על רקע קריאתו לקיום פריימריז בזק, התראיין הבוקר (שלישי) ח"כ גדעון סער בכאן ב' והתייחס לתחושתו האישית במהלך הימים האחרונים: "מי שנמצא בתוך החיים הפוליטיים אז זה פוגע במידה מסוימת באיכות חייו, זו העסקה. אני שנים רבות בחיים הפוליטיים ידעתי לאן אני נכנס וגם למה אני נכנס, אכפת לי מהמדינה וזה גובר על כל דבר אחר, אני לא מתלונן".

מירי רגב מאשימה אותך שאתה תוקע סכין בגב ויורה בנגמ"ש בניסיון לקיים פריימריז בעת הזו
"זו טרמינולוגיה לא ראויה. אני עדיין זוכר את הימים הלא רחוקים שהיא תקפה את ראש הממשלה והתחנפה אלי, על חנופה עוד אף אחד לא קיבל סטירה".

מירי רגב. "זוכר את הימים שהתחנפה אלי". צילום: דוד כהן, פלאש 90
מירי רגב. "זוכר את הימים שהתחנפה אלי". צילום: דוד כהן, פלאש 90




מצביעי הליכוד הצביעו לנתניהו
"לנתניהו יש זכויות רבות והוא הביא את המדינה להישגים גדולים. עבדתי איתו על יסוד כבוד הדדי, גיבינו אותו בכל שלב החקירות, המלצות המשטרה ובמערכות בחירות. אפילו פיזרנו את הכנסת לפי רצונו. אם לא נעשה שינוי אנחנו בנתיב התרסקות, נאבד את השלטון. מצביעי הליכוד רוצים בהצלחת הדרך של המפלגה ואף אחד לא חשוב יותר מהעם והמדינה. כמובן שאם חברי הליכוד ירצו שהוא יוביל אותם אז אני אכבד זאת. אני מכיר היטב את חברי הליכוד, הם חכמים ורוצים להשפיע על המדינה, הם לא חותמת גומי ולא להקת מעודדות".

זה אפשרי פרקטית לקיים פריימריז בשבועיים הקרובים?
"אף אחד לא ישכנע אותי שאפשר ללכת לשלוש מערכות בחירות בשנה ואי אפשר לקיים פריימריז בשבועיים. לכולנו ברור שהסיכויים להקמת ממשלה אפסו, מי שרוצה למנוע פריימריז דוחף את המדינה לבחירות שלישיות".

נניח שאתה מנצח, איך אתה מרכיב ממשלה?

"אתה יודע טוב מאוד שיש חסימות כאלה שנובעות מהרמה האישית בין נתניהו לבין ראשי מפלגות אחרים, וגם כאלה שנוגעות לנושאים אחרים. כל זה הביא ואנו למצב שאנחנו עומדים כרגע עם 55 מנדטים".
עכשיו צריך לגייס 61 חתימות, אומר יאיר לפיד שרק כחול לבן תקים ממשלה
"אני לא בונה על יאיר לפיד. יש מפלגות ימין כמו ישראל ביתנו וכמו תל"ם שיכולות ללכת איתנו, גם מפלגת העבודה אמרה שהיא לא פוסלת את הליכוד. אני אומר לך שאפשר להקים ממשלה בכנסת הזאת, אך אני לא יכול לעשות זאת בלי מנדט של חברי הליכוד. אני איש תנועה. אם חברי הליכוד יחליטו החלטה אחרת אני אכבד, אני רק יכול להציע מועמדות. אני הייתי מרגיש רע מאוד אם הייתי שותק ונותן לזה ללכת לבחירות שלישיות".


יאיר לפיד. "לא בונה עליו". צילום: אבשלום ששוני
יאיר לפיד. "לא בונה עליו". צילום: אבשלום ששוני


המצב הנוכחי נובע מכך שכחול לבן פוסלת את נתניהו אישית ואתה נותן יד לפסילה הזו
"אני התייצבתי לצידו. אמרתי שאני מוכן לגבות כל מהלך להקמת ממשלה, אבל יש סיטואציה מסוימת שאין לנו יכולת להקים ממשלה. יש מענקי איזון שנפגעים ויש פרויקטים בחינוך וברווחה שנתקעים, ובמצב הגרוע אנחנו נוכל להפסיד את השלטון, אנחנו צריכים להתעשת ואני מציע שחברי התנועה יכריעו".

אתה מגיע להפגנה הערב?

"הזכות להפגין היא זכות יסוד ומי שמפגין אלו אנשים שאכפת להם. אני מכבד את זה, אבל אני לא חושב שזו דרך שתועיל לליכוד ולנתניהו. הם לא יועילו בשום דבר לשפר את סיכויו להצליח במצב המשפטי. יש בהם אלמנטים של התלהמות. אני ממילא לא משתתף בהפגנות. אני מכבד את הזכות להפגין אך אני לא חושב שזה מועיל".

אתה מסכים עם נתניהו שאומר שנגרם לו עוול?

"יש דברים מטרידים בהקשר להתנהלות המערכות בחקירות ראש הממשלה. ממה שאנחנו נחשפנו אליו לפחות, בכל הנוגע לאיך גייסו עדי מדינה ואיך גבו מהם חקירה. אני לא רוצה להיות בית משפט ולפסוק, בסופו של דבר כל מה שאני אגיד יהיה נגוע באינטרס פוליטי. בחקירות כלפי נתניהו היו דברים לא תקינים בלשון המעטה ובהחלט צריך למצוא את הדרך לטפל בהם במישור המשפטי, אני לא מוציא מכלל אפשרות שנעשו עוולות. אף אחד לא הרשיע אותו, זה לא פסק דין של בית משפט, לא מרשיעים ולא מזכים ברחובה של עיר. ולנתניהו שמורה הזכות לנהל הליך הוגן. אין לנו מערכת משפט אלטרנטיבית וצריך לעשות תיקון. התיקון הוא לא לפי אמירות שנאמרות בימים האחרונים ולצערי כשאי אפשר להקים ממשלה אז גם אי אפשר לתקן".

בנימין נתניהו. "שמורה לו הזכות לנהל הליך הוגן". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בנימין נתניהו. "שמורה לו הזכות לנהל הליך הוגן". צילום: הדס פרוש, פלאש 90


האם ראוי בעיניך שראש ממשלה יכהן תחת אישום בשוחד?
"החוק מאפשר לכהן בתפקיד של ראש ממשלה. בסופו של דבר המוסר הוא שגם את המדינה יוביל מי שהאזרחים בחרו בו. ראש הממשלה צריך לקבל אחריות. אם אני הייתי בנעליו הייתי מתפטר ומאפשר לתנועה להקים הליך דמוקרטי, לא בגלל כתב האישום אלא בגלל המבוי הסתום, אני לא רוצה לבוא ולהציב נורמה חדשה שלא קיימת בחוק לראש הממשלה, אני מסתכל פה על טובת המדינה. אני לא חושב שזה משפר את מצבו במאבק שהוא מקיים כרגע. אני למדתי ממנו הרבה מאוד דברים ואני מקווה ומייחל שיוכיח את חפותו".

שר החוץ ישראל כ״ץ תקף בחריפות את דברי גדעון סער. בהודעה שפרסם לפעילי הליכוד כתב כ"ץ כי ״השתלחויותיו האישיות של ח״כ גדעון סער ברה״מ בנימין נתניהו, בתקופת מבחן אישית ופוליטית רגישה זו, תוך קריאה להתפטרותו היא בעיני חציית קו אדום של חברות ושותפות פוליטית, ונראות כניסיון להכשיר את הקרקע לפילוג הליכוד. יש להבדיל בין הזכות להתמודד (שלא חייבים לממשה), במידה ויכפו עלינו בחירות חדשות, לבין הניסיון להדיח ראש ממשלה, באמצעות הקדמת הפריימריז, או ניסיון לאסוף חתימות של חברי כנסת מהליכוד, כדי להקים ממשלה בראשות גנץ, בשותפות עם מרץ - כפי שעושים חלק מתומכיו של סער. כפי שהודעתי, אני תומך בבנימין נתניהו במידה ויכפו עלינו בחירות נוספות, ואפעל בכל דרך, כדי למנוע את הדחתו״.

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של גדעון סער: "חבל שגדעון סער לא הקשיב אתמול לפעילי הליכוד שהבהירו לו - 'הליכוד זה משפחה ובמשפחה לא בוגדים'".