שמרית מאיר, עורכת ראשית 'אל-מסדר' ופרשנית לענייני ערבים, אמרה היום (ראשון) ב-103FM כי חמאס סרב בתחילה לקבל את הכסף שהעבירה קטאר דרך ישראל, וכי הסכמתו בסופו של דבר לעשות זאת הוצגה בישראל כ"הישג". מאיר אמרה בתוכניתו של אראל סג"ל כי סינוואר ניהל משא ומתן טוב יותר מממשלת ישראל. הפרשנית התייחסה תחילה לראיונו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.
 
"זה היה נאום ארוך ונאמר עליו כבר כמעט כל מה שאפשר היה לומר", אמרה. "היה ניכר שכל שבירת השתיקה היא תגובה ישירה לחרושת השמועות שהיו סביב מצבו הבריאותי. הוא הסביר שהוא בסדר ונתן הופעה מתישה של שלוש שעות. זה היה ראיון מסודר מאוד בו נתן שעה שלמה של לוחמה פסיכולוגית בנושא המנהרות".

"אחד הדברים המעניינים שהוא חשף היה הניסיון לעסקת המאה" הוסיפה הפרשנית. "לטענתו ממשל טראמפ פנה לרוסים והציע לו דיל. פוטין דיבר עם רוחאני והוא הגיע אל נסראללה להתייעצות. הדיל שנסראללה תיאר הוא התפנות מוחלטת של האמריקאים מסוריה בתמורה להתפנות האיראנים וחיזבאללה מסוריה. נסראללה העריך שטראמפ מקיים את כל הבטחות הבחירות שלו לבוחריו ולכן ייסוג מסוריה בכל מקרה ולכן לא היה כדאי להסכים לדיל. במקרה הזה הוא צדק".


מאיר התייחסה לאיומו של נסראללה לכבוש את הגליל. "נסראללה בחר במראיין ספציפי כדי לדון בנושא המנהרות. הוא אמר שהוא העדיף לשמור על עמימות ולתת לישראלים לנחש", אמרה. "נסראללה סבור שמנהרות הן חלק פצפון, פחות מ-10%, מתוכניתו לכיבוש הגליל. הוא הבהיר שהתוכנית היא הגנתית ולא התקפית ואף טען שאיזנקוט ונתניהו יצרו מצג שווא כאילו הם חסמו את מעבר אלפי לוחמי חיזבאללה מלבנון וישראל. הוא חזר והדגיש שאם הם ירצו לעשות את זה – יש להם את הכלים".
עורכת 'אל-מסדר' התייחסה להיצמדות נסראללה לנרטיב הרשמי של חיזבאללה לפיו לא יפתח במלחמה נגד ישראל. "אמנם זה סוג של לוחמה פסיכולוגית לציבור הישראלי אך הוא גם מדבר לציבור הלבנוני ואלו שטוענים שחיזבאללה מחרחרת מלחמה", אמרה מאיר.
המומחית התייחסה גם לרצועת עזה, ולהעברת הכסף הקטארי. "יחיא סינוואר כנראה שקרא הספר של טראמפ 'אומנות הדיל'. ואולי כדאי לחלק כמה עותקים אצלנו. הכל מתחיל בדיאלוג בתוך הציבור הפלסטיני", אמרה. "זה הכל נובע מענייני פנים. מי שעקב אחרי מה שקורה בעזה ראה בשבועות האחרונים גל אנטי אדיר בנוגע לדולרים מקטאר. ברגע האחרון החליטו בחמאס לפוצץ את העסק ולא להסכים לקבל את הכסף הקטארי, ואז רדפנו אחריהם כדי שיסכימו לקחת אותו. כעת עוד מעזים אצלנו להציג את זה כהישג".

חסן נסראללה בראיון באל מיאדין. צילום מסך
חסן נסראללה בראיון באל מיאדין. צילום מסך

 
"מלחמה כוללת זה לא משהו שיסייע לחמאס. מצד שני הם לא רואים שעומדת לקרות הודנה כוללת. לכן הם החליטו לנסות להשתחרר מהסכם הדולרים והבושה שכרוכה לזה ושהם ידעו לפעול בשטח לפי האינטרסים שלהם", הוסיפה מאיר. 

הפרשנית  שללה את האפשרות שלחמאס יש תוכנית לשיקום הרצועה. "מסתימת חור לסתימת חור אחר. כדי שתהיה תוכנית צריכים הפסקת אש ארוכת טווח אך הם לא מוכנים להניח את הנשק", אמרה. "פיילוט הדולרים היה ניסיון לא מוצלח בעיני, זה לא החזיק כי הבייס החמאסי לא רגוע. הם רואים את ישראל כמי שלא עמדה בהסכמות והסיוע הבינלאומי הוא מבחינתם זכות מולדת. בסופו של דבר גם הגי'האד האסלאמי מכלכל את צעדיו. ברור שהוא חוד החנית פה כגורם הרדיקלי אך הוא מקבל הוראות מאיראן".