לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהא אל עטא, חידשו בימים האחרונים ישראל וחמאס את המגעים בניסיון להגיע להסדרה ארוכת טווח, באמצעות תיווך מצרי, כך דווח הבוקר (שישי) ב"אל אחבאר" הלבנוני, המקורב לארגון הטרור השולט ברצועת עזה. לפי הדיווח, מצרים, גורמים בינלאומיים וקטארים חידשו את המגעים עם ארגון הטרור השולט ברצועה, במקביל להעלאת מצב הכוננות בקרב הפלגים הפלסטינים.



גורם בארגון חושף כי המגעים התחדשו ביומיים האחרונים, במיוחד עם שירותי הביון המצריים, כאשר השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, צפוי להיפגש בימים הקרובים עם הנהגת חמאס על מנת להשלים את שיחות הרגיעה.
בדיווח נאמר, בין היתר, כי ישנה אפשרות להגיע להסכם הפסקת אש ארוכת טווח, יחד עם המשך הדיונים בהסרת המצור וסיום סוגיית גופות החיילים הישראלים המוחזקים ברצועה. זאת, ימים לאחר פגישת השליח עם שר הביטחון נפתלי בנט. ככל הנראה, הדרג הצבאי רוצה להביא לרגיעה לאחר תמיכת בנט, אך הוא נדרש לספק הקלות כלכליות שאינן במימון ישראל, ולחזק את כוח ההרתעה באמצעות תגובה לכל רקטה שיוצאת מהרצועה. זאת, כאשר השב"כ מסתייג, בעיקר מהענקת אישורים לפועלים מעזה להיכנס לישראל.

בתוך כך, ״הוועד העליון לצעדות השיבה" ביטל זו הפעם השלישית ברציפות את הצעדות שנערכות מדי יום שישי, בשל מה שכינה "תנאי שטח מסוכנים מאוד, לאור האיומים של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לפתוח בתוקפנות כוללת חדשה בעזה, כדי להגן על עצמו מפני העמדות לדין באשמת שחיתות, מה שיביא אות לפתוח באש כלפי חפים מפשע ממשתתפי צעדות השיבה", כפי שנאמר בהודעה מיוחדת.

מלדנוב. צילום: רויטרס
מלדנוב. צילום: רויטרס


למרות האופטימיות הישראלית להסכם ארוך טווח, לאחר יישום חלק מההבנות, כולל הקמת בית החולים השדה האמריקאי, והעברת המרכיבים הראשונים של מתקן ההתפלה במימון טורקי והתקנת קו חשמלי חדש, הגורם בחמאס הדגיש כי "הפלגים הפלסטינים עדיין מתנהלים במצב חירום, עם האפשרות שהשיחות בישראל על רגיעה ארוכת טווח, באה ככיסוי למאמצים למתקפה צבאית רחבה, ולכן הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי אל-קסאם, ביצעה תמרון שדה במספר אזורים ברצועת עזה, למרות הטיסות האינטנסיביות של כל סוגי המל"טים הישראלים". תמרונים אלה, הדגיש המקור, נועדו להגיב לאפשרות של ביצוע חיסולים או ניסיון ישראל להגיע לחיילים המוחזקים בידי חמאס.
כזכור, רק לפני כשלושה ימים בוצעו שני שיגורים משטח רצועת עזה לישראל, כאשר אחד מהם יורט על ידי כיפת ברזל. בתגובה תקפו במהלך הלילה מטוסי קרב של צה"ל מספר יעדי טרור של חמאס ברצועת עזה.