כחלק מהבנות הרגיעה בין חמאס לבין ישראל, תתקיים עסקת חילופי שבויים שגורלה יוכרע באופן סופי בשעות הקרובות, כך דווח הבוקר (שלישי) ב"אל קודס", ערוץ הטלוויזיה של חמאס. כמו כן, בתקשורת הפלסטינית מדווחים כי צה"ל עצר במהלך הלילה בביתוניא שליד רמאללה את השייח' חסן יוסף, ממנהיגי חמאס בגדה המערבית.



ממלא מקום שר החוץ, ישראל כ"ץ, אמר בכאן כי הוא "לא חושב שזה מונח על הפרק, אלו ידיעות פיקטיביות". השר יואב גלנט אמר בגלי צה"ל כי "השבת גולדין ושאול היא דרישה כחלק מהסכם שיתקבל, אבל זה לוקח זמן. העניין מורכב". סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול ז"ל נפלו ברצועת עזה במבצע "צוק איתן" ב-2014 וגופותיהם מוחזקות מאז בידי חמאס. האזרח אברה מנגיסטו מוחזק בידי ארגון הטרור מאז שחצה את הגבול לרצועה ב-2014.  



מקור ברצועה אמר ל"מעריב אונליין" בשבת כי במהלך השיחות בין חמאס למצרים, הועלו שני נושאים מרכזיים. הנושא הראשון הוא הבעיות של האסירים בבתי הכלא בישראל, בין היתר בעקבות הסנקציות ששירות בתי הסוהר הטיל עליהם מוקדם יותר השבוע, והסוגיה השנייה שהועלתה היא עסקת חילופי שבויים אפשרית. 
 
ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הזהיר אתמול את שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, כי היחס של ישראל לאסירים הפלסטינים עשוי להביא להסלמה, כך טוען גורם המעורה בשיחות. לדבריו, הנייה אמר לדיפלומט הבולגרי כי מדובר בנושא שנמצא בקונצנזוס לאומי ועלול להשפיע על ההסדרה בין ישראל לחמאס. 


 חסן יוסף. צילום: אדם רסגון
חסן יוסף. צילום: אדם רסגון

 
על פי הגורם, הנייה הסביר למלדנוב בפירוט את המצב בבתי הכלא ו"התקיפות הברבריות" נגד האסירים, בעקבות דקירת שני סוהרים בשבוע שעבר, בכלא קציעות. הוא הציג בפני שליח האו"ם מסר מראשי האסירים, לפיו המצב עשוי להסלים אם לא יהיה שינוי. עוד אמר הגורם, כי בכיר חמאס ביקש ממלדנוב ומהאו"ם להתערב במצב בבתי הכלא על מנת למנוע את ההתדרדרות. על פי דיווח בתקשורת הפלסטינית, גם מצרים וקטאר פועלות בנושא. 

כזכור, יוסף נעצר פעמים רבות על ידי צה"ל, כאשר בין היתר זכור מעצרו ב-15 ביוני 2014 בעקבות פרשת רצח שלושת הנערים. הוא שוחרר ב-25 ביוני 2015 ממתקן הכליאה עופר, ובמצטבר ישב 17 שנה בכלא הישראלי. ב-20 באוקטובר 2015 נעצר בשנית על ידי כוחות צה"ל, וכעת, כאמור, פעם נוספת, כך על פי דיווחים פלסטינים. 



השייח' יוסף הוא אביו של מסעב חסן יוסף, מי ששימש סוכן שב"כ ומאוחר יותר עבר לארצות הברית, התנצר ופרסם את קורותיו בספר "הנסיך הירוק". השייח' יוסף הכחיש שבנו היה חבר בחמאס, והודיע כי אינו מכיר בו עוד.