בעקבות החזרת המנדט להרכבת הממשלה על ידי יו"ר כחול לבן בני גנץ, נכנסה הכנסת לראשונה בתולדותיה לתקופה של 21 ימים, בהם יוכלו 61 חברי כנסת להמליץ על אחד מ-120 הח"כים שהסכים לכך - להיות מועמד לראשות ממשלה. על פי חוק יסוד הממשלה רשאים רוב חברי הכנסת, כלומר 61 ומעלה, לחתום על בקשה לנשיא המדינה, כדי שיטיל את הרכבת הממשלה על המועמד שבשמו נקבו לאחר שהסכים לכך בכתב. 
 
אם ימצא לכך רוב בכנסת יוכלו 61 ח"כים להמליץ לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה פעם נוספת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו או על יו"ר כחול לבן בני גנץ, וזאת למרות שהשניים נכשלו בניסיון להרכיב ממשלה והחזירו את המנדט לנשיא. עם זאת, החוק אינו קובע שהמועמד לראשות הממשלה חייב להיות יו"ר אחת המפלגות. למעשה, כל אחד מ-120 חברי הכנסת יכול להיות מועמד - אם יצליח לגייס תמיכה של 61 מעמיתיו.

 

 
מרגע שיימצא מועמד ש-61 ח"כים הביעו בו תמיכה, יהיה הנשיא חייב להטיל עליו בתוך יומיים, ללא שיקול דעת, את הרכבת הממשלה. לרשות המועמד יעמדו 14 ימים בלבד כדי להשלים את המשימה. אם לא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שחבר הכנסת שנבחר לא הרכיב ממשלה בתום המועד, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה - על הנשיא להודיע על כך מיידית ליו"ר הכנסת. 

עם הודעתו מוכרז על פיזור הכנסת ועל קיומן של בחירות חדשות לכנסת ה-23 בתוך 90 יום. הבחירות לכנסת יתקיימו ביום שלישי  האחרון שלפני תום 90 הימים מיום הודעת הנשיא. התאריך שמוזכר כעת כמועד אפשרי לבחירות הוא 3 במרץ. 

במערכת הפוליטית מעריכים כי בשל הפלונטר הפוליטי יהיה קשה עד בלתי אפשרי לרכז תמיכה במועמד שיזכה לתמיכה של 61 ח"כים וישראל תלך למערכת בחירות בפעם השלישית בתוך שנה.

החזיר את המנדט. גנץ הערב. צילום: אבשלום ששוני

בנאום שנשא בתל אביב, לאחר ששוחח עם הנשיא, אמר גנץ: "ב-28 הימים האחרונים הפכתי כל אבל וסילקתי כל גרגר חול בניסיון להקים מ משלה המביאה למדינת ישראל מנהיגות של כבוד, מוסר וערכים". לדבריו, "מול האבנים שהפכתי בכדי להגיע לאחדות ופיוס הוצב 'בלוק', המתעקש לראות את טובתו האישית של אדם אחד לפני  טובתם של החולים השוכבים במסדרונות. מול גרגרי החול שסילקתי הוצבה 'חומת מפסידים ',  המתעקשים למנוע מאזרחי ישראל להקים ממשלה בראשות אלו שניצחו". גנץ תקף בדבריו את רה"מ ואמר: "נתניהו - המדינה היא לא שלך. המדינה גם לא שלי. המדינה היא של אזרחיה. שחרר את המדינה מעניבת החנק וכנס למשא ומתן ישיר כעת". 
 
"אתה מוליך אותנו להתנגשות מסוכנת שבסופה מחיר היסטורי כבד שאתה ורק אתה תהיה אחראי לו", הוסיף.  לטענתו, דרישתו לקיים מולו משא ומתן ישיר, מכובד וענייני נענתה ב"קריאות נאצה וסרטונים ילדותיים שלא מתאימים למוסר היהודי, שהם חלק ממנת רעל יומית המוזרקת לחברה הישראלית יום יום, מפלגת אותה ומרעילה אותה".