שערוריית החלטת בית הדין בהאג: בעקבות החלטת התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי היא מתכוונת לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל בחשש לקיום פשעי מלחמה מיום שישי, הערב (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח מכתב למנהיגים בעולם בו הוא מגנה את ההחלטה: "זהו יום שחור לאמת ולצדק. הופכים את בית הדין הבינלאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל".

"רוצים להפוך את העובדה שיהודים חיים בארץ ישראל, במולדתם, לפשע מלחמה", הוסיף ראש הממשלה. "זה אבסורד. אנחנו נאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית. תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית חסרת בסיס".
"לבית הדין הבינלאומי אין שום סמכות לדון בנושא. יש לו סמכות לדון רק כשמדובר בתביעות שמוגשות על ידי מדינות ריבוניות", המשיך נתניהו במכתב. "אבל מעולם לא הייתה מדינה פלסטינית. החלטת התובעת בהאג הופכת את בית הדין הבינלאומי לעוד נשק פוליטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל. התובעת התעלמה לחלוטין מנימוקים משפטיים רציניים שהצגנו בפניה. היא גם מתעלמת מהאמת ומההיסטוריה כשהיא אומרת שזהו פשע מלחמה שיהודים חיים במולדתם, ארץ התנ"ך, ארץ אבותינו. לא נשקוט ולא נרכין ראש בפני העוול הזה. נמשיך להילחם בו בכל הכלים העומדים לרשותנו", סיכם את דבריו.

ח"כ בני גנץ הגיב אף הוא לדברים: "אני קובע באופן חד משמעי כי צה"ל הוא מהצבאות המוסריים ביותר בעולם. חיילי צה"ל נושאים בכיסם את פנקס רוח צה"ל שהיא רוח של שמירה על טוהר הנשק וכבוד האדם- על כך תמיד הקפדנו ותמיד נקפיד. צה"ל ומדינת ישראל אינם מבצעים פשעי מלחמה. אין בסיס לדרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל, זוהי החלטה פוליטית ולא משפטית. אני מדגיש - במאבק על הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל להגן על עצמה - אין קואליציה ואופוזיציה, כולנו נירתם למאבק למען הצדק ולמען זכותנו הבסיסית להגן על מדינת ישראל ואזרחי ישראל".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "את זה שביה"ד הוא גוף פוליטי ואנטישמי כולם יודעים. תציב לרש"פ אולטימטום של 48 שעות למשוך את התביעה, ולא - מוטט אותה מיידית. היית צריך לעשות את זה הרבה קודם כשהיא דרשה וקיבלה מועמד של מדינה משקיפה וכשהיא הגישה את התביעה בשנת 2015. היתרונות הגלומים בקיומה של הרש"פ למדינת ישראל כבר מזמן לא שווים את הנזק המדיני הכבד שהיא גורמת לנו. הרוס את חאן אל אחמר מחר בבוקר, בכל יום הרוס מאחז בלתי חוקי אחר של הערבים והאירופאים. במלחמה כמו במלחמה - גבה מחיר כבד מכל הצדדים. בשנה הקרובה יהיה לך גיבוי אמריקאי וזה בהחלט מספיק".

גם מספר 2 בימין החדש, חברת הכנסת איילת שקד הגיבה להחלטה: "החלטת התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל היא החלטה פוליטית, צבועה וצפויה לצערי. אין לה סמכות לעשות זאת ועל ישראל להאבק בה בכל הכלים העומדים לרשותה".

כזכור, התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה אמש כי קיים בסיס לפתיחת חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה מצד ישראל בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובעזה. התובעת ביקשה לקבל משופטי בית הדין חוות דעת נוספת תוך 120 ימים, או אז תקבל את ההחלטה האם לפתוח בחקירה כאמור.
משמעות ההכרזה מבחינת התובעת היא, כי התמלאו כל התנאים לפתיחה בחקירה בגין חומרתם של המעשים ולא נגד אינטרס הקורבנות. התובעת פנתה לערכאה מקדמית של בית המשפט שתכריע מה השטח שתחת סמכותה. מבחינתה של התובעת, הסמכות הנתונה בידיה היא על על מזרח ירושלים, עזה ואוגדת יהודה ושומרון. בבקשתה לחות דעת היא מבקשת למעשה להגדיר לגיטימציה וגם חוקיות על סמכותו של בית המשפט למקרה ספציפי זה.

גם היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ארה"ב, ג'ון בולטון, התייחס להחלטת בית הדין בהאג, ואמר: "ההחלטה מוכיחה שוב שבית הדין לא אחראי ופועל נגד ישראל. הריבונות של ארה"ב בסכנה בדיוק כמו זו של ישראל. עלינו לדחות את המאמץ של בית הדין להשיג סמכות שיפוט על ישראל או על ארה"ב ואזרחיהן. אסור להתפשר או להיכנע".