יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, התייחס הבוקר (חמישי) לאי ההתקדמות במשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלת אחדות וליוזמת יו"ר הכנסת אדלשטיין וציין כי יוזמת יו"ר הכנסת מגיעה עם כוונות טובות אך לצערי עם אפס סיכוי להתממש. "זה כבר די ברור שכחול לבן והליכוד לא יוכלו לשבת ביחד בממשלה משום שאין בינינו אמון או הערכה הדדית ובעיקר אין בנינו התאמה אידיאולוגית. הדרך היחידה למנוע בחירות היא הרכבת ממשלה עם ליברמן יחד עם מחנה הימין אחרת אנחנו הולכים לבחירות נוספות", אמר זוהר למעריב.

אחד מחברי צוות המשא ומתן של הליכוד, השר זאב אלקין, אמר כי "במצב שבו גנץ יהיה ראשון ברוטציה, כחול לבן תחתוך לבחירות אחרי שנתיים". "אין שום ערבויות", ציין אלקין בראיון לערוץ הכנסת, "כשאנחנו נותנים ערבויות לרוטציה, ברור שלא תהיה לנו ברירה, אלא להישאר, כי אם יעבור חוק הנבצרות לנו לא תהיה אפשרות ללכת לבחירות כי ראש הממשלה לא יוכל להוביל את המפלגה לבחירות. אנחנו אנוסים לשבת ממשלה איתם כל הזמן ברוטציה שלהם".
 
עוד הוסיף אלקין: "כששאלנו אותם אם ראש הממשלה עדיין יהיה בתוך ההליך המשפטי האם הוא יהיה שני, הם אמרו לא, בוודאי שלא נסכים. אז נתניהו לא יהיה ראשון ולא יהיה שני. בשביל זה הליכוד קיבל את האמון של הציבור שהצביע לו? הגישה של כחול לבן תמוהה. אם הולכים לבחירות חצי שנה נתניהו יכהן כראש ממשלה כחצי שנה. אנחנו מוכנים לדבר איתם על תקופה יותר קצרה שבה הוא יכהן. יוצא שכחול לבן רוצים לקצר את כהונת נתניהו אך בפועל מאריכים אותה". מנגד, ח"כ עפר שלח (כחול לבן) טען בגל"צ כי "רעיונות כפי שהעלה יולי אדלשטיין ואחרים מעידים שגם בליכוד מבינים שתם עידן נתניהו".

"אפס סיכויים". זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, שבועיים לפקיעת המנדט של הכנסת להרכבת הקואליציה, ויו”ר הכנסת ח”כ יולי אדלשטיין (הליכוד) נרתם למשימה. במאמץ אחרון למנוע בחירות נוספות זימן אתמול אדלשטיין עיתונאים והצהיר על כוונתו להיפגש עם צוותי המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד וכחול לבן, במטרה להתניע מחדש את המגעים על הקמת ממשלת אחדות.
 
לדברי יו”ר הכנסת, “כולם מבינים שישראל מצויה בעיצומו של מצב חירום שלטוני, שעלול להביא לקריסה כלכלית וחברתית. זו אכן אזעקת אמת. זהו רגע האמת של הפוליטיקה הישראלית. לא יהיה עוד רגע אחר. זהו הרגע לבחור בין מנהיגות לפחדנות. בין התחברות לכמיהת הציבור – כל הציבור – לבין משבר אמון קולוסאלי. זהו הרגע שצריך להגיד Enough is Enough”.
 
אדלשטיין הוסיף כי נוכח הנאמר הוא פנה לשני ראשי המפלגות הגדולות וביקש מהם להורות לצוותי המו”מ להיפגש עמו בלשכתו. "אני שמח להודיע לכם כי פנייתי נענתה בחיוב מצד שני המנהיגים, ועוד הערב יחל הניסיון להחזיר את השפיות לישראל”, אמר יו”ר הכנסת. ואכן, בשעות הערב התייצבו חברים מצוותי המו”מ של הליכוד (השרים זאב אלקין ויריב לוין) וכחול לבן (ד”ר יורם טורבוביץ').
 

בכחול לבן התייחסו אתמול בביטול ליוזמת אדלשטיין, וטענו כי מדובר ב”עוד ספין של נתניהו”. שר הביטחון לשעבר, ח”כ משה (בוגי) יעלון, שנועד אתמול בכנסת עם אדלשטיין, צייץ לאחר הפגישה בטוויטר, הודה ליו”ר הכנסת על מאמציו, אך אמר כי כחול לבן לא תשב בממשלה בראשות נתניהו. “נפגשתי אדלשטיין בניסיון למנוע בחירות”, סיפר יעלון, “הבהרתי כי כחול לבן מנסה להקים ממשלת אחדות עם הליכוד, כפי שהודענו מתחילת דרכנו. הבהרנו גם שאנו מוכנים לרוטציה בתפקיד ראש הממשלה, ובתנאי שבני גנץ ראשון. לא נשב בממשלה בראשות נתניהו כל עוד לא יזוכה בבית משפט מהאישומים החמורים נגדו”.
 
קודם לכן בירכו בכחול לבן על יוזמתו של יו”ר הכנסת, והוסיפו שהם חושבים ככה “כמו גם על כל דיאלוג שיוכל לקדם ממשלת אחדות רחבה בהובלת כחול לבן ביחד עם הליכוד, אשר תתבסס על קווי יסוד משותפים”. היו”ר בני גנץ הנחה את צוות המשא ומתן, בראשות ד”ר טורבוביץ ושלום שלמה, לעשות “כל מאמץ כדי למנוע בחירות שלישיות מיותרות ויקרות ולהיוועד עם יו”ר הכנסת עוד היום, במטרה לדון בכך”, אולם בסופו של דבר, לפגישה הגיע כאמור טורבוביץ לבדו.
 
יו”ר סיעת כחול לבן בכנסת, ח”כ אבני ניסנקורן, אמר אמש: “בכחול לבן לא רוצים בחירות, זו תהיה טעות לצאת לבחירות. ההתנהלות של ראש הממשלה מקשה מאוד להגיע להסכם”. על הלכי הרוחות ביש עתיד ניתן היה ללמוד גם מציוץ של רועי קונקול, דוברו האישי של ח”כ יאיר לפיד, שהתייחס ליוזמת אדלשטיין וכתב: “יו”ר הכנסת כרגיל משמש כבובה על חוט של ביבי... ספינים של ילדים בכיתה ב”.
 
עוד בשעות הערב המאוחרות של יום שלישי החלו בסביבת נתניהו שוב לדבר על מתווה הפשרה שבו דנו צוותי המו”מ של שתי המפלגות בדיוק לפני שבוע. לפי המתווה שהליכוד שוב הציע לכחול לבן, נתניהו יכהן ראשון במשך כחצי שנה, ולאחר מכן יהיה מוכן לצאת לנבצרות, כאשר גנץ מקבל תפקיד מ”מ ראש ממשלה עם כל הסמכויות. בסיום שנת כהונה כממלא מקום, ייכנס יו”ר כחול לבן לתפקיד ראש הממשלה ויכהן במשך שנתיים, כאשר נתניהו משמש כממלא מקומו. על הצעה זו אמרו שוב גורמים בכחול לבן: “כמעט אין היתכנות להצעה זו של הליכוד”.
 
אולם על אף הסקפטיות בקוקפיט של כחול לבן, בליכוד עדיין תולים תקווה זהירה במאמצי אדלשטיין לקדם את מתווה הפשרה. בשעות הערב המאוחרות שלשום קיבלו ראשי בלוק ה־55 זימון לישיבה שנקבעה לאתמול. נושא הישיבה לא נמסר, אך מאחורי הקלעים חברי הגוש קיבלו מסר כי ידובר על המתווה לאחדות. אתמול בבוקר בוטלה הפגישה, ומועד חדש לא נקבע. לדברי גורמים בגוש, מועד חדש של הישיבה ייקבע בהתאם לתוצאות הפגישות שאדלשטיין קיים אמש עם צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות.