ישראל מצטרפת לארצות הברית ומביעה תמיכה באופן רשמי באופוזיציה בוונצואלה, שמפגינה בימים האחרונים נגד שלטונו של הנשיא ניקולאס מדורו. "ישראל מצטרפת היום לארה"ב, לקנדה, לרוב מדינות אמריקה הלטינית ולמדינות באירופה, ואני מודיע שאנחנו מכירים במנהיגות החדשה בוונצואלה", אמר היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

כזכור, רוסיה סיכלה אמש ניסיון אמריקאי להשיג את תמיכת מועצת הביטחון באסיפה הלאומית של ונצואלה ובמנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, שהכריז על עצמו נשיא בפועל. "הגיע הזמן לבחור צד", קרא מזכיר המדינה מייק פומפאו, בעוד שלפי הדיווחים שכירי חרב רוסים נשלחו להגן על מדורו ובכירי משטרו.

 
 
מריה קורינה מאצ'אדו, מראשי האופוזיציה בוונצואלה, הודתה לראש הממשלה נתניהו על הודעת תמיכת ישראל במפגינים בהחלפת השלטון במדינתה. "תודה ראש הממשלה נתניהו על תמיכתה של ישראל. ונצואלה מתכוננת להצטרף מחדש למאבק הדמוקרטיות המערביות נגד העריצות. בהמשך נחדש את יחסינו עם מדינת ישראל", כתבה בטוויטר.

ארה"ב, ביחד עם קנדה וקרוב לתריסר מדינות באמריקה הלטינית, הכירה בשלטונו של גוואידו ביום רביעי. בסוף השבוע היא הגישה למועצת הביטחון של האו"ם הצעה להצהרה בעד האסיפה הלאומית, שמוגדרת "המוסד היחיד שנבחר באופן דמוקרטי". אולם הנציגים הרוסים האשימו את ארה"ב בניסיון לבצע הפיכה בוונצואלה וסיכלו במהירות את אישור ההצהרה, כאשר גם סין, דרום אפריקה וגינאה המשוונית התנגדו. 

מדורו, שעדיין מסרב לפנות את כיסאו או לחלופין להכריז על בחירות חדשות, התראיין מוקדם יותר לערוץ CNN טורקיה, ואמר כי ארצו עוברת מלחמה היסטורית על "הדמוקרטיה והעצמאות שלנו". לדבריו, הכל קשור לארצות הברית, ש"תוקפת אותנו וחושבת שוונצואלה היא החצר האחורית שלה". 
 
"ונצואלה היא קורבן של מתקפות חוזרות ונשנות", טוען מדורו. "שלושת הנשיאים האחרונים של ארה"ב - בוש, אובמה וטראמפ - הפכו את ונצואלה למטרה ופגעו בחיים הסוציאליים והפוליטיים במדינה. מאז מותו של הוגו צ'אבז חווינו הרבה התקפות, אבל זה רק החמיר מאז טראמפ הקיצוני, ועכשיו הם תכננו ניסיון הפיכה. הם הכריחו אדם לא ידוע להיות הפנים שלהם (גוואידו). הוא השביע את עצמו והפר את החוק". לדברי מדורו, בארצות הברית פרסמו שטראמפ בעצמו נתן לגוואידו את ההוראה לבצע את ההפיכה.

מדורו. צילום: רויטרס
 
מדורו התייחס לעמדה של אירופה, שכאמור תומכת בגוואידו, ואמר שאירופה עדיין עושה טעות  לגבי ונצואלה. "למרות 200 שנות עצמאות, הם מתעלמים מההיסטוריה. הם לא יכולים לתת לנו אולטימטום, זו שחצנות. האליטה האירופית לא מייצגת את דעת הקהל האירופית, יש לנו חברים טובים רבים באירופה הבעיה היא שהמנהיגים מקשיבים לטראמפ ומחכים למוצא פיו".

בסוף השבוע דיווחה סוכנות רויטרס כי כ־400 שכירי חרב של חברת ואגנר הרוסית, שנמצאת בבעלותו של יבגני פריגוז'ין, האוליגרך שידוע בכינוי "השף של פוטין", הגיעו לקראקס כדי להגן על מדורו ועל בכירים במשטרו. אם הפרסום יתברר כנכון, מדובר בפעם הראשונה שבה אנשי ואגנר מוצבים במדינה כלשהי בחלק הכדור המערבי, אחרי שעד כה הם היו פעילים בסוריה, אוקראינה, סודן והרפובליקה המרכז אפריקאית.
 
 בסוף השבוע המשיך מדורו, שהושבע מוקדם יותר החודש לכהונה שנייה אחרי ניצחון בבחירות שנויות במחלוקת שהוחרמו על ידי האופוזיציה, להאשים את ארה"ב בניסיון לבצע הפיכה, אך שב על הצעתו לקיים שיחות עם יריבו גוואידו. "אם אצטרך לבוא כשאני רעול פנים או עירום, אני אגיע", אמר. נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור מיהר להציע לארח את השיחות. אולם גוואידו דחה את הפנייה בטענה כי אי אפשר לבטוח במדורו וכי בחירתו לא הייתה לגיטימית.