השרה וחברת הכנסת לשעבר אורה נמיר הלכה אמש לעולמה בגיל 88 בביתה בתל אביב. נמיר, שהייתה נשואה לראש עיריית תל אביב לשעבר מרדכי נמיר, כיהנה כחברת כנסת מטעם מפלגת העבודה והמערך במשך 22 שנה משנת 1974 עד 1996 וכיהנה כשרת העבודה והרווחה במהלך ממשלת רבין השנייה וכשגרירת ישראל בסין.

מהכנסת נמסר כי "בצער רב, אנו מודיעים על לכתה של חברת הכנסת והשרה לשעבר, אורה נמיר, לפני מספר שעות. ההלווייה תתקיים, ככל הנראה, ביום שלישי. פרטים מלאים אודות ההלווייה ומיקומה יפורסמו בהמשך השבוע".

במהלך הקדנציה הראשונה שלה בכנסת מינה ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, את נמיר ליושבת ראש הוועדה לבדיקת מעמד האישה בישראל והוציאה את הדוח הראשון בנושא זה. אחת ההמלצות המרכזיות בדוח הייתה להקים רשות ממלכתית למעקב אחר מעמד האשה, המלצה שלא יושמה. המלצות אחרות היו לחוקק את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, לשריין לנשים 25% מהמקומות בכנסת, לפתוח לנשים את כל התפקידים בצה"ל שאינם תפקידי לחימה, הפעלת יום לימודים ארוך וחינוך חובה מגיל 3, והענקת הטבות למשפחות חד-הוריות.

נמיר בכנסת. צילום: נתי הרניק, לע"מ
נמיר בכנסת. צילום: נתי הרניק, לע"מ
 

לקראת הבחירות לכנסת ה-13 התמודדה על ראשות מפלגת העבודה מול יצחק רבין, שמעון פרס וישראל קיסר והגיעה למקום הרביעי בפריימריז. נמיר נבחרה בדירוג גבוה בפריימריז לקביעת הרשימה והייתה לאישה הבכירה במפלגה. בין 1996 ל-2000 כיהנה כשגרירת ישראל בסין.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לנמיר "פטירתה של חברת הכנסת, השרה, ושגרירת ישראל בסין לשעבר, אורה נמיר מצערת מאוד. בתפקידים השונים שמילאה פעלה נמיר לקידום מעמדן של נשים והוועדה בראשותה היא שהמליצה על חקיקת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה שהוא כיום אבן יסוד בחוקי התעסוקה בישראל. בהמשך דרכה כשרת הרווחה תרמה אורה רבות בעשייתה לפיתוח הסיוע לחוליות החלשות בחברה ברגישות ובאחריות. העם בישראל ימשיך ויוקיר את זכרה ועשייתה. יהיה זכרה ברוך".

במפלגת העבודה הגיבו על מותה של נמיר ואמר כי היא "פעלה רבות בנושאים החברתיים ונלחמה למען השוויון, למען הפעלת חינוך חינם לילדים, בעד יום לימודים ארוך. ממפעל חייה נהנים היום כל אזרחי ישראל. מפלגת העבודה משתתפת בצער המשפחה.

 
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, אמר כי "אני כואב את מותה של אורה שהיחסים האישיים בינינו היו מדהימים, ואהבתי את השיחות איתה. אורה הייתה עבורי האורים והתומים בנושאים החברתיים. היינו שותפים לאורך כל הדרך כראשונים במחנה רבין וכראשונים להילחם למען השלום בתוך המחנה. גם בעתיד, מורשתה כלוחמת חברתית תעמוד נר לרגליי בכל אשר אלך. יהי זכרה ברוך".

יו"ר נעמת, חגית פאר: "אורה נמיר הובילה מהלכים לקידום שוויון מגדרי וצדק חברתי. נמיר הקימה את הוועדה לבדיקת מעמד האישה בישראל אשר המלצותיה מהוות עד היום מסמך בסיס לדיון ולפעולה בדרך לצמצום האי-שוויון המגדרי. היא גם הייתה מיוזמות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק משפחות חד-הוריות. נמיר הייתה חלק ממשפחת נעמת ואף כיהנה כמזכירת נעמת תל אביב-יפו בשנים 1979-1967. יהיה זכרה ברוך".