אילו היו הבחירות מתקיימות היום, כיממה לאחר פיזור הכנסת, הליכוד בראשות בנימין נתניהו - לאחר המיזוג עם כחלון - היה מגדיל את כוחו ויכול להרכיב ממשלת ימין גם ללא ישראל ביתנו, למרות עלייה של 4 מנדטים למפלגתו של אביגדור ליברמן. כך עולה מממצאי הסקר שנערך אתמול על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס.
 
על פי תוצאות הסקר, רשימת הליכוד־כולנו בראשות נתניהו תזכה בבחירות ב־37 מנדטים לעומת 35 כיום. כחול לבן בראשות בני גנץ נחלשת בשני מנדטים לעומת כוחה כיום, ויורדת ל־33 מנדטים. במקרה שאיילת שקד תצטרף לליכוד, צפויה מפלגת השלטון להגיע ל־41 מנדטים.
 
את הזינוק המרשים ביותר עושה ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שעל רקע משבר חוק הגיוס שהביא לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות, עולה מ־5 מנדטים בכנסת היוצאת ל־9 בכנסת ה־22 (ללא שקד בליכוד).

סקר "מעריב"

 

יהדות התורה שומרת על כוחה הנוכחי, 8 מנדטים, ולא יוצאת בנזק או ברווח מהמשבר. לעומת זאת, ש"ס בראשות אריה דרעי מקבלת 7 מנדטים, לעומת 8 כיום. איחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ עולה במנדט אחד וזוכה ב־6 מנדטים.
 
מפלגת השמאל מרצ בראשות תמר זנדברג מתחזקת בסקר ב־2 מנדטים ועולה ל־6. לכנסת ה־22 נכנסת גם מפלגת הימין החדש בראשות שקד ונפתלי בנט וזוכה ב־5 מנדטים, לאחר שבכנסת היוצאת לא עברה את אחוז החסימה. 
 
את הרשימה סוגרות חד"ש־תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי עם 5 מנדטים, ירידה של מנדט; ורע"ם־בל"ד, שיורדת בשני מנדטים ל־4 מנדטים.
בחלוקה לגושים: הימין, כולל ליברמן, מתחזק ל־72 מנדטים; המרכז־שמאל נחלש ל־48 מנדטים בלבד, בין היתר בשל העובדה הדרמטית שמפלגת העבודה בראשות אבי גבאי אינה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.9% בלבד. גם מפלגת זהות של פייגלין נותרת בחוץ עם 1.4%. 

איילת שקד. איתה הליכוד מזנק ל-41 מנדטים. צילום: ליאב פלד

 
על רקע המשבר החריף בין נתניהו לליברמן, תוצאות הסקר מלמדות כי תעמוד לנתניהו האפשרות להרכיב ממשלה של 63 ח"כים המסתמכת על הקואליציה הנוכחית, גם ללא ליברמן.
 
לאן נדדו הקולות בתרחיש הזה? ליברמן מתחזק ב־2 מנדטים על חשבון הליכוד וב־2 מנדטים על חשבון כחול לבן; הליכוד מוסיף לעצמו מנדטים של כולנו ומאבד מנדט לטובת הימין החדש; העבודה מאבדת קולות למרצ ולכחול לבן ואינה עוברת את אחוז החסימה.
 
בסקר נבדקה, כאמור, גם האפשרות ששקד תצטרף לליכוד ואילו נפתלי בנט יצטרף לאיחוד מפלגות הימין. כאן מתברר ששקד היא סחורה לוהטת בשוק המנדטים, ויחד איתה הליכוד מזנק ל־41 מנדטים. כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד מקבלת 34, יהדות התורה - 8, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן אומנם צומחת ל־8 מנדטים (מנדט פחות לעומת התרחיש הקודם). 
 
הצטרפות של בנט לאיחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ תעלה את המפלגה במנדט אחד ל־7. שאר המפלגות: ש"ס - 7, מרצ - 6, רע"ם־בל"ד - 5 וחד"ש־תע"ל - 4. 
 
תמונת הגושים בתרחיש זה: ימין – 71, מרכז־שמאל - 49. גם כאן העבודה וזהות אינן עוברות את אחוז החסימה.

בני גנץ ויאיר לפיד. מרבית המשיבים היו רוצים לראות את הרמטכ"ל לשעבר בראש הרשימה. צילום: מרק ישראל סלם

 
עוד עולה מהסקר כי רוב מכריע בציבור, 65%, אינם מרוצים מפיזור הכנסת כחודש וחצי בלבד לאחר הבחירות (לעומת 30% בלבד שדיווחו כי הם מרוצים). הרוב הלא מרוצים - 82% מהם - הם מצביעי הליכוד.
 
46% מהציבור חושב שישראל הולכת לבחירות בגלל ליברמן, לעומת 35% שמטילים את האחריות על נתניהו ו־12% על החרדים.
 
הנתון הבא צריך להדאיג מאוד את נתניהו: אף שהליכוד מוביל בבטחה בסקר, מתברר שרק 40% מהציבור היו רוצים לראותו כראש הממשלה לאחר הבחירות לכנסת ה־22, לעומת 48% שהיו רוצים לראות מישהו אחר.
 
באשר לשאלה מי צריך לעמוד בראשות כחול לבן בבחירות הקרובות, התשובה חד־משמעית: 42% רוצים בבני גנץ (מתוכם 82% מצביעי כחול לבן), לעומת 7% בלבד (מתוכם 6% מצביעי כחול לבן) שהיו רוצים לראות את יאיר לפיד בראש המפלגה.
 
הסקר נערך עבור "מעריב" על ידי מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר. בסקר השתתפו מדגם מייצג של 527 חברים בפאנל הפוליטי Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. טעות הדגימה המרבית בסקר: 4.3%.