על רקע השביתות האחרונות ברכבת ישראל, מתכוונים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ להכניס לקווי היסוד של הממשלה החדשה סעיף הקובע כי תאושר חקיקה של חוק בוררות חובה, במטרה למנוע השבתות בשירותים חיוניים כגון רכבת ישראל, חברת החשמל, נמל התעופה בן גוריון ובתי חולים. כ"ץ אמר הבוקר (שני) ל-103FM כי מפלגתו תחייב כל מפלגה בקואליציה הבאה לתמוך בחוק.

"סיכמתי אתמול עם ראש הממשלה על קידום חוק בוררות חובה בשירותים חיוניים. חוק שאוסר על שביתות בשירותים חיוניים למשק כמו רכבת ישראל", אמר כ"ץ בתוכניתה של אילה חסון, "נחייב כל מפלגה בקואליציה לתמוך בחוק הזה. העיצומים הפראיים שוועד הרכבת נוקט תוך כדי פגיעה בנוסעים ובחיילי צה"ל והגיבוי החמור והתמיכה שנותנים ניסנקורן וחבריו בהסתדרות מחייבים את חקיקת החוק הזה. הניסיון של ועד העובדים להחזיר אחורה את הרכבת לעידן שכבר נגמר לא יצליח. הרכבת אינה רכוש פרטי. עשיתי ברכבת מה שלא עשו מעולם, לפני שבע שנים הובלתי רפורמה ענקית נגד יושבת ראש הוועד שהודחה בסיום המאבק מתפקידה. הובלתי מאבק ששינה את כל פני הרכבת".
 
למרות המאבק שהובלת הוועדים עוד שולטים.
"המהלך שהובלתי אפשר להוציא החוצה את סלילת המסילות לא על ידי הרכבת, תחזוקת חוץ ועוד. העובדים הפסיקו לנהל את הרכבת וההנהלה החלה לנהל אותה. כתוצאה מכך הייתה התרחבות של סלילת מסילות, פתיחת 20 תחנות חדשות, רובן בפריפריה, בגליל ובנגב".

 
למרות הרפורמה המכובדת, בסוף כשהחיילים באים לרכבת ומתעכבים שעה ויותר הם רוצים להבין למה זה קורה?
"מה שעשיתי אפשר להפוך את הרכבת לשירות חיוני לאזרחים ולחבר את כל חלקי המדינה. בחצי שנה האחרונה הבאתי יו"ר חדש לרכבת כדי שיעשה ארגון מחדש ונבחרה יו"ר ועד. נוצר כאן שיתוף פעולה חמור בין ניסנקורן, גילה אדרי ולוועד הרכבת שהעניק לה גיבוי בכל המקומות ואפשר את השיבושים. בחצי שנה האחרונה היה כאן ניסיון להכות בממשלה על ידי פגיעה בציבור ואני לא מתכוון להשלים הזה. בשישי האחרון נחצו כל הקווים האדומים, השביתו את הקווים תוך פגיעה קשה בבטיחות ובחיילים החלטתי לשים לזה סוף ולהחזיר את המצב למה שעשיתי בשמיים הפתוחים, בנמלים ועוד. לא אתן לקחת את הנוסעים כבני ערובה. אטפל בנושא ביד קשה. גבי אשכנזי אמר שניסנקורן הוא בעיה, יאיר לפיד אמר שהוא תומך בכלכלה חופשית. אני רוצה לראות שהם מוקיעים אותו ותומכים בחוק הבוררות שאנחנו ניזום".

אתה בעד ממשלת אחדות?
"ממשלת אחדות לא תתקיים. ראש הממשלה אמר זאת בבחירות ואחריהן. הוא קיבל אמון רחב מהציבור, הוא התחייב לפנות למפלגות השותפות וזה מה שהוא עושה. מקים ממשלה ימנית לאומית יציבה שתוכל לכהן ארבע שנים על פי הדרך שהציבור בחר. הליכוד זכה, ראש הממשלה זכה באמון הציבור. הייתה הכרעה".

ליברמן יחזור מווינה ואז מה?
"ליברמן ניהל מערכת בחירות בתנאים לא פשוטים כשכל תומכיו רצו את ראש הממשלה. הוא התחייב ללכת עם נתניהו ולא עם גנץ, כך גם כל השותפים ואני בטוח שהוא יהיה בתוך הממשלה. ברור שלנשיא לא יהיו התלבטויות והוא ימליץ על נתניהו".

אז הדיווחים על לפיד וליברמן שגויים?
"אני לא מסתובב ברחובות וינה. שמעתי דיווח אחד שלא הוכחש שתהיה כריתת נדרים לכחול לבן כדי שהם יוכלו לכהן בממשלה גם תחת כתב אישום".

בני גנץ הכחיש זאת בקולו.
"באותו ערב גם הוכחש שלפיד הוא נגד. כשמבינים שזה לא ריאלי קל להכחיש. לא נשכח את הדיווח ושבני גנץ יעמוד כראש האופוזיציה אנחנו נזכיר לו את הביקורת. אי אפשר להמשיך עם כפל הסטנדרטיים הזה כשהימין עושה משהו זה פסול ולשמאל מותר לעשות כל דבר בעילות כאלה ואחרות".

אתם כל כך הרבה שנים בשלטון וחשים באופוזיציה. איך זה?
"במערכת הבחירות היה כאן צד מול צד ודרמה לא קטנה. אני פוגש את הפנים הנפולות של מי שלא זכו. יש את אלו שרוצים להחזיר את הגלגל אחורה ואת אלו שרוצים להמשיך".

כחלון כן או לא בליכוד? תתמוך בזה?
"אני מניח שהוא ילך להמשך כהונתו כשר אוצר. יש רצון טוב למיזוג הזה, אך עוד נדון על הפרטים".

כזכור, הפארסה ברכבת ישראל נמשכה גם אתמול, והפעם בשל תקלה טכנית: בשעות הלחץ של הבוקר בוטלו רכבות מהדרום, מתחנת אשקלון למרכז הארץ, ואלפי נוסעים נותרו על הרציף זועמים וחסרי אונים. השיבושים החלו בשעה שמונה בערך, כאשר שתי רכבות בוטלו וברכבות נוספות חלו עיכובים בלוחות הזמנים. לאחר שהגיעו הרכבות הבאות, הנוסעים, ובהם חיילים רבים שהצטופפו ברציפים בתחנת אשקלון, נדחסו לתוך הקרונות הצפופים.
השיבושים של אתמול רק העלו את מפלס המתח בעימות החריף והמתמשך בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים. בהנהלה דורשים לנקוט אמצעי ענישה משמעותיים נגד יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, בשל השבתת תנועת הרכבות שנעשתה במפתיע ביום שישי בבוקר, לאחר ששמונה פקדים הודיעו על מחלה ולא התייצבו לעבודתם.


תחנת השלום בשישי האחרון. צילום: אבשלום ששוני


 
 
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, מינה ועדת בדיקה שתקבע את הסיבה להשבתת הרכבות. בראש הוועדה עומד השופט בדימוס אמנון שטרסנוב.
אבל בהנהלה מסרבים לשתף פעולה עם הוועדה ודורשים לנקוט הליכים משמעתיים. "אנו דורשים שההסתדרות תפעיל אמצעי ענישה נגד ראשי הוועד, אשר נוקטים חדשות לבקרים צעדים ארגוניים פראיים ובלתי חוקיים ופוגעים בציבור הנוסעים בישראל, והכל תחת הכסות ובתמיכת ההסתדרות כארגון היציג של העובדים", ציין מנכ"ל הרכבת בפועל, אורי שריר, במכתב ששלח לבר דוד.
 
בוועד עובדי הרכבת דוחים את הטענות ומאשימים את הנהלת הרכבת באחריות להשבתת הפתע שפגעה באלפי נוסעים, בהם חיילים רבים. "מיום שישי אני בתוך סיוט", טוענת אדרעי. "התעוררתי לתוך סיוט, לתוך כותרות שצועקות שאני שובתת, ואין לי מושג על מה מדובר. אין לאף אחד מושג מה אני עוברת. כל הזמן אני חוטפת האשמות, הכפשות ונאצות. איחלו לבנות שלי להיאנס. על הפגיעה במשפחה שלי ועל העליהום שהנהלת הרכבת מסיתה כלפי באופן אישי וכלפי משפחתי – קשה לעבור לסדר היום". אמש זכו העובדים להישג כאשר בית הדין המשמעתי לא נעתר לבקשת הנהלת הרכבת להוצאת צווים נגד עיצומי הוועד.