לאחר שבנימין נתניהו הציע את המתווה החדש לממשלת אחדות ובני גנץ דחה את ההצעה, התראיינו היום (חמישי) נציגי הליכוד וכחול לבן לבן כספית וגיא פלג ב-103FM והחליפו האשמות הדדיות. מיקי זוהר טען כי כחול לבן דחתה הצעה לממשלת אחדות שיכולה לנהל היטב את המדינה, בעוד קארין אלהרר אמרה כי ההצעה היא "לא הצעה" ומדובר בממשלת ימין בה כחול לבן תשמש ככינור שלישי.


זוהר: "אני חושב שההצעה שהועברה לבני גנץ הייתה באמת רצינית ועניינית, ואיתה אפשר ללכת לממשלת אחדות שתוכל לנהל את המדינה בשנים האחרונות לאור אינספור אתגרים. בסופו של יום בני גנץ אפילו לא עיין בבקשה. נוח להם שהמנדט יעבור אליהם. לדעתי זה השיקול הבלעדי. אין לי ספק ב-28 ימים הללו הדרך היחידה שלהם להקים ממשלה זה באמצעות תמיכה של הרשימה המשותפת והם יפעלו לכך".

מה כל כך אטרקטיבי בהצעת נתניהו? הבעיה הגדולה היא מי יהיה ראש הממשלה ראשון ובמקביל יש  את עניין הבלוק.
"גם אם בני גנץ יקבל 28 ימים הוא לא יצליח לפרק את הבלוק הזה. הם ניסו אינספור פעמים להרכיב ממשלה עם חלק ממנו וגילו שאין סיכוי. אנחנו הלכנו לפי מתווה הנשיא שקרא לרוטציה עם עקרונות נבצרות וממשלה שוויונית בין הגושים. בכל זאת כחול לבן לא היו מוכנים אפילו לשקול את העניין. אני בטוח שהם רוצים לנסות להקים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת כשליברמן ימנע מההצבעה. כולנו צריכים להיות ערוכים ביטחונית למצב שכזה. יש לי תיאוריה ברורה שמתבססת על ראיון של אחמד טיבי כשאמר שאם ממשלה ישראלית תתקוף בעזה – הם יפילו את הממשלה מיד. דמיינו לעצמכם שיהיה ראש ממשלה שרוצה להמשיך לכהן והוא יהסס אם לתקוף בעזה".

אתה רציני? ראש הממשלה הנוכחי לא תוקף בעזה ומהסס הרבה יותר מקודמו בממשלה שהכי לאומית שהייתה עד היום. אתה מאשים את הרמטכ"ל האחרון שתקף בעזה, גבי אשכנזי, על הססנות בגלל אחמד טיבי ורוצה שאנחנו נאמין לזה?
"יש עוד זירות בהם המדינה מתמודדת. יש להם גם אחים בלבנון ובסוריה".

אז אנחנו הולכים להיכנע לערבים?
"צוק איתן הייתה מערכה קשה בה אבדו הרבה מאוד חיילים אך הבאנו שקט להרבה מאוד שנים".

אמרנו כן לכל הצעות הפסקת האש בצוק איתן.
"אם תוקם פה ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת אנחנו נשלם על כך מחיר ביטחוני כבד. לנו מאוד חשוב לעשות הכל כדי למנוע בחירות מיותרות. עם כל עניין הסירובים של כחול לבן, כנראה שהשנאה לנתניהו גדולה מדי והם לא יכולים להכיל את ראש הממשלה".

למה שנאה? הם קבעו עקרון מוסרי ערכי שהם לא ישבו עם אדם שיש מעל ראש שלושה כתבי אישום. שניים מתוכם היו רמטכ"לים שלו ואחד היה שר הביטחון שלו.
"כתבי האישום עוד לא הוגשו".

ההחלטה תהיה בדצמבר. נחזור למתווה, אם נתניהו ילך על מתווה אטיאס, שליברמן שלל אותו. המתווה של ליברמן הוא עם כחול לבן והליכוד. בלי חרדים וקיצוניים. זה מה שיציל את המדינה
"אנחנו בליכוד לא חוששים ממסורת ישראל ולא פועלים מבוקר עד ערב נגד מסורת ישראל. אנחנו מתנהלים בצורה פרגמטית".

אף אחד לא פועל נגד מסורת ישראל.
"לפיד וליברמן פועלים מבוקר עד ערב נגד מסורת ישראל. אנחנו לא שם. אנחנו בעד שמירה על הסטטוס קוו ושכל אדם יעשה כרצונו בהתאם לדת שלו. אני מקווה שהציבור רואה זאת".


קארין אלהרר: "לא נשמש ככינור שלישי". קרדיט: פלאש 90
קארין אלהרר: "לא נשמש ככינור שלישי". קרדיט: פלאש 90



אלהרר: "הדבר שהכי צריך בעת הזו זה להקים ממשלה. ההצעה הזו היא לא הצעה. זה בדיוק מה שהיה לפני כן. שום דבר לא השתנה. נתניהו אמר סטטוס קוו. אזרחי ישראל לא הצביעו בעד סטטוס קוו הם הצביעו כדי לשנות את חוק המרכולים, לחוקק את חוק הגיוס ולאפשר תחבורה ציבורית בשבת. מסורת זה לא חוק המרכולים. בנוסף נתניהו לא מדבר ולא במילה על היציאה לנבצרות ועל הבלוק. הוא מביא איתו נדוניה שפותר אותנו מהאפשרות להיות משמעותית. יש כאן ממשלת ימין וקוראים לנו להיות הכינור השלישי".

אמרו שברגע שראש הממשלה יבין שאין סיכוי לאחדות הוא יזרוק את המנדט. אולי היה כדאי לשבת איתו אפילו למראית העין.
"אנחנו לא משחקים משחקים. נתניהו מדבר על סטטוס קוו וחוק הגיוס על בסיס מתווה אטיאס. זה לא סטטוס קוו".

ביום רביעי פוקע המנדט של נתניהו וקורה דבר שהילדים שלנו לא זוכרים אותו, שאדם שהוא לא נתניהו ינסה להרכיב ממשלה בישראל. איך מרבעים את המעגל שנוצר כאן?
"עם השינוי הזה יבוא גם שינוי אצל הבלוק הידוע. אני לא יודעת מה יהיה בסוף אך אנחנו נעשה הכל כדי שנוכל להרכיב ממשלה כי יש המון אתגרים שצריך להתמודד איתם. אנחנו רוצים ממשלת אחדות כפי שהצהרנו בבחירות, מנגד, אם יש אפשרויות נוספות, ננצל אותם".

אמנון אברמוביץ' אמר אתמול שדווקא בסביבת גנץ בעד לאפשר לנתניהו לכהן כמה חודשים בלבד עד שיצא לנבצרות.
"יש החלטה מאוד ברורה מכחול לבן שכולם מכירים אותה. אנחנו הבהרנו שלא נשב תחת בנימין נתניהו עם כתבי אישום. זו הייתה החלטה מאוד ברורה שאיש לא נסוג ממנה. כולנו מכירים את בנימין נתניהו ויודעים שכל דבר שיוסכם עליו כעת יוביל אותנו לבחירות אחר כך".

ואתם סומכים על מפלגת העבודה?
"הם לא מנהלים איתו איזשהו סוג של שיח. עד כה הם הוכיחו את עצמם. אם בנימין נתניהו באמת דואג למדינת ישראל ולא לחסינות שלו הוא צריך לעשות את המעשה המכובד והאצילי לרדת מהתפקיד כמו שעשה אהוד אולמרט. אי אפשר להתנהל בדרך הזו. אפשר היה להקים ממשלה יום אחרי הבחירות ומי שמונע את הדבר הזה הוא לא אחר מאשר בנימין נתניהו. אני קוראת לו לעשות את המעשה הנכון".