בעדה האתיופית קיבלו היום (שלישי) בזעם רב את החלטת המחלקה לחקירות שוטרים בפרשת סלומון טקה ז"ל, כי השוטר היורה לא יואשם בהריגה אלא בגרימת מוות ברשלנות. מחוץ למשרד המשפטים בירושלים מפגינים קראו: "שוטר על מי אתה שומר?".



ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן) בתגובה להחלטה: "אני מצרה על כך שהפרקליטות בחרה להעמיד על סעיף האישום המופחת ביותר שמוביל למותו של אדם בחוק העונשין. צריך להבין שהיה ראוי ונכון משפטית להעמיד לדין את השוטר בהמתה בקלות דעת סעיף שדומה להריגה לפני תיקון החוק, שרף הענישה בו הוא עד 12 שנים להבדיל מרשלנות שזה עד 3 שנים. הרי מדובר בקצין משטרה ששלף את הנשק ולא ירה באוויר וכך בתוקפנות בלתי מוסברת גדע את חייו של סלומון טקה שהיה נער רק בן 18. אני שואלת את עצמי אם האירוע היה מסתיים כך אם היה מדובר בנער שהיה נורה בצהלה או ברמת השרון. מצער שמח"ש לא העבירו סעיף משמעותי לבחינת מכלול הראיות לבית המשפט ובכך כבלו את בית המשפט ואת שיקול דעתו".



גם ח"כ גדי יברקן (כחול לבן) הגיב בדף הפייסבוק שלו: "בקלות דעת גופי האכיפה התעלמו וממשיכים להתעלם מהמצוקה בה חיים שחורים בישראל. מפחדים משוטרים יותר מעבריינים. בקלות הדעת מח"ש מאשימים את השוטר שירה בליבו של סלומון טקה והרג אותו ב'המתה בקלות הדעת' שי ניצן נמצא תחת מתקפה ואיומים חסרי תקדים מאז השימוע לרה"מ. אפילו לאחר איום ישיר באולפן טלוויזיה, לא הוצמדה אבטחה לשי ניצן. עכשיו שי ניצן מבקש אבטחה. הפחד מהאדם השחור משתק. לעשות דה לגיטמציה לציבור שלם. בהחלטה לא מקצועית ורשלנית של מח"ש ושי ניצן, מנסים לקעקע בציבור שכל יוצאי אתיופיה עבריינים ומסוכנים. מח"ש הוא גוף מיותר שמזהם את מערכת האכיפה ונותן גיבוי לשוטרים אלימים. יש לסגור אותו להקים גוף חדש ובלתי תלוי. אמשיך לקדם את הצעת חוק שלי לסגירת מחש".



 

ממטה מאבק העדה האתיופית נמסר בתגובה להחלטת מח"ש בתיק סלמון כי "השוטר שירה בסלומון טקה זכה ליחס מועדף ומגונן מצד המערכת, ואף שוגר לבית מלון לאחר שירה והרג. הפחתת האישום היא חלק מהמגמה שעיקרה לגונן על השוטר שירה והביא למותו של סלמון טקה ז"ל, על אף הנתונים ועדותם של הראיה המתארים תמונה של הריגה במכוון, ולכל הפחות המתה בקלות דעת". עוד ציינו במטה המאבק כי "המגמה המקלה הקיימת במח"ש מערערת עוד יותר את האמון שרוחש הציבור, ובפרט קהילת יוצאי אתיופיה, להחלטות מח"ש. אנו תובעים מפרקליט המדינה לבחון מחדש את ההחלטה, ולהפסיק את התופעה הנשנית, ולפיה חיי ישראלים יוצאי אתיופיה אינם נחשבים. חייבים למנוע את ההרוג הבא". 

פעילים במטה המאבק מוסיפים: "החלטת מח"ש מכשירה את הקרקע להרוג הבא. מח"ש אינה ממלאת את תפקידה כגוף שאמור לפקח ולייצר הרתעה, היא מתנהלת כמחלקה לחיפוי וגיבוי שוטרים ואינה ממצה את הדין עם שוטרים שפשעו וסרחו, שוטרים עם דם על הידיים. היא מתירה את דמם של צעירים מבני הקהילה, ולכן אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית". מטה המאבק דורש להקים וועדת חקירה ממלכתית שתבחן את דרכי חקירת השוטרים בעבירות ובפרט במקרי אלימות: "הועדה צריכה לבחון את תופעות השיטור הגזעני ואת התיוג הגזעני שמביא לא אחת לתוצאות קטלניות".