר: "משה ארנס הבית"רי היה אידיאולוג שידע לשלב אמונה עמוקה בזכותינו על ארץ ישראל ותפיסה דמוקרטית עיקשת, הליכוד של פעם. ארנס תרם תרומה אדירה לביטחון ישראל בעבודתו רבת השנים במערכת הביטחון ובוודאי כשר הביטחון של מדינת ישראל. יהיה זכרו ברוך".

ח״כ עפר שלח מיו״ר סיעת יש עתיד, ספד לארנס ואמר: ״משה ארנס היה דמות מופת. אזרח מובהק שהיה משרי הביטחון החשובים בתולדות ישראל. אדם שהלך באמונתו, ביושר בלתי מתפשר ובבהירות שאין לטעות בה. עבורי, למרות הבדלי הגיל וההשקפות, ארנס היה גם ידיד אישי ומורה. כשהצגנו את תפיסת הביטחון הלאומי של יש עתיד, לא היה בעיני איש מתאים יותר לפתוח את הכנס ממנו: איש ביטחון מובהק, זקוף קומה, צלול מחשבה.
יהי זכרו ברוך".

גדעון סער: ‏"בשורה עצובה עם לכתו מעמנו של הבית״רי משה ארנס, משרי הבטחון הטובים שהיו לישראל. ארנס, איש ארץ-ישראל שתמיד נשאר נאמן לדרך ומעולם לא התפתה למקסמי השווא של הנסיגות. תמיד ראה למרחוק והצליח כל חייו לשמור בקפדנות על ההדר הבית״רי. תנחומי לרעייתו מיוריאל ולמשפחתו. יהי זכרו ברוך".

שרת החינוך, התרבות והספורט מירי רגב אמרה: "משה ארנס היה אוהב הארץ הזו ושמר באהבה רבה על כל שעל אדמה שלה. בהתנהלותו, הוא לימד רבים שהעמידה האיתנה מול אויבנו משתלמת. נחישותו הבטחונית לשמירה על מדינת ישראל ואזרחיה יהיו תמיד לסמל, מופת והערכה. תרומתו ועשייתו הרבה גם בזירה הבינלאומית מיצבה את ישראל כמדינה העומדת על עקרונותיה מול העולם כולו. יהיה זכרו ברוך".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, על פטירתו של משה ארנס: "משה ארנס ממנהיגי הליכוד הבולטים, שר בטחון, שר חוץ, יו"ר ועחו״ב ושגריר בוושינגטון היה דוגמא למנהיג ואיש ציבור נקי כפיים ובר לבב שפיו ולשונו שווים שתרם תרומה נכבדה לביטחון ישראל ולמעמד ישראל בעמים. גם אם לעיתים חלקנו תמיד כיבדנו.מאז נעוריו של ארנס בארה״ב כתלמידו של ז׳בוטינסקי ועד יומו האחרון בטורו הקבוע ב'הארץ' הביע משה עמדות נחרצות ששילבו אמונה בבטחון ישראל, מלחמה למען ארץ ישראל, תמיכה בדמוקרטיה שלה ומאבק למען שוויון מלא למיעוטים בתוכה. תנחומיי לאשתו מיוריאל, ילדיו ומכריו. יהי זכרו ברוך!"

יו"ר "התנועה" ציפי לבני: "מותו של מישה ארנס ז״ל מעציב אותי אישית כמי שהיה החבר של ההורים וחלק מהמשפחה הלוחמת. במישור הלאומי מעציב אותי מותו של בית״רי שייצג בכל התנהלותו וערכיו את ההדר גם בעת שקרא תגר. איש של ערכים שמימש אותם בדבריו ובהתנהלותו עד יומו האחרון. יהי זכרו ברוך".

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ: "בצער רב שמעתי על פטירתו של ידידי, משה ארנס, מנהיג ואדם בעל יכולות נדירות. הייתה לי הזכות לכהן לצידו בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, וליהנות מהידע המדהים שלו ומחריפות מחשבתו. תרומתו האדירה של ארנס לביטחון ישראל, כולל בהחלטות על פיתוח טילי החץ והלווינות הישראלית בחלל, וכל זאת בניגוד לעמדה המסורתית של צה"ל ומערכת הביטחון, תיזכר לנצח בתולדות ישראל".