קרובי משפחותיהם של חללי צה"ל דרוזים נטשו היום (רביעי) את טקס הזיכרון המרכזי בעספיא, לאחר שהשר לשעבר איוב קרא עלה לשאת דברים מטעם הממשלה. זאת, במחאה על תמיכתו בחוק הלאום שהעבירה הכנסת ה-20. כזכור, המחאה נגד נאומו של קרא בטקס הזיכרון החלה ברגע שדווח כי ישתתף בו.



השר קרא עצמו ספד בטקס לחללים הדרוזים, אולם בצעד מעורר מחלוקת בחר לדבר במשך כשתיים וחצי דקות על תוכניות הממשלה לעדה הדרוזית, להישגיו בקידום העדה כשר התקשורת ולהשתתפותו בפגישות מדיניות לצד רה"מ נתניהו. "כחבר הממשלה הנוכחית, היה לי הזכות להוביל תוכנית פיתוח ליישובים הדרוזים בעלות 2.2 מיליארד שקל", אמר. "הבאתי למינוי מנכ"ל דרוזי ראשון לצידי. הקמתי רשות מנהלת לפיתוח היישובים הדרוזים אחרי 70 שנה, ומינינו לא מזמן מנהל דרוזי למנהלת. כמו כן, מינית במועצות השונות במשרד התקשורת נציגים דרוזים צעירים ומשכילים. לצערי, גם זה לא מספיק".


לא מצליחים לראות את הסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם 
 

"בסוף השבוע נפגשתי עם ראש הממשלה", אמר קרא. "ביוזמתו, הוא בישר לי על כוונתו ליזום מהפיכה חברתית כלכלית במגזר הדרוזית, נטולת אינטרסים פוליטיים. הממשלה יוזמת בימים אלו תוכנית פיתוח רב-שנתית תקדימית, עד שנת 2035, עם תקציבים ראויים שיגשרו על הפערים והמצוקות, כולל בעיות התכנון והבנייה".
קרא המשיך למנות את תוכניות הממשלה והשקעותיה, לטענתו, במגזר הדרוזי. "כבן לעדה האצילה, הריני להתוודות לפניכם שזכיתי להשתתף יותר מכל חבר ממשלה אחר באירועים המדיניים של ראש הממשלה", הוסיף. "נכחתי בשיחות המדיניות החשובות ביותר עם מנהיגים מכל העולם, ביניהם טראמפ, מקרון, תרזה מיי ועוד. כמו כן, השתתפתי בפגישות דומות וחשאיות עם מנהיגים ממדינות ערב, והתגאיתי בפניהן בדבר אחד: בברית הקיימת בין היהודים לדרוזים, שאיש לא יוכל לעצור". 

"מדגיש את השוויון בנטל ושותפות הגורל". גנץ בבית העלמין הצבאי בבית ג'אן



גנץ: "ראוי שאנו בהנהגת ישראל נדאג לקדם שותפות ושוויון"



תא"ל (מיל') אמל אסעד, ממובילי המאבק בחוק הלאום: "באתי לחלוק כבוד לאחי הנופלים ולהתנצל בפניהם על כך שטרם הצלחנו להביא לתיקון החוק המבדיל אותנו משאר אזרחי המדינה הזו הכל כך יקרה לליבנו, ושלמענה הם הקריבו את חייהם. אני מתבייש שנציג הממשלה לטקס הוא אחד שתמך ללא סייג בחוק המפלה. צר לנו שכך הם פני הדברים. ביום זה אני מבקש לחלוק כבוד ולהביע צער בפני כלל משפחות חללי מערכות ישראל".



מוקדם יותר היום, נאם יו"ר כחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, בטקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בבית ג'אן. גנץ פנה למשפחות השכולות הדרוזיות ואמר: "אתם, אחינו בני העדה הדרוזית, חברינו לכל אורך הדרך, חולקים עימנו קשר מיוחד שרק מדגיש את השוויון בנטל ואת שותפות הגורל יקיריכם יהיו לעד התזכורת לכך שלמעשה כולנו מאותו הכפר. הם שירתו את הארץ, נקראו אל הדגל, והאויב – לא התעניין כלל בייחוד שהפך כל אחד מאהוביכם ליחיד סגולה, למיוחד במינו, הוא ראה בנו, בשנאה, רק את המשותף. ואם אוייבנו רואים את המשותף, ראוי שאנו, בהנהגת ישראל וכנסת ישראל נדאג לקדם את השותפות והשיוויון".