נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, השתתפו הערב (ראשון) באירוע הצדעה למשפחות השכולות של חללי מערכות ישראל, בבנייני האומה בירושלים. "רק אם נעמוד כחומה בצורה מול חורשי רעתנו, תוך נכונות לפעול בעת הצורך בסיכון עצמי, נבטיח בעזרת ה' את נצח ישראל", אמר נתניהו בנאומו, "אנו נחושים להגן על ארצנו - גם מול המרים והגדולים באויבינו, שחרתו על דגלם את השמדתנו. איננו נרתעים ממאבק, ביודענו שאנו נלחמים נגד מבקשי נפשנו. רוחנו חזקה, כוחנו איתן".
בדבריו, רמז נתניהו על מעורבות ישראלית בתקיפה בסוריה במהלך סוף השבוע, שיוחסה לחיל האוויר. "איננו נחפזים אלי קרב. מי כמונו יודעים שמחיר המלחמה הוא נורא, אבל בל יטעה בנו איש - כשביטחון ישראל מוטל על הכף, אנו פועלים במלוא עוצמתנו. מי שמסכן אותנו, שם עצמו בסכנה גדולה פי כמה. אנו ממשיכים לפעול בכל החזיתות, כולל בחזית הצפון, כי איננו מוכנים לתת למישהו לבסס עוצמה ולסכן את מדינת ישראל. העוצמה היא הערובה לקיומנו, והיא התנאי החיוני והיסודי להשגת שלום עם שכנינו", אמר נתניהו. 

הנשיא ריבלין אמר בדבריו בטקס: "חיי משפחה שכולה נחלקים לשני חלקים. החיים לפני השכול הדופק בדלת, והחיים אחריו. כשהחלל נפער, לא ניתן לשוב ולמלא אותו. כל מי שנמצא כאן היום, מכיר היטב על בשרו את מעיינות הדמעות. את תהומות השכול. עד כמה הכאב חריף ועד כמה הגעגוע אינסופי".
 
הנשיא התייחס להבאתו של זכריה באומל לקבר ישראל ואמר: "אין מדינה בעולם שמחויבת עד שורש נשמתה לעשות הכל, הכל, עבור חלליה, לוחמיה שנפלו בקרב. אין מדינה בעולם שמחבקת את משפחות הנופלים כמו החיבוק שאנחנו נותנים לכם. החיבוק של אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, בראשות אריה מועלם היקר, החיבוק של אנשי הביטוח הלאומי, והחיבוק של יד לבנים, בו אתם נותנים אחד לשני יד. אתם חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי שלנו. אתם נותנים לנו את הכוח להמשיך קדימה".

כזכור, בסוריה דיווחו אתמול לפנות בוקר על תקיפה ישראלית סמוך לעיר חמה בצפון המדינה. הדיווחים ייחסו כאמור את התקיפות לישראל וצוין בהם כי שישה מטוסי קרב חדרו מהמרחב האווירי של לבנון וביצעו את התקיפה, שבעקבותיה נהרגו שני חיילים. ההתקפה כוונה לבסיס צבאי ולמפעל לייצור טילים לטווח בינוני בשליטתם של כוחות איראניים, שכבר הותקפו כמה פעמים בעבר. עוד דיווחו אתמול בלבנון כי אתמול בשעות הבוקר חג כלי טיס בלתי מאויש ישראלי בגובה נמוך מעל הדאחיה בדרום ביירות. בישראל טרם הגיבו לדיווחים. בסוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, סאנ”א, דווח כי התקיפה גרמה להריסתם של כמה מבנים ולפגיעה ב־17 בני אדם משורות הכוחות של המשטר הסורי, בהם גם הרוגים ממיליציות איראניות־שיעיות.
 

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי מלבד המרכז לפיתוח טילים והבסיס המשמש כוחות מיליציה איראניים הותקפה גם אקדמיה צבאית, השוכנת סמוך. סוכנות הידיעות הסורית טענה כי חלק מהטילים הישראליים יורטו על ידי מערכות ההגנה האוויריות של המדינה. “טילי האויב טופלו, וחלקם יורטו לפני שהגיעו ליעדם”, נטען בסאנ”א. בכלי תקשורת סוריים דווח על פיצוצים באזור ושהתקיפה בוצעה מהמרחב האווירי של לבנון.
 
לפי מרכז אל־מרסד הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, מאפריל 2018 ועד אפריל 2019 נהרגו 232 אנשי צבא איראנים, אנשי המשטר הסורי ואנשי חיזבאללה בתקיפות של חיל האוויר הישראלי. כזכור, בשבוע שעבר הטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סנקציות על משמרות המהפכה האיראניות (צבא איראן) והכריז שזהו ארגון טרור. יום לפני כן איים מפקד משמרות המהפכה כי אם ארה”ב “תגדיר אותנו כארגון טרור, לצבא שלה לא יהיה שקט במערב אסיה”.
 
לפני כשבוע פורסם דוח מודיעין של חברת ISI ובו תמונות עדכניות של מבנים שככל הנראה נפגעו באזור התעשייה שייח’ נג’אר בעיר חלב בתקיפה המיוחסת לישראל. מרכז אל־מרסד דיווח כי לפחות שבעה חיילים איראנים נהרגו במתקפה שאירעה לפני כשבועיים. נוסף לכך גם נהרגו שישה עיראקים המשתייכים למיליציות הפרו־איראניות. לפי הארגון, מספר ההרוגים צפוי לעלות מאחר שחלק מהפצועים במצב קשה. כן, לצד מחסן התחמושת ממוקם מטה של הכוחות האיראנים שנפגע בתקיפה.