השליח האמריקאי למזרח התיכון וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, צפוי להיפגש היום (רביעי) עם נשיא טורקיה, רג'יפ טאפ ארדואן, ככל הנראה במטרה לדון עמו במעורבות הכלכלית של טורקיה ב"עסקת המאה", המתווה האמריקאי לשלום במזרח התיכון.



לפני יומיים התראיין קושנר לרשת "סקיי ניוז" הערבית ופיזר מעט מהערפל סביב התוכנית שאמורה להתפרסם לאחר הבחירות לראשות הממשלה בישראל שיתקיימו בתשעה לאפריל. בראיון טען קושנר כי "לא הרבה השתנה במהלך 25 השנים האחרונות", ולכן הצוות שכלל אותו, את שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ואת השליח המיוחד לאזור ג'ייסון גרינבלאט, ניסה "לגבש פתרונות להיות מציאותיים יותר לסוגיות של 2019, אשר יאפשרו לחיות חיים טובים יותר".



"ההתמקדות שלנו היא בארבעה עקרונות מרכזיים - הראשון הוא חופש, שבו אנחנו רוצים שאנשים ייהנו מחופש הדת והזדמנויות להאמין בדת שלהם, כמו גם כבוד. כבוד של עם צריך להיות מוגן", אמר קושנר. "יש לכבד אחד את השני ולנצל הזדמנויות לשפר את החיים מבלי לאפשר קונפליקטים. קושנר הוסיף כי "התוכנית המדינית מאוד מפורטת וממוקדת על תיחום הגבול, על מנת לפתור את סוגיות הסדר הקבע, אבל המטרה של פתרון סוגיית הגבולות היא לחסל את כל המגבלות הללו. אנחנו רוצים להביא שלום ולא פחד. רוצים להבטיח שתהיה זרימה חופשית של אנשים וסחורות. צריך ליצור הזדמנויות חדשות".



רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס



לבסוף קשר קושנר את תוכנית השלום לשיפור בכלכלה הפלסטינית ואמר שהוא מקווה לראות הנהגה פלסטינית מאוחדת ביהודה ושומרון ורצועת עזה. "צמצום המתחים בין הפלסטינים לישראלים ישפר את הסיכויים של הכלכלה הפלסטינית, שהייתה מוגבלת בהיעדר שלום. יש הפרדה גיאוגרפית בין הגדה המערבית לרצועת עזה, אבל אנחנו רוצים לראות אותם מאוחדים תחת הנהגה אחת שתאפשר לעם הפלסטיני לחיות את החיים שהם שואפים".



קושנר אמר כי מטרתה של "תוכנת המאה" היא לא לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בלבד, אלא את הסכסוך בין ישראל לעולם הערבי כולו. "אני לא חושב שההשפעה הכלכלית של התוכנית תהיה מוגבלת לישראלים ולפלסטינים, אבל היא תכלול את כל האזור, כולל ירדן, מצרים ולבנון", אמר קושנר". התמקדנו במה שמונע מהעם הפלסטיני לנצל את יכולותיו, להשתלב באזור כולו. אם נסתכל על כל האזור היום, נראה שיש הרבה הזדמנויות, ואיומים גדולים בתמורה. אני מבין את הצדדים השונים ומקווה למצוא גישה חדשה".