פרסום תכנית השלום של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ לסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, המכונה "עסקת המאה", נדחתה שוב ושוב וכעת אם תקופת הבחירות בישראל היא תיאלץ ככל הנראה להמתין עוד כמה חודשים. הערב (רביעי) חדשות 13 פרסמו את פרטי התכנית כפי שאמורים להיות מוצגים בסופו של דבר לצדדים.



על פי הפרסום התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית בכ-90 אחוזים משטחי הגדה עם בירה בחלקים ממזרח ירושלים. לפי התכנית התנחלויות מבודדות מחוץ לגושים לא יורחבו ומאחזים לא חוקיים יפונו. הפרטים החדשים לגבי תכנית השלום של טראמפ נמסרו בתדרוך שקיים בכיר אמריקני לפני כמה ימים.



בתדרוך של הבכיר האמריקני נמסר כי תכנית טראמפ כוללת הקמת מדינה פלסטינית על שטח שהוא יותר מפי שניים מגודלם של שטחי A ו-B בהם שולטת הרשות הפלסטינית כיום. כלומר, מדובר בשטח של כ-85-90 אחוזים מהגדה המערבית. תכנית טראמפ כוללת גם עיקרון של חילופי שטחים בין ישראל לפלסטינים לגבי החלקים בגדה המערבית אותם תספח ישראל. לא ברור מהו היקף חילופי השטחים עליו מדברת תכנית השלום.



אחד החידושים המשמעותיים ביותר בתכנית טראמפ ביחס לתוכניות שלום קודמות נוגע להתנחלויות. האמריקנים חילקו את ההתנחלויות לשלוש קבוצות: גושי ההתנחלויות הגדולים כמו גוש עציון, מעלה אדומים, אלפי מנשה ואריאל – יסופחו לישראל בדומה לכל תכניות השלום הקודמות. ההתנחלויות המבודדות כמו איתמר, יצהר או תפוח – לא יפונו, אך גם לא יוכלו לגדול יותר מבחינת שטחן והבניה בהן למעשה תוקפא. במילים אחרות, ההתנחלויות שמחוץ לגושים "ייובשו". מאחזים שמוגדרים בלתי חוקיים לפי החוק הישראלי – יפונו.



לפי התדרוך של הבכיר האמריקני תכנית טראמפ תחלק את ירושלים לשתי בירות מבחינת הריבונות - בירת ישראל במערב ירושלים ובחלקים מסוימים ממזרח ירושלים. בירת פלסטין במזרח ירושלים עם ריבונות פלסטינית על רוב השכונות הערביות בעיר. בכל הנוגע לאגן הקדוש, שכולל את הר הבית, הכותל המערבי והעיר העתיקה, וכן אזורים צמודים כמו סילוואן או הר הזיתים – אלה יישארו בריבונות ישראל אך בניהול משותף עם הפלסטינים, ירדן ואולי עם מדינות נוספות.



הגורם שנכח בתדרוך ציין כי הבכיר האמריקני הדגיש שהבית הלבן מעריך שהפלסטינים ידחו את הצעת טראמפ כאשר זו תוצג, אבל לפי אותו בכיר אמריקני, טראמפ ואנשיו מצפים שישראל לא תדחה על הסף ותיתן תשובה חיובית. הנשיא האמריקאי מאוד רצה לפרסם את התכנית כבר לפני כמה שבועות וכך גם כמה מיועציו הקרובים. בסופו של דבר ההחלטה ככל הנראה היא לחכות עד אחרי הבחירות בישראל.