תת אלוף במיל' אסף אוריון, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס הבוקר (חמישי) בתכנית "הקבינט" ב-103FM למתיחות במפרץ הפרסי ולתקרית ניסיון ההשתלטות האיראנית על מכלית נפט בריטית, ואמר כי "מדובר באירוע בינלאומי גדול". הוא הוסיף כי "האיראנים יודעים היטב שישראל יודעת להגיע למקומות רחוקים".



"זה ימשיך", העריך אוריון. "אנחנו מסתכלים על דינמיקה של משא ומתן חמוש ועתיר כלים. ארה"ב מנסה לכפות על איראן לחזור לדיון בעסקת הגרעין ולוחצת עליה כלכלית, בעיקר על ייצוא הנפט. איראן אומרת שאם היא לא תייצא נפט אז גם אחרים לא ייהנו מזה, והיא מחזירה בכוח ומכחישה. בחודשיים האחרונים אנחנו רואים התדרדרות, בתקיפה ובאיתותים כלפי נכסים אמריקאים, כולל הפלת כלי טיס לא מאויש ושני גלי תקיפות נגד מכליות. ומנגד, ארה"ב קירבה כלים ופנתה לבעלות ברית".     
זאת חריגה מהאדישות הבריטית.
"בריטניה לא אדישה, יש פה אירוע בין לאומי גדול. היא שלחה מאה נחתים בריטיים למפרץ. אל מול האיומים האיראניים שבריטניה תשלם על מעשיה, בריטניה נערכה".
 


הוא הסביר כי האיראנים "משיגים לא מעט. הם משנים את נושא השיחה מגרעין לבידוד ארה"ב לביטחון המפרץ וחשש ממלחמה. בטווח הקצר אולי הם השיגו תנודות קלות במחירי הנפט, אבל הם בעיקר מעלים את המתח אצל השותפות האירופיות ומנסים להרחיק בינן לבין ארה"ב. יש פה מענה מורכב ומעניין. האיראנים נוקטים בגישה על 'עקוץ והכחש' - הם מכחישים ואומרים לא קרה. אין להם בעיה לומר שזה לא הם ואין הוכחות, זה חלק מהמשחק שלהם". 
ככה הם דוחקים את אירופה לצאת מההסכם.
"מה שיפה בצעדים האיראנים בתחום הגרעין הוא שעכשיו הם צוברים נכסים שליליים כדי שאחר כך הם יוכלו להתמקח עליהם. הם אומרים שהם מבצעים מהלכים, ואלו מהלכים הפיכים. כלומר, אם תשלמו לנו מספיק, נחזור אל מתחת ל-300 הק"ג וחזרה להעשרה סביב 4%". 
כנשאל האם המתיחות יכולה להשפיע על ישראל, אמר אוריון כי "אנחנו בתמונה במספר ממדים, ישראל מעורבת מודיעינית. אנחנו מבינים שההתרעה הראשונה של פיגועים כנגד כוחות אמריקאים באזור - אפשר שתגיע מהמוסד, זה מה שפורסם. ישראל מטפלת בזה בהיבט המודיעיני והשותפויות המודיעיניות עם המערב מאוד פעילות. בהיבט המבצעי ישראל לא שם. נקודת החיכוך שבה ישראל מתחככת עם איראן היא בסוריה. האיראנים יודעים היטב שישראל יודעת להגיע למקומות רחוקים".
עד כמה המצב הזה יכול להביא את האיראנים לפגוע גם במטרות ישראליות?
"האיראנים לא צריכים אישור מיוחד כדי לפגוע במטרות ישראליות. היו פרסומים על הכנה של תשתית רקטות וטילית בעיראק. התשתיות שקיימות בסוריה הן לא בעלמא, אלא נגדנו. עד כה לא הצטברה אצלם היכולת לעצור את ישראל במעופה".